Fleety a daně – jak jsou na tom země EU?

Více než 76% nových aut u nás kupují firmy, a v zahraničí je to velmi podobné. Jak jsou na tom vybrané evropské země se zdaněním?

Drtivá většina zemí Evropské unie firemní vozy zatěžuje tzv. uhlíkovou daní a další země je chtějí následovat, jelikož za touto daní vidí další zdroj příjmu do státní kasy. Některé státy zdaňují firemní auta podle katalogové ceny (cena konkrétního vozu v době nákupu), konkrétně ve Švédsku je to 0,75% měsíčně pro vozy cenou pod 321 000 SEK, sousední Rakousko má sazbu za stejnou cenu vozu dvojnásobnou. V Norsku potom podniky platí měsíčně 2,50% z ceny vozu, pokud stálo vice než 266.300 NOK.

V Německu, kde se loni prodala čtvrtina nových automobilů v Evropě, mají mimo daně z vlastnictví vozidla zavedenu „Entfernungspauschale“, v doslovném překladu něco jako „daň pro dojíždějící“, která zatěžuje jízdy zaměstnance služebním vozem do místa jejich práce. Jedná se 0,03% z katalogové ceny vozu vynásobené vzdáleností v km, čím blíže má tedy zaměstnanec do místa výkonu práce, tím méně firma zaplatí.

„Kraftfahrzeugsteuer“ (přesný název daně z vlastnictví vozidla v Německu) se vypočítá dvěma způsoby. V případě vozidel registrovaných do 30. 6. 2009 je základem daně objem motoru a je zohledňován údaj o emisních limitech EURO. U aut registrovaných od 1. 7. 2009 je základem daně objem motoru a emise CO2; u všech ostatních vozidel je výše daně odvozena od maximální povolené hmotnosti vozidla. Kdo chce v Německu ušetřit, kupuje ekologické vozy. Jedná se o jednu ze zemí, kde jsou podnikatele motivováni k nákupu hybridních nebo plně elektrických vozidel nejrůznějšími daňovými úlevami. Podle plánu by například měly elektromobily jezdit po tamních dálnicích nadále zadarmo a spolkový sněm jedná o možnosti dotace 5000 euro pro každého zájemce. U nás naopak koupí ekologických vozů nijak zvýhodňováni nejste.

Dánsko používá pro výpočet silniční daně základ ve výši 20% hodnoty vozu. Estonsko zatěžuje služební vozidla pevnou sazbou silniční daně – jedná se o částku okolo 1500 €, která nezávisí na hodnotě vozu, ani na tom, zda je vůz používán pro soukromé nebo obchodní účely.
Silniční daň v Maďarsku je odvozena od zdvihového objemu válců. Tento model neposkytuje žádné pobídky pro zaměstnance k omezení použití vozidla pro osobní potřeby zaměstnanců.

V souvislosti se zdaněním vozidel v jednotlivých evropských zemích lze také mluvit o jistém trendu – dochází k postupnému růstu zbytkových hodnot vozů s benzínovým motorem. Je to dáno rostoucím zájmem spotřebitelů o nová auta s přeplňovanými zážehovými jednotkami, a také vyšší cenou naftových aut, jejich potenciálně dražší poruchy a náročnější plnění emisních předpisů. Příklad: ekologické vozy s benzínovým motorem plnící předpis Euro 6 by podle návrhu měly za užívání německých dálnic platit 1,8 eura (50 korun) za každých sto kubických centimetrů objemu motoru. Diesely zaplatí více než dvojnásobek – 4,8 eura (135 Kč) za deci objemu.

Pro správce firemních autoparků tak bude velmi důležité zvážit, jaká kombinace benzínových, hybridních nebo elektrických automobilů bude pro splnění potřeb firmy ideální. Do městského provozu se nejlépe hodí elektromobily, na meziměstské cestování už ale nemají dostatečný dojezd, takže zde je místo pro hybridy. Na cestování po dálnici a na dlouhé vzdálenosti zase může být nejvhodnější naftový automobil.