kia_2020_spotrebaKorejská značka má smělé plány. Jejím novým cílem je do roku 2020 snížit průměrnou spotřebu své modelové řady o 25 procent. Chystají se nové motory, převodovky, odlehčení vozů a více „zelených“ modelů. Počítá se s hybridy, elektromobily i vodíkovým pohonem.

Pětiletý plán si vyžádá investice do vývoje technologií snižujících spotřebu paliva, nových modelů a výrobních závodů v hodnotě 10,2 miliardy amerických dolarů, v přepočtu zhruba 255 miliard korun. Kia vytvoří několik tisíc nových pracovních míst jen v oblasti výzkumu a vývoje a do roku 2020 se chce stát vedoucí značkou na trhu nízkoemisních vozů.

Změny se dotknou prakticky celého výrobního programu. Do roku 2020 nahradí automobilka Kia 70 procent svých benzínových i naftových motorů novými generacemi pohonných jednotek. Počítá s rozsáhlejším nasazením turbodmychadly přeplňovaných zážehových motorů na úkor současných atmosférických agregátů, vyvine také vyspělejší převodovky s větším počtem převodů. Na spotřebu má přímý vliv hmotnost, která by měla být u nových modelů o 5 procent nižší díky většímu použití vysokopevnostních ocelí. Cílem všech změn je v porovnání s rokem 2014 snížit průměrné flotilové emise a s nimi související spotřebu o 25 procent.

Na tomto dramatickém snížení spotřeby a emisí nebudou mít zásluhu jen nové modely s konvenčními motory. Chystají se také hybridní vozy, plug-in hybridy, elektromobily a modely poháněné vodíkem skrze palivové články. Do roku 2020 chce Kia zvýšit počet svých vozů s těmito pohony ze současných čtyř na jedenáct.

Jedním z prvních modelů s novým pohonným ústrojím se stane hybridní Kia Optima PHEV, kombinující zatím blíže nespecifikovaný spalovací motor s elektromotorem a vysokokapacitní lithium-polymerovou baterií, kterou půjde dobíjet z externích zdrojů. Koncem roku 2016 se začne vyrábět kompaktní SUV model Niro, ve kterém se v průběhu jeho životního cyklu objeví hybridní pohon s emisemi CO2 90 gramů na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,85 l/100 km. Jeho základem bude benzínový čtyřválec 1,6 GDI s výkonem 77 kW, elektromotor o výkonu 32 kW a baterie Li-Pol s kapacitou 1,56 kWh.

K novým elektromobilům zatím nebyly zveřejněny žádné informace. Zajímavá novinka přijde v roce 2020, kdy Kia představí sériovou verzi zcela nového automobilu poháněného novou generací vodíkových palivových článků. Na vývoji technologie FCEV příští generace spolupracuje automobilka s 300 partnerskými společnostmi. Ročně pak hodlá Kia vyrobit zhruba 1000 vozů a tento počet by se měl zvyšovat s poptávkou po takto poháněných automobilech, v jejíž růst značka věří.

Čtěte také:

Kia ukázala novou Optimu

Vodíková Honda Clarity se chystá do Evropy

Elektromobilům se v Evropě daří. V Česku již méně.