Vloni se prodalo nejvíce aut v historii Česka

registrace_automobily_2015

registrace_automobily_2015Loňský rok byl pro automobilky a jejich tuzemské prodejce nebývale úspěšným. Nových aut bylo registrováno o pětinu více než v roce 2014. Většinu automobilů koupily firmy, nejvíce ale narostly registrace u vozů soukromých. Statistika ukázala, jak jsou na tom jednotlivé značky a jaké modely jsou nejoblíbenější. Také potvrdila, že Češi jsou stále národem stěhovavým.

Svaz dovozců automobilů SDA zveřejnil výsledky registrací nových vozů za uplynulý rok 2015. Ten se stal nejúspěšnějším rokem ve dvaadvacetileté historii sledování prodejů vozidel v České republice, respektive jejich registrací, na které se změnilo od roku 2004.

Nových osobních automobilů se registrovalo poprvé přes dvě stě tisíc, konkrétně 230 857. V roce 2014 to bylo 192 314, o pětinu, přesně 20,04 % méně. SDA zveřejnilo také čísla po odečtení takzvaných reexportů, kdy značky zaregistrují vozy aby si zlepšily prodejní čísla a záhy je prodají za hranice. Ze statistiky vyřadila automobily s krátkou dobou registrace, které byly do šesti měsíců od prvního přihlášení vyvezeny. Pak by nárůst činil stále příznivých 19,8 %.

Prodeje táhnou firmy
Nejvíce osobních automobilů kupují firmy, které mají se 173 283 registrovanými vozy podíl 75,06 procenta. Privátní zákazníci zaregistrovali 57 574 nových vozů, tedy čtvrtinu. V loňském roce 2014, kdy byl poměr 69,29 procenta ku 26,77 a 7,94 ostatních, to bylo 125 564 a 15 266 nových osobních vozů. Soukromé osoby registrovaly téměř čtyřikrát více aut než vloni.

Tato čísla však mohou být trochu matoucí. Na IČO jsou registrovány také automobily, které si pořizují soukromé osoby na operativní leasing. Po jeho odečtení by se poměr změnil na 71 % firemních vozů a 29 procent soukromých. Jaké modely jsou u firem nejoblíbenější, z dat SDA zjistit nelze a informace nelze vyžádat, protože je svaz ani nemá. Statistika uvádí jen podíly celkové a u jednotlivých značek. Nejvíce automobilů na IČO zaregistrovaly luxusní značky. Například u audi tvoří podíl firemních, podnikatelských či leasingových vozů 94,98 procenta, v případě BMW 94,14 %, jaguaru 94,39 %, mercedesu 90,15 % a volva 88,88 %. U většiny běžných značek se pohybují registrace na IČO kolem padesáti až šedesáti procent a nejméně firemních zákazníků má značka Mitsubishi, u níž tvoří 36,35 %, následovaná Suzuki s 41,80 %. Výjimky tvoří vozy koncernu VW, oblíbené v tuzemských firemních flotilách. Škoda prodala firmám osm vozů z deseti (78,92 %) a druhá nejúspěšnější značka Volkswagen registrovala na IČO 87,67 procent vozů.

Škoda zvyšuje náskok
Téměř každé třetí registrované auto je značky Škoda, která měla třetinový podíl na trhu, konkrétně 32,02 procenta. V roce 2015 přibylo na českých silnicích 73 927 nových škodovek, o 15 836 více než v roce 2014. Meziroční nárůst domácí značky tak dosáhl 27,26 % a její tržní podíl se zvýšil z 30,21 procenta na 32,02 %. Škoda obsadila první tři příčky nejprodávanějších vozů a její modely byly s náskokem nejúspěšnější ve všech segmentech, kde značka působí. Druhý Volkswagen dosáhl 23 754 registrací (10,28 % trhu), třetí místo obsadila značka Hyundai s 19 688 registracemi (8,52 %). V desítce nejúspěšnějších značek následují Ford (15 432 vozů), Dacia (10 512), Opel (8100), Renault (8074), Kia (7602), Peugeot (7156) a Seat (6759).

Zmatky v automobilových kategoriích
Nejvíce se v Česku prodá aut nižší střední třídy, podle Svazu dovozců automobilů 22,23 procent, následované malými vozy (20,32 %), „terénními“, tedy hlavně automobily kategorie SUV (19,04 %), středními (15,56 %), velkoprostorovými MPV (14,11 %), vyšší střední třídou (3,83 %), miniautomobily (3,24 %), sportovními (0,57 %), luxusními (0,19 %) a zbylých 0,91 % nebylo dle SDA zjištěno. Jenže v tomto případě jsou statistiky zkreslené, a to přímo domácími modely, které patří mezi nejprodávanější. Nejoblíbenější vůz nižší střední třídy Škoda Octavia je ve statistikách považován za automobil třídy střední, kterým je ve skutečnosti model Superb, jež SDA řadí mezi třídu vyšší střední, po bok například Audi A6. Pokud by se škodovky zařadily správně, částečně by se změnilo pořadí jednotlivých tříd. V celkových registracích by se ještě zvýšil podíl nejúspěšnější nižší střední třídy, místo 51 306 vozů by jich bylo 75 602 a střední třída by klesla z 35 919 na 26 962 registrací, čímž by se zařadila za velkoprostorové vozy.

Na podílu karoserií nemají výše zmíněné nepřesnosti vliv. Co se týče jejich druhů, nejvíce se v Česku prodávají vozy s karoserií kombi, které s 27,31 procenty tvoří více než čtvrtinu. Následují hatchbacky sloučené s liftbacky (19,19 %), SUV s terénními (19,04 %), velkoprostorové (14,10 %), sedany (12,13 %) víceúčelové (3,37 %), mini (3,23 %), sportovní (0,57 %) a 0,09 % kupé s 227 registrovanými kusy.

Nejprodávanější je octavia
Jaké modely jsou v Česku nejoblíbenější? Kategorii malých vozů ovládla škoda fabia s 20 434 registracemi, druhý ford fiesta měl pro porovnání 5491 registrací a třetí příčku obsadil volkswagen polo, kterých se udalo 3112. Pokud bychom opravili chybné zařazení octavie a superbu, v nižší střední třídě by 24 346 octavii následovalo 11 689 rapidů a 7005 hyundai i30. Nejúspěšnějším ve střední třídě byl superb s 6009 registracemi, následovaný 3737 volkswageny passat a 1557 fordy mondeo. Mezi manažerskými vozy vyšší střední třídy bylo nejúspěšnější BMW řady 5 s 993 registracemi, následované 761 audi A6 a 328 mercedesy třídy E. Značka Mercedes-Benz s přehledem ovládla kategorii luxusních vozů, ve které registrovala 301 sedanů třídy S. V pořadí druhých BMW řady 7 se prodalo 69 a třetích audi A8 šestapadesát. Mezi „terénními“ vozy byla nepřekvapivě nejúspěšnější škoda yeti s 5751 registracemi, následovaná 3764 daciemi duster a 2630 nissany qashqai. Nejúspěšnější mezi velkoprostorovými vozy bylo hyundai ix20 s 4760 registracemi, následované 2149 volkswageny golf sportsvan a 1766 opely meriva.

Češi začínají objevovat zemní plyn
Ačkoliv většinu vozů registrovaly firmy, nejoblíbenějším palivem stále zůstává benzin, který pohání necelých 54 procent všech vloni registrovaných osobních automobilů. Jeho podíl se jen nepatrně snížil z předloňských 55,53 % na 53,77 %. V závěsu je nafta s 43,01 procenty, která si polepšila z 41,68 %. Zvyšuje se podíl alternativních paliv. Nejvíce roste registrací vozů s pohonem na zemní plyn CNG, který s podílem 1,19 procenta překonal propan-butan LPG. Vloni bylo registrováno 2751 nových vozů na CNG, předloni 1402. LPG kleslo z 1481 na 1279 vozů. Vypadá to, jako by se Češi zbavovali předsudků, s tímto ekonomickým a současně ekologičtějším palivem spojeným. Svůj podíl by na zvyšování popularity CNG mohl mít také rostoucí počet čerpacích stanic, kterých je v tuzemsku již stovka. Zvyšuje se podíl hybridních automobilů, kterých bylo vloni registrováno 1024 místo 386 v roce 2014. Pomalu rostou také registrace elektromobilů, které meziročně vzrostly ze 197 vozů na 268.

Barvy se vybírají nejčastěji podle ceníku
Letošní statistika obsahuje také informace, jaké barvy nových automobilů jsou v Česku nejpopulárnější. Nejvíce registrovaných automobilů, necelých 30 procent, bylo bílých. Nejspíše proto, že jde o barvu, za kterou u většiny běžných vozů není třeba připlácet. Ve firemních flotilách se každý náklad navíc za vůz projeví několikanásobně. Druhou nejčastější barvou byla s 19 procenty šedá, mezi kterou se počítají zvláště u větších vozů oblíbené kouřové metalízy. Následuje modrá s necelými 14 procenty a červená s necelými 13 %, opět základní barvy, často dodávané bez příplatku. Následuje černá (11 %), čím dál módnější hnědá s necelými osmi procenty a pak s odstupem žlutozelená, zelená, stříbrná, oranžová, žlutá, fialová a modrozelená. Češi jsou při výběru barvy svého vozu stále spíše konzervativní.

Čtěte také:

Operativnímu leasingu se v Česku daří

V Česku je 100 čerpacích stanic na zemní plyn CNG

Barva vozu může prozradit mnohé o jeho majiteli