Prodeje SUV v Evropě překonaly tradiční kategorie
Podle aktuální analýzy společnosti Jato Dynamics se v Evropě za rok 2015 zaregistrovalo ze všech automobilových kategorií nejvíce takzvaně sportovně-užitkových vozů. Jejich prodeje překonaly všechny tradiční segmenty. Statistika však poněkud zkresluje…
Vyšší vozy se stávají čím dál populárnější alternativou automobilů obvyklých kategorií. Prodeje vozů třídy SUV v roce 2015 meziročně vzrostly o 24 procent. V Evropě jich bylo během loňského roku zaregistrováno přibližně 3,2 milionu a jejich tržní podíl vzrostl oproti předloňským 19,8 procentům na 22,5 %. Poprvé v historii tak SUV překonaly tradičně nejprodávanější nižší střední třídu, která se s 22 procenty trhu dostala na druhé místo.
Zásluhu na expanzi kategorie SUV měli již její nejmenší představitelé, vycházející z malých vozů segmentu B. Jejich prodeje meziročně narostly o 38 procent a překonaly 1,2 milionu evropských registrací. Ještě více narostly registrace kompaktních SUV, s 1,28 milionem kusů o 40 %. Nejvíce však stouply prodeje středně velkých vozů této kategorie, a to o 42 procent, ovšem s výsledkem zhruba 470 400 vozů. Polepšila si také třída největších SUV, která se dostala na 234 tisíc registrací a meziroční nárůst 27 procent. Nejoblíbenějším výrobcem SUV se stala značka Nissan, která překonala 376 tisíc registrací a dosáhla tržního podílu 11,8 procenta.
Nejprodávanějším malým SUV v Evropě se stal vůz Renault Captur, kompaktům vloni vévodil model Nissan Qashqai, ve střední třídě zvítězilo Volvo XC60 a nejoblíbenějším velkým SUV bylo BMW X5. Všechny tyto vozy zařazuje Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA do jediné kategorie SUV, přitom jde ve skutečnosti o čtyři třídy vozů. Proto statistika zkresluje.
V Česku je situace podobná. Statistika Svazu dovozců automobilů řadí všechna SUV do kategorie „terénní“. Nejprodávanějším vozem v ní se za loňský rok stala Škoda Yeti, následovaná modely Dacia Duster a Nissan Qashqai.
Čtěte také:
V Evropě se opět začíná dařit novým automobilům
Vloni se prodalo nejvíce aut v historii Česka
V Česku se vyrobil rekordní počet nových aut