skoda-octavia-20Právě před dvaceti lety se představil model Octavia, který změnil historii mladoboleslavské značky a definoval vlastnosti, které její auta dodnes dělá svým způsobem unikátními. Za dvě dekády se prodalo více než pět milionů tohoto nejprodávanějšího modelu automobilky Škoda, který se stal i koloritem českých firemních flotil. Zaslouží si menší připomínku.

Octavia se v roce 1996 stala prvním skutečně nově vyvinutým modelem tuzemské automobilky Škoda. To o felicii, která vycházela z favoritu, říci nešlo. Vývoj octavie začal zhruba rok po začlenění značky Škoda do koncernu Volkswagen na sklonku roku 1994, kdy německý koncern získal nadpoloviční většinu akcií (60,3 %). Octavia dostala zcela novou podvozkovou platformu, kterou využily mimo jiné koncernové modely Volkswagen Golf nebo Audi A3. Použila tehdy vyspělé motory včetně úsporných turbodieselů TDI, moderní bezpečnostní prvky a mnohé okouzlila již svou elegantní a přitom praktickou karoserií liftback navrženou týmem pod vedením designéra Dirka van Braeckela. Po felicii to bylo zjevení…

skoda-octavia-20Tím nejdůležitějším, čím se octavia odlišovala od svých konkurentů, byl poměr hodnoty za vynaloženou cenu. Škodovka nabídla takzvaně „o kus auta navíc“, vůz postavený na základech nižší střední třídy, ale větší a s bezkonkurenčním zavazadlovým prostorem o objemu 528 litrů, do kterého byl navíc vynikající přístup velkými pátými dveřmi; to vše za cenu srovnatelnou s menšími rivaly. Mnoho lidí dodnes považuje octavii za auto střední třídy, kupodivu včetně českého Svazu dovozců automobilů. První novodobá generace z devadesátých let moc prostorný interiér neměla, dnešní třetí generace již ano. Skutečně první octavia se vyráběla v letech 1959 až 1964 let, takže dnes se ve skutečnosti prodává čtvrtá generace vozu.

V květnu roku 1998 se začala prodávat ještě praktičtější varianta kombi, sen mnoha českých rodin. Hned v příštím roce nabídku obohatila ještě atraktivnější verze s pohonem všech kol a na podzim roku 2000 se představila modernizovaná verze a sportovnější varianta RS. Poslední octavia první novodobé generace sjela z výrobní linky v listopadu roku 2010. Ve výrobě vydržela dnes neobvyklých čtrnáct let, vyrobilo se 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi.

skoda-octavia-20To už se od roku 2004 vyráběla druhá novodobá octavia, která byla konečně prostornější, na poměry své třídy až nadprůměrně, a přinesla také verzi se zvýšeným podvozkem Scout. Předchozí verze se vyráběly současně s přídomkem Tour a staly se dostupnější variantou pro zákazníky, kteří chtěli nový vůz za nižší cenu a nepotřebovali výkonné motory. Druhá novodobá generace ukončila kariéru v roce 2013, vedle současného nástupce, představeného v roce 2012, se již nevyrábí jako předchůdce. Ale to už je současnost… Nyní se octavia vyrábí nejen v Mladé Boleslavi, ale také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.

Čtěte také:

V Česku se vyrábí čím dál více nových aut

Nové SUV od škody by mohlo být plug-in hybridem

EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III CNG – Vlastní cestou

{gallery}stories/automobil_ve_firme/skoda_octavia_20{/gallery}