Společnost Shell představila koncept miniauta

shell_koncept

shell_konceptStudie třímístného městského vozítka Shell Concept Car má posunout měřítka úspornosti nejen provozu a emisí, ale také spotřeby energie při jeho výrobě. Pokračovatel konceptu jednoho z nejschopnějších automobilových konstruktérů Gordona Murraye svou konstrukcí připomíná sportovní vozy, ale také je nevídaně minimalistický.

Koncepční městský vůz je kompletně přepracovaným nástupcem projektu Murray Design T.25 z roku 2010. Nový projekt M již vznikl ve spolupráci Murrayovy konstrukční společnosti s firmou Shell. Koncept je dlouhý jen 2,5 metru a 1,35 m široký, zato 1,6 m vysoký. Navzdory svým kompaktním rozměrům uveze tři dospělé, řidič sedí uprostřed vozu podobně jako v Murrayově supersportovním vozu McLaren F1 a dva cestující za ním. Zbylo místo i na dostatečně velký zavazadlový prostor, který má základní objem 160 litrů. Studie malého městského vozu se otočí na 6 metrech.

Konstrukce konceptu připomíná špičkové sportovní automobily, jejichž návrhy se Gordon Murray zabýval v automobilce McLaren. Základem vozu je trubkový prostorový rám, díky podlahové plošině a karoserii vyrobené z lehkých kompozitních materiálů váží jen 550 kilogramů. Proto nepotřebuje posilovač řízení a stačí mu malý tříválcový celohliníkový motor o objemu 0,66 litru s výkonem 33 kW a maximálním točivým momentem 64 Nm, spojený s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů omezena na 145 kilometrů v hodině a na 100 km/h koncept zrychlí za 15,8 sekundy.

Při ustálené rychlosti 70 km/h byla prototypům naměřena spotřeba 2,64 litru na 100 kilometrů. Na pětiprocentním snížení spotřeby mají údajně vliv nově vyvinutá maziva společnosti Shell. Nový koncept má zhruba o třetinu nižší emise než typický městský vůz i hybridní automobily.

Nezávislé testování prokázalo, že je tato studie za svoji předpokládanou životnost o 34 procent energicky méně náročná než typické městské auto. K výrobě tohoto vozítka je třeba zhruba polovina energie, ve srovnání s průměrným vozem kategorie SUV pak dokonce o 69 % méně. O výrobě zatím nebyly zveřejněny žádné informace. Vzhledem technické k vyspělosti studie a podpoře společnosti Shell ale šanci určitě má.

Čtěte také:

Průzkum: Češi mají průměrně 4 věrnostní karty

Mobily umožní správu firemního účtu za palivo

Shell V-POWER NITRO+ 95 čistí motory

{gallery}stories/automobil_ve_firme/shell_koncept{/gallery}