Reálná spotřeba je až o 40 % vyšší než papírová

tankovn

Spotřeba pohonných hmot je zásadní položkou pro celkové náklady na užívání vozu (TCO) ve firemních flotilách. Složitě se ale plánuje, když reálná spotřeba se od té papírové liší často až o desítky procent.

Firma Emissions Analytics v rámci svého indexu EQUA Mpg dlouhodobě sleduje spotřebu u více než 60 000 vozidel a ve své poslední zprávě došla k závěru, že v průměru je reálná spotřeba o 29 procent vyšší než výrobci udávaná, u některých aut až o 40 %.
K podobnému závěru došel britský server FleetNews, který udělal průzkum mezi svými čtenáři a zjistil, že více než polovina respondentů (51,1 %) dosahuje o 20 a více procent vyšší spotřeby, Třetina (32,3 %) ji překračuje v rozmezí 11-20 %. Pouze jeden z dvaceti dotázaných nedosáhl odchylky větší než 5 procent.
Plánování firemních výdajů za pohonné hmoty by mohla od příštího roku zlepšit chystaná změna metodiky měření. Dosud používanou NEDC (New European Driving Cycle) nahradí World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP, někdy WLTC – „cycle“ místo „procedure“). Stále se sice bude měřit v laboratoři, ale test bude delší, potrvá 30 minut, rozložení zrychlování a zpomalování se více přiblíží reálnému provozu, ale především vůz bude muset mít pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak, budou muset být sériové, zakázány budou i úpravy brzd apod.
Emissions Analytic měřil rovněž reálné koncentrace oxidu dusíku a zjistil, že 97 % vozů překročilo stanovený limit. Od září 2017 se přitom podle nařízení Evropské unie nebudou smět prodávat vozy, které limit NOx překročí více než dvojnásobně. V souvislosti s aférou Dieselgate je paradoxní, že jediný vůz, který testem prošel, byl Volkswagen Tiguan 2.0 TDI. Nejhůře dopadly značky Renault, Mercedes-Benz, Mazda a Hyundai. Například modely Renault Mégane (1.5 dCi) a Espace (1.6 dCi) překročily limit NOx 12x, Mercedes Benz CLA (2,1 l) 8-12x, zatímco Mazda 3 (1,5 l) a Hyundai Sante Fe (2,2 l) 6-8x.