Spotřeba pohonných hmot je zásadní položkou pro celkové náklady na užívání vozu (TCO) ve firemních flotilách. Složitě se ale plánuje, když reálná spotřeba se od té papírové liší často až o desítky procent.
Firma Emissions Analytics v rámci svého indexu EQUA Mpg dlouhodobě sleduje spotřebu u více než 60 000 vozidel a ve své poslední zprávě došla k závěru, že v průměru je reálná spotřeba o 29 procent vyšší než výrobci udávaná, u některých aut až o 40 %.
K podobnému závěru došel britský server FleetNews, který udělal průzkum mezi svými čtenáři a zjistil, že více než polovina respondentů (51,1 %) dosahuje o 20 a více procent vyšší spotřeby, Třetina (32,3 %) ji překračuje v rozmezí 11-20 %. Pouze jeden z dvaceti dotázaných nedosáhl odchylky větší než 5 procent.
Plánování firemních výdajů za pohonné hmoty by mohla od příštího roku zlepšit chystaná změna metodiky měření. Dosud používanou NEDC (New European Driving Cycle) nahradí World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP, někdy WLTC – „cycle“ místo „procedure“). Stále se sice bude měřit v laboratoři, ale test bude delší, potrvá 30 minut, rozložení zrychlování a zpomalování se více přiblíží reálnému provozu, ale především vůz bude muset mít pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak, budou muset být sériové, zakázány budou i úpravy brzd apod. Emissions Analytic měřil rovněž reálné koncentrace oxidu dusíku a zjistil, že 97 % vozů překročilo stanovený limit. Od září 2017 se přitom podle nařízení Evropské unie nebudou smět prodávat vozy, které limit NOx překročí více než dvojnásobně. V souvislosti s aférou Dieselgate je paradoxní, že jediný vůz, který testem prošel, byl Volkswagen Tiguan 2.0 TDI. Nejhůře dopadly značky Renault, Mercedes-Benz, Mazda a Hyundai. Například modely Renault Mégane (1.5 dCi) a Espace (1.6 dCi) překročily limit NOx 12x, Mercedes Benz CLA (2,1 l) 8-12x, zatímco Mazda 3 (1,5 l) a Hyundai Sante Fe (2,2 l) 6-8x.