TEST: Ford Ranger – Civilizovaný drsňák

Ranger5550

Ranger5550Ve snaze udržet si loňskou pozici nejprodávanějšího pick-upu v Evropě přišel letos Ford s modernizací svého model Ranger.

Aktuální generace Fordu Ranger byla prvním vozem značky, který byl pod heslem „One Ford“ vyvinut v jedné verzi pro celý svět s výjimkou Severní Ameriky. V Evropě se uchytil, a za loňský rok byl nejprodávanějším vozem svého druhu v Evropě i v České republice. Rok 2016 je ale rokem premiér několika nových konkurenčních modelů (Nissan Navara, Toyota Hillux, Volkswagen Amarok), takže Ford neváhal a upgradoval i Ranger.
Vzhledově se zase tak moc nezměnilo. Upravená je přední maska, která dostala tvar šestiúhelníku, zvýšily se bočnice, což mělo vozu dodat agresivnější vzhled a rovněž zvýšit přepravní kapacitu nákladového prostoru. Ranger se prodává ve třech verzích – jako dvoumístný Single Cab, 2+2místný Super Cab a pětimístný Double Cab. Testovali jsme posledně jmenovaný a jeho korba disponuje délkou 1 549 mm a má maximální nosnost 1 096 kg. Navíc jako jediný v Evropě prodávaný terénní pick-up dokáže táhnout převěs o celkové hmotnosti až 3 500 kg.

Osobákům blíž
I dříve ryze užitkové vozy se snaží komfortem v kabině přiblížit osobním autům, a Ranger není výjimkou. V tomto duchu byl poměrně významně přepracován interiér. Úplně nová je kaplička přístrojů i středový panel. Přístroje mají hezké zobrazení, i když kombinace klasického tachometru a dvou digitálních minidisplejů není občas úplně přehledná. Ranger5495
Co zůstalo, to jsou tvrdé plasty. Sice se dobře čistí, ale jsou poněkud náchylné k poškrábání. Velkoryse jsou pojaté odkládací prostory – schránka ve středové konzole pojme až šest plechovek pití, schránka v palubní desce třeba přenosný počítač o úhlopříčce 16 palců. Do druhé řady sedadel se pohodlně usadí tři dospělí, kteří se mohou těšit na dostatek prostoru v příčném i podélném směru. Pod lavicí se nachází další odkládací prostor.
Osobním autům se nový Ranger vyrovná i v nabídce asistenčních systémů. Nechybí mu třeba automatická výstraha (či korekce) při opuštění jízdního pruhu, čtení dopravních značek, couvací kamera, asistent pro rozjíždění do kopce, systém hlídající řidičovu bdělost, atd.

Pracant, ale komfortní
Ford citelně zapracoval na komfortu. Auto má stále žebřinový rám, světlá výška se dokonce zvedla až na 229 mm. Ranger se pyšní také působivou schopností překonávat vodní toky – hodnota brodivosti až 800 mm patří mezi srovnatelnými pick-upy k nejlepším. Ale i s prázdnou korbou na silnici z vás nevytřese duši, naopak řadu nerovností odfiltruje až překvapivě dobře, tady je rozdíl v nastavení podvozku oproti předchozí generaci opravdu znatelný.
Kdo ale potřebuje s rangerem pracovat v terénu, může až do rychlosti 120 km/h přepínat mezi režimy 4×2 a 4×4 ovladačem na středové konzole. V záloze je ještě redukovaný převod a elektronická závěra zadního diferenciálu, na přání je možno mít i klasickou mechanickou uzávěrku.
Ranger5499Po modernizaci se snížila i spotřeba motorů. Ty jsou stále dva – zážehové 2.2 TDCi ve variantách 96 a 118 kW a pětiválcový agregát 3.2 TDCi 147 kW. Na výběr je šestistupňová manuální i automatická převodovka a pro český trh se nový Ranger dodává výhradně s pohonem 4×4. Testovali jsme tu nejsilnější verzi, která si má průměrně říct o 8,8 litrů nafty na 100 kilometrů. Já jsem týdenní test zvládl s průměrem 10,2 l/100 km a výhradu bych měl jen k automatické převodovce, která podle mě charakter motoru dost tlumí, při rozjezdech občas cuká a někdy váhá s přeřazením příliš dlouho. Připlácí se za ni sice jen 10 000 Kč bez DPH, ale tuto investici bych si ušetřil.
K celkově dobrému závěrečnému vysvědčení je třeba zmínit i přijatelné i ceny, jak prodejní, které začínají na částce 497 900 Kč bez DPH (speciální akce pro podnikatele platná v době uzávěrky Flotily), tak servisní.
Martin Šidlák

Technické údaje: Ford Ranger Double Cup 3.2 TDCi AT
Cena:     919 900 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový pětiválec
Maximální výkon:     147 kW/ 3000 ot./min.
Maximální točivý moment:     470 Nm/ 1500-2750 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     11,4/7,3/8,8/100 km
Emise CO2:     231 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     5362/1860/1815 mm
Rozvor:     3220 mm
Pohotovostní hmotnost:     2256 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2016_Rijen/Ford_Ranger{/gallery}