První test nového Peugeotu 3008

IMG_4212

IMG_4212Peugeot naskočil na SUV vlnu a svůj crossover 3008 nahradil stejnojmenným plnohodnotným SUV. Po prvním svezení musíme říct, že docela povedeným.

Z křížence mezi kombíkem a SUV vzniklo designově čistokrevné SUV. Ačkoli vnější rozměry zase tak příliš nenarostly (na délku o 8 cm na 445 cm), vzhledově auto zmohutnělo a ukázalo drsnější tvář značky Peugeot. Na můj vkus až příliš překombinovaná přední maska je opravdu velmi výrazná. Široký chromovaný kryt chladiče s velkým znakem lva uprostřed doplňují po stranách atypicky tvarované světlomety. Pod nimi jsou samostatně umístěny mlhovky a vše doplňuje množství otvorů pro přívod vzduchu. Na mě je toho tady zkrátka trochu moc.
Zboku už je ale všechno mnohem jednodušší a proporčně vyváženější.  Za příplatek od druhého stupně výbavy je navíc možné vybavit auto elegantní černě lesklou střechou „Black Diamond“ s nerezovou lištou zasahující až k zadnímu spojleru. Velmi originální a pohledná je i zadní část vozu. Pod šikmým sklem jsou do černě lesklé horizontální lišty zabudovaná zadní světla s LED diodami ve tvaru tří „drápů“. Tohle zřejmě bude budoucí typický světelný podpis vozů Peugeot, podobně jako má Škodovka svoje „C“.

Futuristický kokpit
15516Velké překvapení mě čekalo uvnitř. Interiér 3008 si svým provedením nezadá s interiéry prémiových značek. Po usednutí do velmi pohodlných sedaček cestující obklopí tak hodnotné materiály (v nejvyšší výbavě dokonce obložení palubní desky údajně z pravého dřeva), že budete váhat, jestli sedíte opravdu v Peugeotu.
Tou hlavní novinkou je ale poprvé použitý nový systém palubní desky i-Cockpit. Ten je už součástí standardní výbavy. Oproti stávajícím modelům této značky jde o něco zcela jiného. Začíná to už malým volantem, který je na dvou místech zploštělý a umístěný docela nízko, což nemusí každému vyhovovat. Nad ním je futuristicky ztvárněná obrazovka s úhlopříčkou 12,3’’, kde se digitálně zobrazují základní přístroje a další důležité informace. Řidič může měnit její vzhled a podobně jakou u virtuálního kokpitu koncernu Volkswagen sem lze promítat navigační mapu. Možností vzhledu je celkem pět.
Vpravo od volantu je velký 8″ dotykový displej. Pod ním jsou výdechy klimatizace a ještě níže šest ovládacích kláves vypadajících jak z elektrických varhan pro rádio, klimatizaci, navigaci, parametry vozu, telefon a mobilní aplikace. Je to mnohem šikovnější řešení pro rychlou a přímou volbu vybrané funkce, než se proklikávat menu na dotykové obrazovce.
Rozvor se oproti předchozí generaci zvětšil o 62 mm na 2675 mm. Dost místa mají cestující na zadních sedadlech, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Jediný, kdo se bude cítit trochu omezovaný, je spolujezdec vpředu, kterého poněkud utlačuje opravdu masivní středový tunel mezi ním a řidičem.
Nešetřilo se ani na prostoru pro zavazadla. Základní objem má hodnotu 520 litrů pod krytem zavazadlového prostoru, což znamená nárůst o téměř 90 litrů. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1580 litrů, přičemž vzniká rovná plocha.

Bez pohonu všech kol
42063008 slibuje světlou výškou 22 cm slušné terénní schopnosti, ale trochu překvapivě nenabízí pohon všech kol. I když překvapivě… Peugeot dlouhodobě prosazuje svůj systém Advanced Grip Control, který pohon 4×4 částečně simuluje přibrzďováním jednotlivých kol v závislosti na jejich adhezi. Nabízí pět jízdních režimů (Standard, Sníh, Bláto, Písek, ESP OFF), které se přepínají pomocí ovladače na středové konzole. K dispozici je poprvé i asistent pro kontrolované snížení svahů. S 3008 jsme neměli možnost vyzkoušet reakce systému v nějakém skutečném terénu nebo v blátě, takže musíme vycházet jen ze zkušeností s tímto systémem v jiných modelech. Je pravdou, že toho zvládne víc než běžná dvoukolka (auto ale musí mít speciální pneumatiky Mud & Snow), plnohodnotný pohon 4×4 to ale nenahradí. Peugeot sice správně uvažuje, že SUV jsou teď hlavně módní záležitostí a v této třídě se většina aut prodá s pohonem pouze přední nápravy, také se mu díky absenci 4×4 lépe plní emisní limity, na druhé straně si myslím, že s možností zvolit verzi 4×4 by prodeje 3008 byly vyšší. Klasický pohon všech kol je zatím v nedohlednu, jeho jediná verze přijde možná až v roce 2019 s plug-in hybridním motorem.
Dva benzinové motory mají výkony 96 a 121 kW, dieselové 88 a 110 kW. S vrcholnou verzí GT se pak pojí dvoulitrový diesel o výkonu 133 kW. Krátce jsme otestovali výkonově prostřední diesel 2.0 BlueHDI 110 kW. Ten běžel hladce a bez 150481výraznějších nepříjemných zvukových projevů, přičemž měl dostatek síly na předjíždění. Podvozek je nastaven velmi komfortně, jak je u francouzských značek zvykem. Velká světlá výška ale přinesla trochu výraznější náklony v zatáčkách.
Výrobce zaznamenal i v České republice zvýšený zájem o lépe vybavené verze svých vozů. Proto svoji novou 3008 uvádí rovnou i ve výbavě GT. Ta nabídne zmíněný nejvýkonnější diesel spojený výhradně s automatickou převodovkou a dlouhý seznam výbavy, například černě lakovanou střechu, automatickou dvouzónovou klimatizaci či paket bezpečnostních systémů. To si Peugeot cení na 895 000 Kč. Na opačném konci stojí benzinová 1.2 se základní cenovkou 510 000 Kč.

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2016_Listopad/Peugeot_3008{/gallery}