Kodiaq1Na Mallorce jsme absolvovali první kilometry za volantem velkého škodováckého SUV Kodiaq. Přinášíme postřehy a fotografie ze španělských silniček. Kodiaq se podle všeho povedl.

 

 

První velké SUV mladoboleslavské automobilky bylo na českém trhu oficiálně představeno 1. září a k dnešnímu dni registruje rovný tisíc zákaznických objednávek. Jde o první sedmimístný vůz značky Škoda, i když v základu bude pouze pětimístné provedení a třetí řada sedadel bude pouze za příplatek. Třetí řada sedadel je sice myšlena spíše jako rezervní a určena primárně dětem, ale jak jsme si stihli na vlastní kůži ověřit, vcelku bez problémů zde může středně dlouhou cestu absolvovat i dospělý člověk se 180 cm. Zadní lavice je posunovatelná a disponuje polohovatelnými opěradly. Je tedy pouze na posádce, jak si prostor rozvrhne. Příjemným zjištěním je, že i při sedmimístném uspořádání v zavazadlovém prostoru zbývá ještě 270 litrů pro zavazadla.
Pokud se zaměříme na zavazadlový prostor, ten nabízí při pětimístné konfiguraci až 720 litrů, v čemž je ale započítáno i 30 litrů pod podlahou určených rezervnímu kolu. V sedmimístném provedení je to při zapuštěných sedadlech třetí řady 630 litrů. Maximální hodnota objemu při sklopení sedadel v pětimístné konfiguraci je 2065 litrů. Prostorný interiér navíc umožňuje převoz předmětů dlouhých až 2,8 m. Za co musíme Kodiaq pochválit, je umístění rezervy i v případě sedmimístné verze. Byť jde pouze o dojezdovku, faktem ale je, že tohle budete u konkurence hledat jen s těží.
Kodiaq bude jistě hojně využíván i jako tažné vozidlo a má k tomu dobré předpoklady. Nejvýkonnější verze utáhnou až 2,5 tuny a stejně jako například u superbu či koncernových sourozenců je zde připraveno praktické elektronické výklopné tažné zařízení. Pro rekreační řidiče navíc Kodiaq nabídne i šikovného pomocníka v podobě Trailer Assistu, který zacouvá s návěsem zcela sám Řidiči stačí zadávat pokyny pomocí ovladače vnějších zpětných zrcátek.

Místa na rozdávání
Interiér je víc než prostorný a pasažéři na zadních sedadlech mají i před koleny místa na rozdávání. Pozitivní je, že z vozu je dobrý výhled a jakkoliv působí vůz uvnitř velice prostorně, při řízení nemáte pocit, že řídíte nikterak vekou obludu. Ostatně i zvenčí působí vůz velmi kompaktním dojmem a umně skrývá své rozměry (na délku měří bezmála 4,7 metru). Nadšeni jsme z prostoru zejména v druhé řadě. Prostorem před koleny se Kodiaq blíží prostornosti Superbu, jakkoliv je toto pochopitelně odvislé od umístění ve 180 mm posuvné lavice. Ta umožňuje i změnu náklonu opěradel.

Čtěte také: Kodiaq ve verzi coupé SUV půjde do výroby

Během prvních kilometrů na nás udělal dobrý dojem i podvozek vozu. Ten je příjemně tuhý, přitom dostatečně komfortní. K dispozici je i adaptivní podvozek, jakkoliv se nám rozdíly v chování mezi jednotlivými režimy nezdají příliš velké. Auto se i při své velikosti a váze velmi dobře řídí a reaguje na řidičovi pokyny. Během krátkých jízd jsme stihli vyzkoušet obě výkonové verze motoru 2.0 TDI, které disponovaly pohonem 4×4. Slabší verze spolupracovala s šestistupňovým manuálem, silnější se sedmistupňovým DSG. Zaujalo nás velmi dobré odhlučnění interiéru a obě motorizace posle všeho kodiaqu umožní dosáhnout velmi nízkých hodnot spotřeby. Navíc verze 2.0 TDI s výkonem 110 kW poskytovala dostatečnou dynamiku. Zvědavi jsme i na chování kodiaqu s benzinovou základní motorizací 1.4 TSI s výkonem 110 kW. Tu, stejně jako základní diselové provedení je možné mít jak s pohonem všech, tak i pouze přední nápravy. Na chování těchto verzí si budeme muset počkat do prvního testu kodiaqu na našich silnicích a naše dojmy přineseme v následujících testech.
Stejně tak jsme zvědavi i na chování v terénu, kterého byly první jízdy na největším španělském ostrovu prosty. Ambice přitom Kodiaq nemá malé, přestože drtivou většinu času bude trávit na běžných silnicích. Kromě pohonu 4×4 nabízí světlou výšku 194 mm, přední nájezdový úhel 22°, zadní nájezdový úhel 23,1° a přechodový úhel 19,7°.

Simply Clever Kodiaq
Velmi dobrý pocit jsem měl i ze zpracování interiéru. Vertikálně uspořádané výdechy a vysoká palubní deska propůjčuje kodiaqu robustní vzezření, navíc interiér představuje řadu dalších Simply Clever řešení. Těch je podle zástupců automobilky v kodiaqu přes třicet, přičemž sedm je jich zcela nových. Jedním z nich jsou sklopné bočnice hlavových opěrek nebo zcela nové řešení chrániče hran dveří. Ty se automaticky otevírají při otevření dveří. Potěšen jsem byl reakcí rozměrného dotykového displeje s vysokým rozlišením. Takhle se má chovat moderní infotainment, přičemž i rozmístění menu je logické a přehledné. Jakkoliv tomu příliš nerozumím, tohle není v rámci ostatních značek rozhodně pravidlem. Osobně chválím i nový tvar hlavice voliče automatické převodovky, který se mi velice líbí. Mohutnější hlavice se do interiéru hodí, kontakt s ní je příjemný a potěší i výška páky.
Velká pozornost byla u kodiaqu věnována asistenčním systémům a propojení auta s internetem a chytrými telefony. Z asistenčních systémů stojí za to vyzdvihnout poprvé využitý systém Area View, který díky čtveřici širokoúhlých kamer zobrazí na obrazovce několik různých pohledů na okolí vozu, nebo přehledný pohled z ptačí perspektivy s obhlédnutím celého okolí vozu.
Mobilní online služby z nabídky Infotainment Online nabídnou řidiči aktuální informace z aktuálního provozu či informace o cílové destinaci, služby Care connect poskytnou nouzové volání, spojení s informační centrálou či vzdálený přístup do vozu. Ten jsme si na rozdíl od nouzového volání vyzkoušeli a přestože si nejsem jistý masivním využitím ze strany zákazníků, některé jeho funkce jsou přinejmenším zajímavé. Z tepla domova si lze do vozu poslat chystanou trasu, nebo si zkontrolovat stav paliva v nádrži. Pokud si nejste jisti, jestli jste vůz zamkli, nebo kde jste přesně zaparkovali, i to si lze velmi snadno shlédnout na obrazovce vašeho mobilního telefonu. A nutno podotknout, že vše funguje velmi snadno a intuitivně. Už se těšíme, až dostaneme vůz na klasický test a prověříme jeho kvality na českých silnicích. Nový model se podle všeho povedl a pozornost si bezpochyb zaslouží.

Co nabízejí služby Infotainment Online a jak se dá využít služeb vzdáleného přístupu si lze prohlédnout na přiloženém videu.

Související články:

Superb do zásuvky přijde v roce 2019, následovat bude Kodiaq

Škoda řeší, co dál s modely RS. Ve sportovní verzi se možná představí i Kodiaq

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2016_Listopad/Kodiaq{/gallery}