Roční vozy jsou problém, prodávají se i za polovinu původní hodnoty

Leasingovému trhu stále vládnou tříleté smlouvy. Ekonomická krize v roce 2008 sice některé firmy přivedla k prodloužení doby pronájmu, některé automobilky naopak začaly nabízet leasingy pouze na rok. Nyní se situace zase vrací k normálu, s ročními vozy ale můžou mít některé leasingové společnosti problém.

 

V LeasePlanu, který se specializuje výhradně na firemní zákazníky, činila v roce 2016 průměrná délka operativního leasingu u nově objednaných vozidel 37 měsíců. „Po roce 2008 řada klientů požadovala delší smlouvy,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Jaromír Hájek. „Hlavním důvodem byla snaha rozložit investice na delší dobu, a přečkat tak období, kdy se ekonomice nedaří. K pomalejší obměně vozových parků přispěla i stále se zvyšující kvalita vozidel a používaných technologií. Auta si dnes déle udrží i dobrou zůstatkovou cenu, která je v operativním leasingu zásadním kritériem. Přesto se po odeznění recese doba pronájmu opět zkrátila, a to v podstatě na původní úroveň.“
 
Tlak na roční smlouvy
Opačnou tendencí jsou roční pronájmy vozidel, které se ve větší míře začaly objevovat zhruba před dvěma lety. Některé automobilky v honbě za navýšením prodejů viděly i díky uměle oslabenému kurzu koruny příležitost ve větší míře vyvážet, a to i mírně ojeté vozy. Přišly proto s výraznými slevami, které poskytovaly leasingovým společnostem. A tím vznikl fenomén ročních leasingů. Co to způsobilo?
„Už sleva ve výši 20 % v podstatě pokryla roční amortizaci vozu, takže po roce se prodal za nákupní cenu,“ vysvětluje Jaromír Hájek z LeasePlanu. „Logickým vyústěním situace je nasycení trhu s ročními automobily. Nárůst jejich počtu na trhu ojetin je evidentní. Zůstatkové hodnoty začaly u některých modelů padat. Podle našich analýz se dnes některé po roce prodávají i za 50 procent původní ceníkové ceny.“
Situaci potvrzuje i Václav Levý, ředitel Fleet Managementu Raiffeisen – Leasing: „V posledních letech se strhla lavina krátkodobých leasingů na 6 či 12 měsíců, přičemž motorem tohoto nárůstu byla atraktivní extrémně nízká měsíční splátka u nových vozidel často vyšších tříd a možnost rychlé obměny takových vozidel. Tyto krátkodobé leasingy výrazně ovlivnily průměrnou dobu operativního leasingu na českém trhu, ale já předpokládám, že se jedná pouze o přechodný stav. Vidím už nyní, že se situace na trhu opět mění a od krátkodobých leasingů se ustupuje, trh se pozvolna vrací do normálu, kdy se krátkodobé leasingy opět stanou spíše okrajovou záležitostí. Krátkodobé pronájmy u firemní klientely se nám již nyní natahují na 24 měsíců a viditelně směřují do standardních podmínek na trhu pronájmů tzn. na 3-4 roky. Roční leasingy budou pravděpodobně v omezené míře fungovat dál jak ve firemní tak i soukromé klientele. Velmi záleží na politice jednotlivých dovozců a prodejců vozů, nicméně podmínky na trhu a očekávané oslabení koruny prostor pro krátkodobé pronájmy poměrně zužují. S navyšující se cenou měsíční splátky se krátkodobý pronájem stane i pro spotřebitele méně atraktivní.“

Přijde cenová válka?
Problémy s prodejem ročních vozů potvrzují i zástupci největších autobazarů. „Půlroční a roční vozy z operativních leasingů generuji vozy s vysokou zůstatkovou hodnotou a na trhu jich je aktuálně vysoký nadbytek,“ řekl Flotile Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. „Společnosti, které nabízejí operativní leasingy, nás oslovují s nabídkami relativně velkého množství vozidel z těchto operativních programů. Problémem je však jejich nadbytek a vysoka zůstatková cena. Část takových vozidel byla proto exportována do zemí západní Evropy, kde je však již trh také poměrně velmi nasycen. V návaznosti na avizované ukončení intervencí ze strany ČNB a očekávaným posílením koruny se export těchto vozidel velmi pravděpodobně dost zbrzdí a na českém trhu tak dojde k „cenové válce“, protože trh je, především u značek koncernu VW, nasycen.“
„Trend krátkodobých operativních leasingů ustává,“ souhlasí provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček. „Důvodem je nižší poptávka po takto užívaných vozech při následném prodeji, a kvůli tomu samozřejmě i nižší návratnost investic leasingových společností. Většina firem se s touto situací složitě vypořádává, protože nedokáže promptně reagovat na aktuální změny na trhu. Ale v AAA AUTO se nám takové vozy stále daří prodávat. Za čtyři roky jsme prodali pod značkou Mototechna v rámci České a Slovenské republiky již téměř 30 000 zánovních automobilů do tří let stáří.“

Jak to bude dál?
Leasingové společnosti proto přehodnocují své obchodní strategie v oblasti ročních leasingů. „Počet potenciálních kupců v kategorii ročních vozidel je výrazně nižší, než je tomu ve skupině starších, a tedy levnějších ojetin,“ tvrdí Jaromír Hájek. „Vzhledem ke struktuře vozového parku v České republice by se mohlo zdát, že se to týká zejména nižších segmentů trhu, ale třeba i ve vyšší střední třídě pozorujeme u konkrétních modelů prudký propad. Pro prodejce i leasingové společnosti tedy trh s ročními vozy pozbývá na atraktivitě, což se podle mě promítne také do zájmu o roční pronájmy. Typický operativní leasing osobního automobilu potrvá opět tři, případně čtyři roky, a roční leasingy budou výjimkou.“
Situace možná donutí leasingové společnosti začít nabízet i leasing ojetých vozidel. „Některé budou pravděpodobně po ukončení ročního operativního leasingu nabízet vozy dalším zájemcům o ojetý vůz. Operativní leasing se tak bude pravděpodobně stále více týkat i ojetých vozidel,“ myslí si Pavel Foltýn z AutoESA.