Škodovka ukázala první skici svého elektromobilu

Značka Škoda zveřejnila skici své nové designové studie. Velmi povedené pětidveřové SUV-kupé se představí v Šanghaji jako elektromobil. Ukazuje ale mnohem víc z budoucnosti značky.

 

Studie Vision E ujede až 500 kilometrů na čistě elektrický pohon a dosahuje třetí úrovně autonomního řízení. Kdo čekal velké SUV, bude asi trochu zklamán. Koncept je s délkou 4 645 milimetrů, šířkou 1 917 milimetrů a výškou 1 550 milimetrů o něco menší než Kodiaq. Dynamicky působící silueta a plynule klesající linií střechy karoserie kupé naznačuje, jak by asi mohly vypadat nové crossovery, určené primárně pro Čínu, které se ale nejspíš dostanou i na evropský trh – jeden bude na bázi Fabie, druhý na základě Kodiaqu. Z tohoto pohledu se určitě máme na co těšit. Důležité je sledovat i další drobné detaily, například přední světlomety Vision E jsou dělené, zdá se tedy, že trend rozdělených světel, který započal facelift Octavie, bude nejspíš pokračovat.
Ale zpět k aktuální studii. Se systémovým výkonem 225 kW zrychluje Vision E až na 180 km/h. Výkonné ion-lithiové akumulátory a optimální rekuperace umožňují dojezd až 500 kilometrů. Díky inteligentnímu managementu kooperují oba elektromotory s maximální účinností a pohání všechny čtyři kola.
Elektrifikace modelové palety značky Škoda bude zahájena již v roce 2019 uvedením modelu Superb s plug-in-hybridním pohonem. Krátce poté v roce 2020 bude následovat čistě elektricky poháněný sériový vůz, zatím ale není jasné, který model to bude, jako nejpravděpodobnější se jeví nová generace Octavie. Do roku 2025 pak značka rozšíří svou nabídku o pět čistě elektricky poháněných automobilů z různých segmentů.
Škoda odhaduje, že již v roce 2030 bude zhruba 15 procent všech nových automobilů jezdit plně autonomně. Vision E proto splňuje předpoklady pro dosažení třetí úrovně autonomního řízení. Umí se automaticky pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo se naopak vyhýbat, předjíždět, automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět a vyjíždět z nich. To zajišťují různé senzory, různého dosahu a nejrůznější kamery, které sledují provoz.