ROZHOVOR: Luboš Vlček, Škoda Auto – CNG dává smysl, brzy uvedeme další model

Minimálně ve střednědobém horizontu je CNG stále zajímavá alternativa a proto chystáme třetí model, říká Luboš Vlček, vedoucí prodejů Škoda Auto v České republice, který nám poskytl exkluzivní rozhovor v rámci ženevského autosalonu.

Představili jste faceliftovanou octavii s odvážným designem předních světel. Není to až příliš radikální změna zejména ve vztahu ke spíše konzervativnějším fleetovým zákazníkům?
Dovolte mi uvést novou Octavii v širším kontextu. Investovali jsme hodně času a přemýšlení, abychom dospěli k rozhodnutí, jak nejlépe náš klíčový model obměnit nejen vzhledově, ale hlavně technologicky, a to zejména v oblasti asistenčních systémů. Do vínku jsme proto Octavii dali v první řadě širší konektivitu, více online digitálních služeb a lepší bezpečností a komfortní systémy. Zároveň jsme ji ale chtěli posunout designově, což se podle mého názoru podařilo.
Co se týká fleetových zákazníků, ještě před jejím uvedením na trh jsme měli s vybranými klienty workshopy, kde měli možnost si vůz prohlédnout fyzicky. Jejich zpětná vazba byla přitom velmi pozitivní. Firmy tedy v žádném případě na Octavii novou nenahlížejí jakkoliv negativně.

Nedávno jste představili model Kodiaq. Jak je to s Kodiaqem a fleetovými zákazníky? Přivábil vám nové zákazníky, kteří by o autě se znakem Škoda na kapotě dříve ani neuvažovali? A naopak, neparazituje Kodiaq tak trochu v revíru Superbu?
Kodiaq bude mít samozřejmě jiné rozložení prodejů mezi korporátní a soukromé zákazníky, než Octavia či Superb. Jestliže Octavia je výrazně korporátní model, Kodiaq má větší potenciál pro retailový segment. Proto jsme auto ostatně stavěli: abychom oslovili nové klienty v retailu i fleetu. Kodiaq najde své místo zejména u společností, které mají svou car policy postavenou na principech user-chooser, tj. vozy jsou vybírány dle doporučeného katalogu. Vstup Kodiaqu na trh byl jinak velmi úspěšný, jen za únor máme 3850 objednávek. Podíl fleetových klientů je zhruba 50 %, což je pro nás velmi zajímavé číslo. Vidíme mezi nimi nové zákazníky, kteří chtějí velké a prostorné SUV a kteří dříve v nabídce Škody takový vůz nenašli. A je tu pak ještě jeden segment, kde bude mít Kodiaq uplatnění: specializované státní složky. Může se jednat o vhodný první vůz pro záchranářské účely, jež jezdí před samotnou záchrankou, může být zajímavý ale i pro hasiče a pro určitý výkon služby i pro policii.

Máte také model Rapid, který se ale zdá být tak trochu ve stínu Fabie, Octavie a Superbu. Proč to tak je? Proč firmy k rapidu nesahají častěji, když by přitom pro mnoho z nich mohl tvořit vhodný mezistupeň?
Proti Rapidu stojí velmi dlouho zavedená značka Fabia: Fabia Combi je v této třídě oblíbený vůz díky svému zavazadlovému prostoru a těží i z toho, že má pouze jediného konkurenta. Nesouhlasil bych ale přesto, že Rapid je ve stínu. Prodeje Rapidu se v posledních třech letech výrazně zvedly a obě jeho varianty se prodávají v počtu cca 10 000 vozů ročně. Spaceback je přitom spíše retailovým vozem; svou vizáží, provedením je zajímavý pro privátní klientelu a zajímavé je, že to jsou spíše ženy, kterým se líbí. U liftbacku pak máme výrazný podíl korporátní klienty. Někteří klienti berou Rapid jako alternativu k Octavii.
Jaký je u Rapidu podíl fleetových a retailových prodejů?
Nejprve obecně – celkový podíl spacebacku a liftbacku na trhu je zhruba půl na půl. U liftbacku je pak 60-70 % firemní klienti, u spacebacku je to naopak.

CNG je pro mnoho firem velké téma. Je přitom zajímavé, že není na trhu až tolik aut na toto provozně atraktivní palivo. Proč myslíte, že na CNG firmy nepřechází ve větší míře?
Osobně si myslím, že důvod, proč CNG není více rozšířeno, je, že jsme konzervativní a ta proměna nám trvá. Jako Škoda Auto ale věříme, že CNG má před sebou ještě budoucnost. Mobilita na CNG je ekonomická i ekologická. Pokud u osobních vozů jsou náklady na 1 km konvenčního pohonu 2,40 nebo 2,50 Kč, u CNG je to pod 1 Kč. Myslím, že pro jeho budoucnost je třeba dotáhnout dva kroky: měla by se dát do pořádku záležitost kolem parkování, protože dodnes vidíme nesmyslná omezení a zákazy vjezdu i do větraných garáží. A dále je velmi důležité, aby stát vyslal jasný signál, jaká bude daňová zátěž po roce 2020. Co se týká trhu jako takového, troufám si říct, že vstupem Octavie CNG jsme výrazným způsobem zvedli objemy CNG aut v oblasti osobních vozidel na našem trhu – podíl vozů Škoda na všech CNG automobilech v ČR činí 76 %. I nadále budeme přitom rozšiřovat své CNG portfolio. V brzké době se objeví minimálně jeden další model.

Fabia, Rapid? Nebo dokonce Superb po vzoru Audi A4/A5?
Nechme se překvapit. Ale mohu prozradit, že to bude Fabia nebo Rapid.

Novinkou u Kodiaqu je služba Škoda Care Connect. Považují fleetoví zákazníci tyto nové technologie za konkurenční výhodu při výběru vozu? Požadují tyto nadstavbové služby?
Škoda oznámila před několika měsíci tzv. dlouhodobou strategii 2025. Jedním ze stavebních kamenů je právě digitalizace a konektivita našich produktů. Do konce roku tak budeme mít všechna naše auta – vyjma Citigo – plně konektivní a digitální ve vztahu k programu Škoda Care Connect. Máme dva pilíře, jež reprezentují náš Škoda Care Connect. První je Škoda Care. Umožňuje tzv. e-call, který bude v roce 2018 vyžadován evropskou legislativou. Jde o systém, který v případě nehody dokáže přivolat pomoc. Care Connect ale umí i to, že přímo z vozu můžete zavolat preferovaný servis nebo si na infolince vyžádat jakoukoliv informaci nebo službu. V neposlední řadě také můžete na dálku sledovat stav svého auta, tj. například když někde vůz zaparkujete, online ve svém mobilním telefonu vidíte, kde přesně se nachází, zda je zamčený, kolik má paliva v nádrži. Vidíte také jízdní data k poslední cestě a tak dále – jde zkrátka o vzdálený přístup. Druhým pilířem je infotainment online, skrz který si můžete pořídit různé služby: Google Earth, přehled tankovacích stanic včetně ceny, volná místa v parkovacích domek v okolí atd.
Fleetoví zákazníci mají o tohle vše velký zájem. Někteří z nich mají vlastní aplikační řešení, které ale často není tak rozvinuté a hlavně integrované. Ale samozřejmě funguje. Vedeme řadu rozhovorů s fleetovými manažery a leasingovými společnosti, z nichž mnoho o tento typ integrované konektivity projevuje zájem, protože by jím mohl uspořit velké peníze a přitom fungovat stejně dobře jako produkt, co dnes pořizují jinde a možná ani ne v takové kvalitě. Může to být pro ně tedy velká výhoda a úspora.

 Související články:

ČR má 140 plnicích CNG stanic

Proč si lidé kupují nebo nekupují ekologická auta

Převratná změna: Každé čtvrté státní auto má být alternativní

Škodovka ukázala první skici svého elektromobilu