První svezení s novým rapidem – jak jezdí tříválec?
Modely Škoda Rapid a Rapid Spaceback dostaly v rámci faceliftu nová světla a pod kapotu se poprvé podíval litrový tříválec TSI. Vyzkoušeli jsme základní verzi 1,0 TSI s výkonem 70 kW, i výkonnější motor s 81 kilowaty.
Exteriér faceliftovaného rapidu se proměnil jen nepatrně. Nově tvarované jsou mlhovky, zadní svítilny mají zatmavení. A za příplatek si můžete objednat bi-xenonové výbojky v kombinaci s LED páskem pro denní svícení. Těmi byly vybaveny všechny testované vozy. Nově si nyní můžete objednat i asistent dálkových světel, který umí samořině ztrlumit dálková světla při míjení se s protijedoucím vozidlem.
V interiéru se změnila podoba otvorů ventilace, jiná je i dekorační lišta na palubní desce a ve dveřích. Nový je přístrojový štít a provedení manuální klimatizace a topení.
Škoda bude Rapid a Rapid Spaceback nabízet ve třech stupních výbavy (Active, Ambition a Style) a v nabídce nebude chybět ani sportovní varianta Monte Carlo.
AKTUÁLNĚ: Máme nové fotky Škody Karoq
Tříválcový nástupce
Nevýhodou slabší varianty zážehového tříválce s výkonem 70 kW je absence šestistupňové převodovky. I tak se nám ale zdál pětistupňový manuál ve srovnání s DSG převodovkou o něco agilnější. Není sice tak přesvědčivý, jako výkonnější varianta, musíme ale ocenit jeho příkladnou pružnost už od 1500 ot/min. Svým projevem bude ideální volbou do městského a příměstského provozu. Pro častější cestování po dálnicích bychom osobně zvolili kombinaci s DSG převodovkou, nebo rovnou výkonnější verzi s 81 kW. Ta spolupracuje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou a drží motor při jízdě na dálnici v o poznání nižších otáčkách.
Při klidné jízdě je tříválcový motor příkladně tichý, bez vibrací. Pokud ale spěcháte, dává o sobě vědět nejen hlučnějším projevem, ale i stoupající spotřebou. Zdá se ale, že výkyvy apetitu nebudou v reálném provozu u tohoto motoru nijak zásadní. Pokud se budete opravdu snažit, dostanete se pod pět litrů, naopak při ostrém tempu nám palubní počítač nikdy neukázal průměrnou hodnotu přesahující 8 litrů na 100 kilometrů.
Krátce jsme vyzkoušeli i základní dieselovou motorizaci 1,4 TDI s výkonem 66 kW, která je z motorové palety nejhlučnější, zvláště pak při zátěži nad 3500 ot./min. Potěší ale skvělou spotřebou oscilující kolem pěti litrů na 100 km.
Bez ohledu na motorizaci oceňujeme velmi dobré nastavení podvozku, které vynikne hlavně ve spojení se 16″ pneumatikami. Ty se zdají být pro rapid ideální velikostí.
Důraz na konektivitu a mobilní aplikace
Průměrný věk majitelů Škody Rapid na evropských trzích je 49 let. Otázkou tedy je, nakolik ocení nové funkce infotaimentu, jako je nové rozhraní pro chytré telefony SmartLink+, nebo možnost připojení k internetu přes službu Škoda Connect. Testované vozy byly vybaveny 6,5″ dotykovým displejem, nově je k dispozici také dvojice USB portů pro cestující na zadních sedadlech – tedy pokud nejsou místa vyhřívána, protože v tom případě je zde tlačítko pro regulaci.
FOTOGALERIE:
{gallery}stories/automobil_ve_firme/2017_Kveten/Skoda_Rapid{/gallery}