Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?

Automobilka Toyota zveřejnila statistiku o tom, kdo a jak škodí životnímu prostředí. Je za ní samozřejmě znát snaha propagace elektromobilů a hybridů a vůbec se nevěnuje celkové ekologické stopě, kterou za sebou provoz a výroba automobilů zanechává, ale i tak jde o zajímavá čísla.

 

Kolik oxidu uhličitého produkuje člověk při chůzi a jízdě na kole ve srovnání s automobilem a sopkou? Tisková zpráva Toyoty o tom říká:
Automobil
Ze zprávy Next Green Car vyplývá, že emise oxidu uhličitého u luxusních modelů dosahují až 200 g/km CO2.
Mnohem lépe v tomto přehledu dopadly vozy s vodíkovým a elektrickým pohonem – Toyota Mirai a Tesla, které za jízdy oxid uhličitý neprodukují.
Abychom to shrnuli, v případě hatchbacku s dieselovým motorem budou emise CO2 na desetikilometrové vzdálenosti činit průměrně 940 g. Automobil s hybridním pohonem přitom vyprodukuje o jednu čtvrtinu oxidu uhličitého méně. V případě hybridu vybaveného technologií plug-in se pak tato hodnota na dané vzdálenosti sníží na 230 g CO2 – to je o 75 procent méně než výše uvedené hatchbacky s dieselovými motory.

Letadlo
Letecká přeprava má také významný vliv na to, co dýcháme. Předpokládá se, že tento sektor má na svědomí emise asi 800 milionů tun CO2 do atmosféry ročně, to jsou asi dvě procenta všech emisí oxidu uhličitého, za které zodpovídá člověk, a cca 12 procent z množství vyprodukovaného dopravou celkem.
Většina, tj. asi 80 procent, emisí CO2 pochází z letů, jejichž délka překračuje 1500 km. Současně se předpokládá, že nové modely letadel spotřebovávají asi 3 l/100 km paliva na každého přepravovaného pasažéra.
V přepočtu na jednoho cestujícího tento dopravní prostředek vypustí do atmosféry oxid uhličitý v mnohem větších množstvích než třeba vlak. Kupříkladu podle údajů, které připravil cestovní vyhledávač GoEuro, během jízdy vlakem z Londýna do Paříže se do atmosféry uvolní asi o 160 kg CO2 méně než během cesty letadlem.
Chodec
10kilometrová vzdálenost, to je trasa pro vytrvalce, ovšem pro potřeby našeho přehledu jsme zvolili stejnou vzdálenost pro každý z níže uvedených dopravních prostředků. Chodec kráčející rychlostí 5 km/h je schopen tuto trasu urazit za 2 hodiny. Za tu dobu vypustí do atmosféry cca 122 g CO2.
Cyklista
Při jízdě na kole rychlostí asi 13 km/h je průměrný cyklista schopen desetikilometrovou vzdálenost ujet za asi 47 minut. Současně vypustí do atmosféry 53 g CO2.
Sopka
Argumenty, které tvrdí, že jediný výbuch sopky dokáže do atmosféry uvolnit obrovská množství CO2, které se vyrovná produkci způsobené lidskou činností za poslední čtvrtstoletí, nejsou vědecky podložené.
Vědci mají v tomto případě jasno: sopky uvolňují do atmosféry asi 300 milion tun CO2 ročně, což je pouhé jedno procento lidských emisí oxidu uhličitého. Ba co víc, silné erupce mají zanedbatelný vliv na koncentraci tohoto plynu v atmosféře. Vědci spočítali, že člověk svojí činností uvolní do atmosféry tolik CO2, kolik by vyprodukovalo 8 000 velkých sopek.
Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Má se za to, že cca 96 procent tohoto plynu se uvolňuje z přírodních zdrojů a asi čtyři procenta pocházejí z lidské činnosti. Vědci ovšem zdůrazňují, že toto na první pohled nevelké množství způsobuje zásadní rozdíl, představuje totiž přebytek, který se celá léta v atmosféře kumuluje.
Před průmyslovou revolucí koncentrace CO2 činila méně než 300 ppm (částic na jeden milion), v dubnu 2017 překročila 410 ppm a nadále roste rekordním tempem dvě ppm ročně. Odborníci zdůrazňují, že právě tento nárůst je způsoben činností člověka.
Mechanismus přirozeného koloběhu oxidu uhličitého je poměrně prostý. Naše planeta představuje dobře navržený systém směřující k rovnováze.
Zjednodušeně řečeno, zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se emise oxidu uhličitého měla rovnat jeho spotřebě – lidská činnost ovšem rovnováhu narušila. CO2 v atmosféře každoročně přibývá.