Škoda prý skončí se Citigo, ale odborníci konec miniaut nevěští

V médiích se minulý týden objevily informace o tom, že Škoda nechá dožít aktuální generaci svého nejmenšího modelu Citigo, který se ale nedočká nástupce. Místo něho se bude víc věnovat SUV. Odborníci ale nečekají, že by sektor miniaut čekal konec. Naopak.

 

Média citovala Petra Šolce, vedoucího zámořských prodejů značky Škoda, který prohlásil: „Citigo bude ukončeno, jednoduše proto, že prodeje některých segmentů klesají.“ Škoda se podle něj bude více orientovat na populární modely SUV.
Prodej miniaut sice v Evropě klesá dva roky po sobě, ale i přesto zůstávají pátým nejdůležitějším segmentem s 8,3procentním podílem na trhu. Podle analýzy společnosti LMC Automotive se ale pokles zastaví a do roku 2020 si zákazníci v na starém kontinentu koupí zhruba 1,23 milionu nových miniaut.
„Miniauta nepředstavují přímou konkurenci malých SUV, takže jejich registrace by měla zůstat v několika příštích letech stabilní,“ uvedl rovněž pro agenturu ANE Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.
Lídry trhu jsou po léta dva modely od Fiatu – Panda a 500. Prvního se za první tři měsíce letošního roku prodalo 59 295 kusů (+4,4 %), druhého 54 844 (+3,5 %). S velkým odstupem třetí je VW up! (27 308 kusů, + 5,4 %). Citigo se nedostalo ani do první desítky.
Řada automobilek proto nehodlá segment opustit, například Kia letos uvádí na trh novou generaci modelu Picanto. I do miniaut pronikají v čím větší míře moderní technologie s vyšších tříd, ať už z hlediska bezpečnosti nebo konektivity. Patrný ale odklon od třídveřových verzí, jejichž podíl na celkových prodejích vytrvale klesá. Podle statistiky JATO Dynamics je největší podíl třídveřových verzí v Nizozemsku a Dánsku (po 19 %) a v Itálii (18 %).
Ze segmentu miniaut už se stáhl Ford, který model Ka nahradil modelem Ka+, který už je malým kompaktem. Podobně se asi dá očekávat, že i když Škoda ukončí prodej Citigo a Seat sesterského Mii, Volkswagen up! bude pokračovat a pokusí se získat na svou stranu i bývalé zákazníky české a španělské značky. Úplný konec miniaut ale nehrozí.