Pojišťovny se těší na autonomní auta

Auta jsou stále dokonalejší, moderní systémy umí předcházet srážkám, přesto počet nehod na českých silnicích a škoda při nich způsobená stále roste. Kdy se tento trend zastaví?

 

Podíváme-li se do statistiky nehodovosti v roce 2016, zjistíme, že Policie České republiky šetřila 98 864 dopravních nehod. Při nich bylo 545 osob usmrceno, 2 580 zraněno těžce a 24 501 lehce. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty na místě dopravní nehody dosáhla 5 804 milionů Kč. Pozitivní je, že o 17,4 % poklesl počet mrtvých, ve všech ostatních ukazatelích se ale nehodovost proti roku 2015 zhoršila. Počet nehod stoupl o 6,2 %, počet těžce zraněných o 1,6 %, lehce zraněných o 0,3 %.
Že by moderní auta méně bourala, nepociťují ani pojišťovny. „Škodní frekvence nám za poslední tři roky roste, jak v povinném ručení, tak i havarijním pojištění,“ potvrzuje například Eva Svobodová, mluvčí UNIQA pojišťovny. „Česká pojišťovna řeší ročně více než 170 tisíc škod z autopojištění. Toto číslo je v delším období plus mínus stejné bez výrazných výkyvů či patrných trendů,“ říká tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.
Se stoupajícím počtem nehod roste i vzniklá škoda, v České republice loni ve srovnání s rokem 2015 o 6,7 %. Počet nehod stoupá především kvůli zvyšujícímu se počtu aut na silnicích. Moderních aut zatím stále není tolik, aby se vliv jejich moderních asistenčních systémů na statistice nějak projevil. „Nárůst nehod určitě souvisí se stoupajícím množstvím vozidel v provozu a vyšší hustotou dopravy,“ potvrzuje Eva Svobodová. „Například velmi hustá kamionová doprava je klasickým rizikovým faktorem, který zatěžuje oba segmenty. Částečně je na vině i chování řidičů, možnost pořídit si stále silnější auta, a také neutěšený stav našich komunikací a jejich údržby.“
Modernější vozy se naopak negativně projevují na výši škod. „Počty havárií jsou zhruba stejné, ale s tím, jak se auta zdokonalují, jsou neustále vyšší a vyšší jejich následky,“ říká Václav Bálek, mluvčí Allianz pojišťovny. Stejně to vidí i UNIQA pojišťovna: „Moderní asistenční systémy jsou z pohledu škodovosti dvousečné. Z jednoho pohledu jsou do určité míry schopny pomoci eliminovat střet nebo jeho následky, z druhého ale jde o nákladné komponenty, které již vzniklé škody prodraží nebo prodraží následky drobných střetu například při parkování,“ říká Eva Svobodová.
Podle pojišťoven přinesou opravdovou změnu až autonomní vozy. „Až budou auta řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o 90 procent,“ myslí si Václav Bálek z Allianz pojišťovny. „Počítače budou z hlediska pozornosti mnohem dokonalejší. Nebudou za jízdy telefonovat, povídat si se spolucestujícími atd. Z bodu A do bodu B budou jezdit mnohem bezpečněji, než současní řidiči. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně 1 : 1000 a méně.“
S tím souhlasí i Ivana Buriánková z České pojišťovny: „Dá se čekat, že významné změny v nehodovosti přinese teprve budoucnost, kdy na našich silnicích budou běžně jezdit auta řízená počítačem s určitým stupněm umělé inteligence. Ta budou velmi pravděpodobně schopná efektivně předcházet dopravním nehodám.“
Čtěte také: Doba autonomních vozidel přijde v roce 2021