Alternativním pohonům vévodí CNG, dieselů ubývá

Obliba vozů na alternativní pohony v Česku roste a zdá se, že se tak děje na úkor dieselových automobilů. Zároveň je ale třeba dodat, že podíl dieselů na celkových prodejích je 40 %, zatímco všechny alternativy dají dohromady sotva 2,5 %.

Zatímco ještě na přelomu tisíciletí se o alternativních palivech hovořilo především v souvislosti s rostoucími cenami ropy a jejích omezených zásobách, dnes je situace jiná. Do popředí se dostalo ekologické hledisko, snahy omezit produkci skleníkových plynů a zajistit trvalou udržitelnost. Rozhodujícím kritériem pro nákup takového vozu většinou ale stále zůstává cena, případně poměr cena versus kvalita. Rozjezd alternativ se snaží tlačit i stát a přichystal řadu zajímavých pobídek. O jedné z takových aktivit jsme psali například zde: Každé čtvrté státem nakupované auto má být alternativní. Je to fér?

Nejlepší pozici za poslední dva roky si u nás drží jednoznačně vozy na CNG a jejich nárůst ukazují i letošní statistiky SDA. V červnu bylo registrováno 294 osobních vozů s pohonem na stlačený zemní plyn, přičemž nejvíce z nich si ukousla mladoboleslavská Škoda Octavia G-TEC. Celkem se od počátku roku prodalo již 1466 vozů CNG. Bezesporu tomu napomáhá i fakt, že provozovatelé aut na CNG se už nemusejí obávat nedostatečné infrastruktury plnicích stanic. „Počet plnicích stanic CNG stále roste a jsou zastoupeny rovnoměrně po celém území ČR. Aktuálně je jich v provozu téměř 150, přičemž společnost E.ON provozuje 19 veřejných plniček,“ říká Aneta Hrubá ze společnosti E.ON Energie a dodává, že tankování CNG bývá samoobslužné a časově téměř srovnatelné s tankováním tradičních kapalných paliv.
Úprava klasického benzinového motoru na spalování zemního plynu je poměrně jednoduchá a motor na toto palivo je tišší a má o něco vyšší výkon. Není tedy divu, že příležitosti využily automobilky a během posledních let téměř všechny významné nějaký model na CNG uvedly na trh. „Cena takového auta je sice asi o 5 až 10 % vyšší než v případě standardního modelu, ale při porovnání provozních nákladů za 3 až 4 roky se počáteční investice prokazatelně vrátí,“ uvedl Jiří Solucev, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval CZ. „Takto kalkulují zejména firmy, proto nárůst CNG flotil pozorujeme hlavně v tomto segmentu. K velmi významným uživatelům vozů na zemní plyn patří společnosti a instituce spojené se státem. Více než 1000 takových automobilů má Česká pošta, velký nákup CNG aut realizoval v loňském roce také pozemkový úřad,“ dodává Jiří Solucev. Stranou ale nezůstávají ani privátní firmy. „Roste počet firem a podnikatelů, kterým poskytujeme tankovací karty pro odběr CNG v rámci sítě innogy. Letos v květnu jejich odběry narostly o 30 %,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám kromě tankovacích karet poskytuje i karty na nákup CNG. V loni podle něj společnost innogy svou síť téměř zdvojnásobila, a i letošní rok je ve znamení rozšiřování sítě plnicích stanic CNG. „Konkrétně innogy letos hodlá zprovoznit dalších 10 nových plniček a investovat tak až 80 milionů korun,“ dodává Damir Duraković.
O pohonu CNG a jeho výhodnosti ve fleetu jsme často psali i v našem magazínu a řada takových vozů úspěšně prošla i naším testem. S octavií G-TEC jsme dokonce absolvovali Rallye New Energies Český Krumlov. Jak jsme byli při soutěži s autem spokojeni se můžete dočíst zde: S Octavií G-TEC jsme absolvovali Rallye New Energies Český Krumlov. Jak se nám dařilo?

Hybridy a elektromobily v pozadí
Druhou příčku v prodejích vozů s alternativním pohonem zaujímají hybridy, které zahrnují celou škálu různých kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. Hybridy i přes poměrně vysokou cenu, která je o 10 až 15 % vyšší než u klasických aut, lákají tichým chodem, relativně dlouhým dojezdem a v poslední době též možností dobíjet takzvané plug in modely doma ze zásuvky. „Při porovnání provozních nákladů už ale hybridy tolik výhodné nejsou. Spotřeba sice bývá o něco nižší než u čistě benzinových či dieselových aut, ale vzhledem k vyšší hmotnosti to zas až tak veliký rozdíl není,“ upozorňuje Jiří Solucev. „V neprospěch hybridů zatím hraje i zůstatková cena ojetých vozů. V tuto chvíli je málo zkušeností s prodejem ojetých hybridů a první prodeje zatím moc nenaznačují, že by zůstatková cena kompenzovala rozdíl v pořizovací ceně při koupi nového vozu,“ dodává Jiří Solucev a předpokládá, že v blízké budoucnosti se pořizovací ceny hybridů budou přibližovat dieselovým nebo benzínovým vozidlům.

Elektromobily nicméně mezi alternativami tvoří významnou kategorii. Když se podíváme na prodeje za první pololetí ve srovnání s loňským rokem, mohlo by se zdát, že nastává jejich boom. Zahrneme-li však do porovnávání i rok 2015, musíme přílišný optimismus trochu korigovat. Vzhledem k tomu, že auto na elektřinu je o 50 až 100 % dražší než srovnatelný model se spalovacím motorem, že kapacita baterie vystačí na dojetí sotva třetinové vzdálenosti co plná nádrž a natankování trvá pětkrát až desetkrát déle, nemůžeme čekat, že by prodeje elektromobilů v příštích několika letech nějak rapidně vystřelily vzhůru. „Čistě elektrická vozidla si bezpochyby získají značnou část trhu, v dohledné době však nelze hovořit o kompletním přechodu na elektrický pohon. Stále existuje mnoho nedořešených technických a technologických překážek, ať již na straně kapacity baterií, dostupnosti a rychlosti nabíjení, či obecně přechodu Evropy i světa na ‚čistou‘ výrobu elektrické energie,“ podotýká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA). „Velké riziko, na které se nesmí zapomínat, představuje také nejistota, za kolik a zda vůbec bude elektromobil po několika letech užívání prodejný jako ojetina,“ dodává Jiří Solucev.

Čtěte také:

Bourají firemní řidiči častěji než privátní?

Flotila prémiových vozů: Výhoda nebo problém?

Mají autokamery význam pro firemní řidiče?