Firmy se pustily do budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Projekty mohou financovat i z nových dotací

1

Řada automobilek vidí budoucnost dopravy v elektromobilitě a věří tomu i řada firem, které nejenže na elektromobily sází, ale budují i vlastní nabíjecí stanice. Třetí kolo evropského dotačního programu Nízkouhlíkové technologie slibuje příspěvky v celkové výši 60 milionů korun pro malé i velké firmy na financování patřičné infrastruktury a nákup elektrických vozidel. Je ale na čase si pospíšit, přihlášku lze podat jen do 17. září 2017.

Jakkoliv se prodejně elektromobilům v České republice příliš nedaří, není tomu tak ve všech zemích EU. Stejně tak budoucnost a aktivity jednotlivých automobilek napovídají, že by v této oblasti měl zejména po roce 2020 nastat výrazný zvrat. Vývoj lze zaznamenat u jednotlivých technologií, automobilky hlásí zvětšující se nabídku svých modelů, postupovat bude i infrastruktura a pro domácí trh bude stěžejní i příchod elektromobilu od domácí značky.

Čtěte také: Už od příštího roku bude každý model Volvo elektrický

Program Nízkouhlíkové technologie je pak součástí třetí osy Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Jeho cílem je zejména podpora zavádění nových technologií. V prvních dvou kolech se přihlásilo celkem 191 projektů o dotace v celkové výši 192 milionů korun. Program je zaměřen na rozvoj mimo Prahu, která přesahuje limitní HDP na osobu a má tak vlastní program.

Přibývá nabíjecích stanic, infrastruktura se zlepšuje
Nedostatečná infrastruktura byla jedním z faktorů, které do současnosti brzdily rozvoj elektromobilů v České republice. S investicemi, které do nabíjecích míst vkládají firmy i dotační projekty jako Nízkouhlíkové technologie, se bude situace měnit. Nyní je možné nabíjet svůj elektromobil například před restauranty McDonald’s na Evropské a na Černém Mostě v Praze, ale místa budou rapidně přibývat. „Aktuálně je rozpracováno 30 lokalit. Největší otevírání nových nabíjecích stanic nás čeká v první polovině roku 2018, a to přibližně u deseti restaurací,“ uvedla tisková mluvčí McDonald’s Zuzana Svobodová a dodala, že ještě do konce tohoto roku chtějí v Čechách přidat dvě další dobíjecí místa.
Dostatečná infrastruktura však není jediným předpokladem pro rozšíření čisté dopravy. „Neméně důležitá je podpůrná legislativa a další stimuly. Může jít například o slevy na dani z koupeného elektromobilu, levnější parkovací karty nebo povolení využívat pruhy pro autobusy a taxi. Rozvoj elektromobility bude znamenat nejen malou revoluci v technologiích, dopravě a infrastruktuře, ale i hrozbu pro ropný průmysl,“ uvedl Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric, která podporuje rozvoj elektromobility v Česku i zahraničí systémem nabíjecích stanic – ty jsou například v Písku nebo Praze.

Čtěte také: Nový Leaf: dojezd až 378 km, zrychlování i zastavování pomocí jediného pedálu

Dle průzkumu, který si nechala zpracovat ČSOB, jsou mezi řidiči stále velice rozšířené mýty ohledně elektromobility. „Polovina lidí si zatím nedokáže představit, jakou mají elektromobily dojezdovou vzdálenost. Stejně tak si myslí, že provoz elektromobilu je výrazně dražší než ve skutečnosti, a netuší, že lze elektromobil dobíjet doma. Na dotazy ohledně technických a provozních parametrů dokázala ve většině případů správně odpovědět pouhá čtvrtina dotázaných,“ říká Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva ČSOB Leasing.
Až tři čtvrtiny řidičů prý považují za největší nevýhodu vysokou pořizovací cenu elektromobilu, proto se ČSOB zaměřuje na osvětu v tomto oboru. „V rámci ČSOB Autopůjčky přicházíme se zvýhodněním, které zajišťuje úroková sazba 2,89 % p. a., povinné ručení po celou dobu financování zdarma a výhodné havarijní pojištění,“ potvrzuje manažer marketingu Oldřich Freidinger a dodává: „Autopůjčku navíc může klient kombinovat s dotacemi. Při jejich sjednávání poskytujeme uchazečům, kteří splňují určené podmínky, i podporu v jednání s úřady.“

Související články:

– BMW, Daimler, Ford a Volkswagen společně postaví síť nabíjecích stanic

– VW potvrdil výrobu elektrické dodávky inspirované legendárním mikrobusem T2

– Elektromobily zatím nejsou mezi firemními řidiči oblíbené