Nový Duster na českém trhu: Více výbavy za skoro stejnou cenu

Na českém trhu se začala prodávat druhá generace Dacie Duster. Design se změnil jen mírně, zato přibylo moderní techniky. Zachována ale zůstala hlavní přednost tohoto SUV – skvělá užitná hodnota za velmi přijatelnou cenu.

 

Duster je pro Dacii tím nejdůležitějším modelem. Prodalo se ho už 1,1 milionu kusů jen pod značkou Dacia, další více než milion potom na řadě trhů pod značkou Renault. Je na třetím místě v Evropě v počtu prodaných vozů privátním zákazníkům a v České republice představuje dlouhodobě zhruba třetinu všech prodejů značky.
Zadáním designérů bylo moc neměnit vnější vzhled, protože byl u zákazníků oblíbený, takže došlo hlavně k mírné úpravě přední masky, čelní sklo se posunulo o 100 mm dopředu a auto dostalo nové zadní světlomety. V interiéru došlo především k ergonomickým úpravám, Duster dostal nová sedadla s delším sedákem a displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je umístěn o 74 mm výše na středové konzoli, oproti minulé generaci je také trochu natočen směrem k řidiči. Modernější jsou i ovladače základních funkcí a volant je nově nastavitelný ve dvou osách. Zlepšila se i izolace kabiny a motoru. V neposlední řadě se rozšířila i nabídka příplatkových elektronických systémů – dokoupit už bude možné třeba systém čtyř kamer, které zobrazují okolí vozu nebo otevírání pomocí karty místo klíče. V obou případech jde ale Dacia po své cestě nabízet vyzkoušené (a už zaplacená) řešení svých koncernových sourozenců. Tedy kamery například ukazují jen obraz, ale neskládají dohromady pohled z ptačí perspektivy.
Zavazadlový prostor mírně narostl, teď má v základu 478 litrů ve verzi 4×2 a 467 litrů pro 4×4. Stejná zůstala nabídka motorů – benzinové motory SCe 115 (verze 4×2 a 4×4) a TCe 125 (verze 4×2 a 4×4) jsou spojeny s manuální převodovkou. Motor SCe je rovněž k dispozici ve verzi uzpůsobené pro pohon LPG. Vůz může být vybaven také dieselovým motorem dCi 90 u verze 4×2 a motorem dCi 110 u verze 4×2 a 4×4, které jsou spojeny s manuální převodovkou. Motor dCi 110 (u verze 4×2) lze vybavit dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
Nový Duster startuje na ceně od 259 900 Kč. Ceny vzrostly, ale opravdu jen mírně. U některých verzí o pár tisíc, někde ani to ne. Výrobce uvádí jako příklad třeba srovnání původní verze 1,6 SCe 4×4 Arctica a nové 1,6 Sce 4×4 Comfort (došlo jen ke změně názvu výbavového stupně). Rozdíl je pouhých tisíc korun – 356 900 vs. 357 900 Kč, novinka má ale navíc hlavové airbagy, podélně nastavitelný volant, elektromechanický posilovač řízení, automatické rozsvícení světel a elektricky ovládaná zadní okna.