Po 110 letech prý odzvonilo klasickým SPZ. Budou teď digitální?

Za 110 let, které uplynuly od výroby Fordu T, prvního sériového auta kompletovaného na montážní lince, se automobily změnily snad ve všem. Výjimku tvoří poznávací značka, která je stále plechová, maximálně plastová. Americký výrobce Reviver Auto ovšem nyní představil digitální poznávací značku a věří, že do roka ji bude mít nejméně 100 tisíc vozů.

 

Digitální značka se pod názvem RPlate Pro představila na letošním autosalonu v Detroitu. Na pohled vypadá stejně, ale písmena a čísla se zobrazují digitálně na monochromatickém displeji. Ten je překryt ochranným sklem proti rozbití, vzadu je ukrytá baterie a elektronika. Výhodou má podle výrobce být například to, že značka dokáže zobrazovat i další informace, například uvítací text (výrobce uvádí jako příklad schváleného textu například větu „Don’t Drink and Drive”) apod. Při výměně registrační značky pak nebude potřeba měnit značku samotnou, ale jen překódovat samotnou kombinaci písmen a čísel. Stejně tak umožní digitální obnovení různých emisních či servisních nálepek.
Nová značka je zatím schválená jen v Kalifornii a k jejímu používání se zavázal prodejce vozů Ford, firma Galpin Motors. „Když jsem viděl digitální poznávací značku od firmy Reviver Auto, řekl jsem si, že je to naprosto úžasné,“ řekl Beau Boeckmann, prezident a generální ředitel společnosti Galpin Motors North Hills. „Naše společnost má dlouhou historii v oblasti používání průmyslových prvenství a inovací, zaměřených na zákazníky. Takže když jsme viděli tuto digitální poznávací značku, bylo pro nás přirozené, abychom ji začali používat. Těšíme se na to, že zákazníkům společnosti Galpin přineseme nějakou inovaci opět jako první.“
Těžko odhadnout, jakou budoucnost digitální poznávací značka má. Pro technické fajnšmekry, kteří chtějí mít nějakou digitální inovaci mezi prvními, jde určitě o skvělou věc. Je ale třeba také říct, že taková značka bude určitě mnohem dražší než klasická plechová, v případě poruchy bude auto najednou zcela bez základního identifikačního znaku.

Martin Šidlák