Proti proudu: Nový motor od Toyoty nebude přeplňovaný, přesto má být ukázkově úsporný

Automobilky v posledních letech až na pár výjimek ustupují od vývoje atmosférických motorů a vyznávají downsizing a přeplňování turbodmychadlem. Proti proudu se teď chce vydat Toyota, která v Ženevě představí nový dvoulitrový benzinový motor s atmosférickým plněním.

 

Toyota je sice známá především vývojem hybridních pohonů, od výroby dieselových motorů pomalu ustupuje, ale naopak v čistě benzinových agregátech ještě nehází flintu do žita. Nyní chystá premiéru nového dvoulitru zvaného Dynamic Force Engine. Využívá technologii vysokorychlostního spalování a systém variabilního řízení. Dosahuje i vyšší termodynamické účinnosti, což se odráží ve vysokém výkonu díky menším energetickým ztrátám např. v souvislosti s výfukovou a chladicí soustavou, pohybem mechanických částí a dalšími vlivy. Termodynamická účinnost má být 40 procent. V porovnání se stávajícími jednotkami vykazuje vyšší točivý moment za všech otáček – od nízkých až po vysoké – a prý předem splňuje požadavky budoucích emisních norem. Jeho první verze bude naladěna na 125 kW a 205 Nm.
Kromě toho Toyota vyvinula také Toyota novou hybridní soustavu pohonu pro motory 2,0 litru, využívající tytéž technologie snižování rozměrů, hmotnosti a ztrát jako model Prius čtvrté generace, a novou bezestupňovou automatickou převodovku Direct Shift-CVT. Novinka používá jako první na světě tzv. rozjezdový převod, kterým výrazně zlepšuje účinnost přenosu sil za nízkých rychlostí jízdy. Výhodou ústrojí jsou přímé a hladké reakce vozidla na pokyny od akceleračního pedálu, stejně tak jako nizká spotřeba paliva.