Emise CO2 v Evropě stouply, v procentech nejvíc u Škodovky

Tažení proti dieselům a rostoucí popularity SUV má konkrétní dopady v podobě růstu emisí CO2. Ty loni v Evropě vzrostly poprvé za deset let. Nejvíc gramů CO2 vypouští Mazda, v procentech se meziročně nejvíc zhoršila značka Škoda.

 

Společnost JATO Dynamics spočítala průměrné flotilové emise dvacítky nejprodávanějších značek v Evropě na 23 trzích. Výsledky jsou překvapující – průměrné emise CO2 se zvýšily. Sice jen o 0,3 g/km na 118,1 g/km, ale je to poprvé po deseti letech, kdy soustavně klesaly. Přepočteno na spotřebu to odpovídá 5,1 l benzinu nebo 4,5 l nafty na 100 km, samozřejmě v papírových hodnotách, nikoli v reálném provozu. Automobilky tak stojí před velkou výzvou, protože do roku 2021 budou muset jejich průměrné flotilové emise klesnout na 95 g/km. Navíc se změní metodika výpočtu na režim WLPT, který by měl víc odrážet reálnou spotřebu.
Důvody loňského růstu emisí CO2 jsou zřejmé, a ty hlavní existují dva – pokles poptávky pro dieselových motorech, které sice produkují více NOx, ale méně CO2, a naopak rostoucí popularita vozů SUV, které jsou těžší a mají tak větší spotřebu.
Největším „hříšníkem“ je Mazda s průměrnými emisemi 131,2 % g/km, těsně následovaná Mercedesem s 129,1 g/km. Naopak nejlepší je Toyota s 101,2 g/km, které pomohly hlavně prodeje hybridních automobilů. Jen těsně za ní se ale umístily Peugeot (104,5 g), Citroën (105,5) a Renault (106,6).
Procentuálně největší nárůst zaznamenala česká Škoda, jejíž průměrné emise meziročně stouply nejvíc ze všech dvaceti sledovaných značek – o 4,1 % na 115,9 g/km. Loni byla pátá nejlepší, letos klesla na osmé místo. Ostatní koncernové značky jsou ale až za ní.
Martin Šidlák

Foto: Pixabay, JATO