Elektromobil je ekologičtější než diesel až po 570 000 kilometrech!

nabíjení, elektromobil

Překvapivé výsledky přinesla studie německé společnosti ADAC, která zkoumala ekologičnost různých typů pohonů. Neměřila ale pouze emise „na výfuku“, sledovala celkovou ekologickou stopu. A ukázalo se, že elektromobily nejsou v řadě případů tak ekologické, jak si mnozí myslí.

 

S výjimkou USA se 175 států připojilo k tzv. Pařížské dohodě, která má za cíl snížit emise CO2 do roku 2050 o 80 až 90 procent kvůli záchraně ozonové vrstvy planety. Významnou měrou k tomu má přispět automobilová doprava, která vidí budoucnost v elektromobilitě. Samozřejmě nejen kvůli CO2, ale i emisím NOx. Ale pokud jde pouze o emise CO2, nemají elektromobily rozhodně nulové emise. ADAC ve spolupráci s Výzkumným centrem energie a životního prostředí v Heidelbergu měřil celkovou uhlíkovou stopu zanechanou automobily, tedy od těžby surovin po výrobu až po provoz a likvidaci. Elektromobily sice neprodukují emise tzv. na výfuku, ale jejich výroba, provoz na elektrickou energii, která nepochází pouze z obnovitelných zdrojů, a následná likvidace baterií znamenají nečekaně velkou produkci CO2. ADAC neporovnával jednotlivé modely, ale zveřejnil srovnání vždy po jednotlivých třídách.
Například auto vyšší střední třídy s naftovým motorem vyprodukuje při nájezdu 150 000 km celkem 33 000 kilogramů CO2, v přepočtu 219 g/km. Ale elektromobil stejné třídy vyprodukuje 277 g/km! U kompaktní třídy už se poměr obrací. ADAC hodnotil v této třídě i vozy na CNG a LPG a „vítězem“ se staly elektromobily se 150 gramy CO2 na kilometr, následované vozy na CNG s emisemi 174 g/km, diesely (186 g/km), LPG (188 g/km) a benzinovými vozy (201 g/km).

Čtěte také: Šéf BMW připustil, že současné elektromobily jsou ztrátové

Malé elektromobily tak z hlediska emisí CO2 jsou pro planetu přínosem, u velkých je to naopak. Dobře je to vidět ještě z jiného porovnání, které ADAC provedl. Elektromobily jako Tesla s velkým výkonem a tedy i velkými bateriemi, musejí na to, aby se v celkových emisích CO2 vyrovnaly dieselovým motorům, ujet neuvěřitelných 580 000 kilometrů!!! Benzinové motory doženou už po 116 000 kilometrech a plug-in hybridy po 130 000 km. V kompaktní třídě srovnají elektromobily skóre s benziny už po 45 000 km, diesely po 57 000 km a plug-in hybridy po 106 000 km.