Barum slaví sedmdesát let

Víte, že Barum je zkratka názvů podniků Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas? Značka byla zaregistrována přesně před sedmdesáti lety. Kolik řidičů v Česku ji používá a co dalšího ještě nevíte?

 

Před 70 lety, 22. 4. 1948, bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum. Tradiční česká značka navazuje na téměř 90letou tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. Dnes je v rámci celého koncernu Continental druhým nejprodávanějším „brandem“ v Evropě. V Česku používá pláště Barum 18,1 % řidičů.
Po 2. světové válce muselo ministerstvo dopravy reagovat na velice špatný stav silnic a pneumatik, které motoristé používali. Výsledkem byla výrazná omezení rychlosti, až na 40 km/h ve městech, a v roce 1947 také dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, jež zastřeší distribuci a prodej pneumatik. Navzdory špatné kvalitě používaných plášťů totiž ve skladech zlínské továrny ležely nevyužité pneumatiky v hodnotě 20 milionů korun. Spojením prvních písmen značek Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas vznikla jedna jediná: slavný Barum. Pod jeho jménem se později prodávaly veškeré gumové výrobky v ČSSR.
Barum v době svého vzniku jasně navazoval na tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. První nákladní pláště zde nechal již v roce 1932 vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Velice rychle následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala v několika letech změnit poměry na československém trhu s pneumatikami. Její výrobky se prodávaly levněji než konkurenční z dovozu, takže zatímco v roce 1932 se do ČSR dovezlo 522 600 kusů pneumatik, tak v roce 1935 klesl počet importovaných plášťů na 41 148 kusů.
Vzhledem k významu Baťových závodů se společnost Baťa stala po válce i prvním majitelem značky Barum. Baťovy závody ale byly záhy přejmenovány na Svit a gumárenská výroba byla následně vyčleněna do podniku Rudý říjen. Za socialismu se do výrobního programu postupně zavedly bezdušové a později také radiální pláště. K významným okamžikům patří spuštění výroby v nové pneumatikárně v Otrokovicích (1971, slavnostní otevření 1972). Od roku 1971 je Barum rovněž jmenným partnerem slavné Barum Rally. Přelomovým modelem se stala pneumatika OR 37 z roku 1987 pro Škodu Favorit.
Po sametové revoluci v roce 1989 musel Barum pro zachování své existence nalézt silného partnera. Toho našel v koncernu Continental AG. Smlouva o joint-venture byla podepsána 21. 12. 1992 a v platnost vstoupila 1. 3. 1993. Vznikla tak společnost Barum Continental s.r.o. (dnes Continental Barum s.r.o.) a značka Barum se stala součástí koncernu Continental AG.