Budoucnost patří autům na vodík, myslí si ředitelé firem

Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se podle průzkumu KPMG domnívá, že auta s vodíkovým pohonem představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.

 

Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.
Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání, mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.
Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

Vozy s vodíkovým pohonem, které se již prodávají

Toyota Mirai
Toyota Mirai je nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články. Roku 2017 se celosvětově prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů. Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech – jen v samotné Kalifornii se doposud prodalo 3000 těchto vodíkových Toyot. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.
Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru.

Hyundai Nexo
Hyundai NEXO, jehož prodej byl v Koreji velmi úspěšně zahájen na konci března letošního roku, je prvním SUV na světě konstruovaným výhradně pro vodíkový pohon. Hyundai v tomto modelu kombinuje čistou mobilitu s nejmodernějšími funkcemi autonomní jízdy a chytrými vyspělými asistenčními systémy. „Future Utility Vehicle made by Hyundai“ spojuje nejvyspělejší techniku pro ekologické automobily a nejdelší dojezd ve své třídě, 800 km (v kombinovaném režimu podle aktuální metodiky EU), s praktičností SUV.

Honda Carity Fuel Cell
Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm. Auto o hmotnosti 1840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.
Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory. Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.
Obrovskou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.