Audi e-tron – hodně líbivá budoucnost

1

Audi s velkou pompou představilo svůj první stoprocentní elektromobil. A musíme smeknout, takhle podaná elektrická budoucnost se nám začíná docela líbit. E-tron ujede na jedno nabití 400 kilometrů, nabízí pohon všech kol a výkon rovných 300 kW, který se zároveň zasadí o výjimečnou dynamiku. Jen ta cena…

Audi e-tron je prvním sériově vyráběným modelem značky se čtyřmi kruhy s čistě elektrickým pohonem. Svoji premiéru si novinka odbyla v San Francisku, snad proto, aby byla blíže na očích americké Tesle, pro kterou může představovat výraznou konkurenci.
Audi e-tron totiž nabízí skvělé parametry, a to ve velmi atraktivním balíčku. E-tron byl totiž od počátku vyvíjen jako ryzí elektromobil a stojí na zcela nové modulární platformě MEB, na které nebudou vyjíždět jen elektromobily Audi, ale později i modely ostatních koncernových značek. E-tron reprezentuje dnes populární kategorii SUV a svými rozměry zapadá někam mezi modely Q5 a Q7. Na délku měří 4901 mm, na šířku 1935 mm a do výšky sahá na 1616 mm. Rozvor s délkou 2928 mm by měl nabídnout dostatek prostoru pěti osobám včetně jejich zavazadel. Celkový objem zavazadlového prostoru činí 660 litrů.
O pohon se starají dva elektromotory s celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem 664 Nm. Kromě nehlučného prostředí a nulových emisí nabídne e-tron velice zajímavé dynamické hodnoty. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 5,7 s a dosahuje na elektronicky omezenou maximální rychlost 200 km/h. O pohon se stará nová generace pohonu quattro. Systém elektrického pohonu všech kol nepřetržitě a variabilně optimalizuje rozdělování hnací síly mezi obě nápravy. Pro dosažení nejvyšší hospodárnosti používá elektrické SUV ve většině případů především zadní elektromotor. Vyžaduje-li řidič vyšší výkon, než může poskytnout zadní elektromotor, zapojí systém elektrického pohonu všech kol do přenosu hnací síly také přední nápravu. K tomu dochází podle informací v tiskové zprávě předvídavě, tedy dřív, než nastane prokluz kol na kluzkém povrchu nebo v rychle projížděné zatáčce, případně před nástupem přetáčivého či nedotáčivého chování vozidla.
Elektrická energie je uchovávána v akumulátoru o kapacitě 95 kW, která je umístěna v podlaze vozu. Na jedno nabití ujede e-tron podle cyklu WLTP více, než 400 kilometrů. Za tímto parametrem stojí podle slov značky především inovativní systém rekuperace, který prodlužuje dojezd až o 30 procent. Jako první sériově vyráběný automobil může být Audi e-tron nabíjen výkonem až 150 kW na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem (DC). Za půl hodiny tak může být vůz připraven na další etapu dálkové cesty. Alternativně lze elektrické SUV nabíjet střídavým proudem (AC) s výkonem až 11 kW, resp. na přání až 22 kW. Audi nabízí různá řešení pro nabíjení ve vlastní garáži. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze připojit jak k domácí elektrické síti s napětím 230 V, tak i k elektrické síti s třífázovým proudem a napětím 400 V.
Pokud jde o ostatní charakteristiku, jde v případě modelu e-tron prakticky o běžné a „obyčejné“ Audi. A to jak zvenku, tak i uvnitř, kde nalezneme klasickou soustavu několika rozměrných displejů tak, jak to známe z posledních modelů značky. Zajímavostí je snad jen možnost objednání virtuálních vnějších zpětných zrcátek, místo kterých jsou umístěny kamery promítající obraz na obrazovku poblíž vnitřní kliky dveří. Cena zatím nebyla oficiálně představena, nicméně měla by sahat někam k hranici dvou milionů korun. První vozy dorazí do České republiky už na přelomu roku 2018/2019.


 FOTOGALERIE

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2018/Zari/Audi{/gallery}