Test Hyundai Kona 1.0 T-GDI: Cena za design

Malých SUV jsou na trhu mraky. Čím zaujmout zákazníka? Hyundai vsadil především na dramatický vzhled.

 

U kony návrháři popustili uzdu fantazie. Jen na přední masce je šest oddělených světel, vzadu pak kromě dvojice hlavních světlometů najdete ještě dole v každém rohu „semafor“, složený z bílého, červeného a oranžového krycího skla. Když k tomu připočtete výrazné plastové lemy blatníků a třeba ostrý žlutozelený lak, máte jistotu, že si vás každý všimne.
Jestliže zvenku mi přijde designových výstřelků možná až příliš, uvnitř se podle mě povedlo ideálně vybalancovat odvahu a praktičnost. Takže ovladače jsou velké a logicky umístěné, základní funkce není potřeba složitě hledat v menu palubního počítače apod. Genialita je ale v detailech. Barevné plastové doplňky v palubní desce už nabízí kdekdo, u kony si ovšem můžete objednat i barevné bezpečnostní pásy. Drobnost, která interiér nečekaně oživí.
Zatímco prostor pro cestující má Kona v této třídě jeden z nejlepších, pro zavazadla naopak mírně podprůměrný. Rozdíly ale nejsou dramatické – zatímco Kona nabídne 361 litrů, třeba Seat Arona 400, Renault Captur 377. Důležité je, že kufr má pravidelný tvar a je tedy dobře využitelný.
Aktuálně jsou v nabídce pouze dva benzinové motory – litrový tříválec 88 kW spojený s pohonem předních kol a manuální 6stupňovou převodovkou, a čtyřválec 1.6 130 kW 4×4 s automatem. Tříválec si z našeho testu odváží velmi dobré hodnocení. Je dobře utlumený, bez rušivých projevů a díky dobře poskládané šestistupňové převodovce je hbitý a mrštný. Žádný závodník to není, ale zato umí jezdit se spotřebou těsně nad hranicí 6 litrů. Celkem vyrovnané jsou i jízdní vlastnosti. Jednoduchá zadní náprava sice občas na nerovnostech uskočí, ale naladění tlumičů je dobrým kompromisem a málokteré malé SUV jezdí lépe.
Během týdenního testu mě kona velmi příjemně překvapila. Není třeba se v reklamě prsit, jak „tady vládnu já“, případně se vysmívat „sousedovi z Boleslavi“, stačí vyrobit opravdu povedené auto. Hlavní vadou na kráse kony je tak na první pohled jen její cena. Většinu konkurentů koupíte zhruba za 400 tisíc Kč, některé i níže. Ceník kony ale začíná na částce 469 990 Kč. Sice za to dostanete třeba 16palcová litá kola, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, tempomat, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna nebo zadní parkovací senzory, ale ještě v červenci byla nejnižší cena 409 990 Kč. Importér totiž nabízel v době konání testu (polovina září) jen skladové a objednané vozy ve dvou stupních výbavy.

Martin Šidlák

Skladové vozy Hyundai Kona hledejte na Autohled.cz.

Technické údaje: Hyundai Kona 1.0 T-GDI
Cena:     388 421 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     tříválcový benzinový motor
Maximální výkon:     88 kW / 6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     172 Nm / 1500-4000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     12 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     6,5-6,7/4,9-5,0/5,5-5,7 l/100 km
Emise CO2:     125-129 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4165/1800/1550 mm
Rozvor:     2600 mm
Zavazadlový prostor:     361 l
Provozní hmotnost: 1298 – 1420 kg