Zkušenosti autoservisů – Stop-Start autům neprospívá

1

Jak ukázal nedávný průzkum společnosti Car Garantie, výdaje na opravy škod u nových automobilů v záruce neustále stoupají. Jednodušeji řečeno, auta jsou poruchovější a mohou za to v první řadě stále komplexnější systémy a komponenty moderních automobilů. Jednou takovou podle mnohých zbytečnou „vychytávkou“ je právě systém Stop-Start. A ukazují to i zkušenosti jednotlivých autoservisů.

V dnešní době už není Stop-Start systém, či chcete-li Start-Stop systém, doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají. Tento systém začali výrobci nasazovat v první řadě kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům. Z pohledu běžného uživatele není přínos tohoto systému jednoznačný. Jeho nasazování nahrála především špatně nastavená metodika měření spotřeby, a tak je otázkou, zda-li bude tento systém do vozidel s nástupem metodiky WLTP využíván i nadále.
Systémům Stop-Start se vyčítá mnohé a obvykle se to týká životnosti motorů či nákladů na díly, které jeho instalace vyžaduje. Jenže potíží je i vypínání motoru ve chvíli, kdy se to nehodí a zdržení následného rozjezdu.
Stále více diskusí se vede i na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Sop-Start systém motor? „Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.
Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Stop-Start má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností. Například kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením.  

Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Stop-Start. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO. V prvním případě je pak systém Stop-Start pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.

Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí.