Nový Citroën C5 Aircross: Žehlička tankodromů

Citroën vstupuje do segmentu kompaktních SUV jako poslední. V boji s vozy jako Škoda Karoq nebo Nissan Qashqai chce vsadit především na komfort. A ten umí nabídnout perfektní.

 

Tradiční výrobce MPV vozů už také naskočil na módní vlnu SUV. Trochu pozdě, ale aspoň se mohl poučit z chyb, které udělali jeho předchůdci. Pojmenováním navázal na svůj legendární model C5, který jako jediný ve své třídě nabídl unikátní hydropneumatické pérování. Díky výjimečnému odpružení podvozku přinesl jízdní komfort nesrovnatelný s konkurencí. Šlo ale o velmi drahé řešení a nekupovalo si ho zase tolik lidí, aby se udržení ve výrobě vyplatilo.

Další fotky aut na Instagramu

Ale C5 Aircross se na původní C5 snaží navázat právě v oblasti jízdního komfortu. V módním kabátu SUV se o pohodlnou jízdu stará odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy už v sériové výbavě. Výrobce slibuje jízdu „jako na létajícím koberci“. Systém pocházející ze světa rallye se při krátkém svezení ukázal jako opravdu funkční. Komfortnější SUV budete v této třídě těžko hledat. Zároveň ale podvozek není rozhoupaný tak, že byste se museli bát na dálnici šlápnout na plyn nebo projet trochu rychleji zatáčkou. Pro cílovou skupinu, kterou jsou starší aktivní manželské páry nebo rodiny se dvěma menšími dětmi, je to ale ideální. I manažer, který se při výběru služebního auta vejde do limitu mezi 500 a 800 tisíc korun, dostane v C5 Aircross auto netradiční vzhledem i komfortem. K pohodlí navíc přispívají sedadla s patentovanou vrstvou paměťové pěny.
Dalším plusem vozu je velký kufr. Díky třem samostatným posuvným, polohovatelným a sklopným zadním sedadlům nabídne novinka prostor o objemu 580–720 litrů, který může po sklopení zadních sedadel dosáhnout až 1630 litrů. Na první pohled je málo prostoru na zadních sedadlech, ale zdání poněkud klame. Sedáky jsou totiž nadprůměrně dlouhé, takže dobře podpírají stehna a i dospělí si vzadu pohodlně sednou. Je jen škoda, že ani za příplatek nejde sklopit opěradlo sedadla spolujezdce vpředu. Naložíte tedy předmět maximálně 1,9 metru dlouhý. Rozvorem stojí novinka mezi koncernovými modely Peugeot 3008 a 5008, ale s variantou s třetí řadou sedadel se nepočítá.
Velká spousta zákazníků dnes neřeší ani tak motor, jako digitální a elektronickou výbavu. C5 Aircross jde s dobou, je vybaveno dotykovým kapacitním displejem 8″ u všech verzí a digitálním displejem TFT o úhlopříčce 12,3″ (u verzí FEEL a SHINE). K dispozici je 20 technologií podpůrných prvků řízení poslední generace a 6 pokročilých technologií konektivity.
Něco ale vůz musí pohánět vpřed, takže na výběr jsou benzinové motory o výkonu 130 a 180 koní a dieselové 130 a 180 koní. Kromě 6stupňového manuálu je možné zvolit i 8stupňovou automatickou převodovku. Bohužel neexistuje verze s pohonem všech kol, což určitá skupina zákazníků SUV sice v praxi nepotřebuje, ale kupuje. Nebude ho mít ani plug-in hybridní verze, která se začne prodávat příští rok.
Rozumně byla zvolena i cena. Ta začíná na částce 550 tisíc Kč za motor 1.2 PureTech 130 koní ve výbavě Live, obsahující zadní parkovací asistent, paket Bezpečnost se systémem rozpoznávání dopravních značek, varování před srážkou při nebezpečném snížení odstupu vozidel, Active Safety Brake, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo manuální klimatizaci. Stejně tak je součástí sériové výbavy zmíněný systém variabilních zadních sedadel, za který se třeba u Škody Karoq připlácí. V aktuálním ceníku je navíc sleva 20 000 Kč jako bonus za starý vůz, která se u dražších motorizací zvyšuje až na 30 000 Kč. Nejvybavenější auto s automatem a motorem 2.0 BlueHDI 180 S&S koupíte za 835 000 Kč.
Martin Šidlák