Dnes typický služebák, dříve auto na poukaz. Octavia slaví 60 let

Pod jménem Octavia bylo vyrobeno už více než 6,5 milionů kusů. Historie dnes typického služebního vozu se začala psát už před 60 lety, v lednu 1959.

 

Jméno Octavia se v nabídce automobilky Škoda poprvé objevilo před 60 lety. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá, tehdy se jednalo nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.
První dvoudveřové automobily Octavia začaly z výrobní linky hlavního závodu v Mladé Boleslavi sjíždět v lednu 1959, nejprve ještě po boku svých předchůdců Š 440 a Š 445 – Spartak. Pod kapotou byl spolehlivý řadový čtyřdobý čtyřválec 1,1 l / 29,4 kW, který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Největší rychlost činila 110 km/h, spotřeba pak 7,7 l benzinu na 100 km. Nová modelová řada Octavia přinesla vedle atraktivních tvarů i vyšší úroveň jízdního komfortu a ovladatelnosti díky vinutým pružinám a zkrutnému stabilizátoru přední nápravy. Během roku 1959 posílily bezpečnost vozu také účinnější asymetrické hlavní světlomety. V nabídce byl i typ Octavia Super se silnějším motorem 1,2 l/33 kW. O vozy modelové řady Octavia byl ve světě velký zájem, na rozdíl od států s tržním hospodářstvím však českoslovenští zákazníci potřebovali ke koupi zvláštní poukaz.
Ženevský autosalon byl 10. března 1960 místem premiéry sportovní verze Octavia Touring Sport s výkonem zvýšeným na 37 kW. Homologace FIA pro účast na závodech a soutěžích ve skupině neupravených cestovních vozů otevřela automobilu s rychlostí až 130 km/h cestu ke kariéře v motoristickém sportu, např. v období 1961 až 1963 dosáhla Octavia v Rallye Monte Carlo ve své třídě hattricku.
Dne 11. září 1960 se v Brně představilo provedení Octavia Combi s dvoukřídlými, horizontálně členěnými pátými dveřmi. Vozidlo kompaktních vnějších rozměrů 4065 x 1600 x 1430 mm nabízelo při obsazení až pěti osobami zavazadlový prostor o základní délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop), po sklopení opěradel zadních sedadel bylo možné naložit až 1050 litrů nákladu.
Poslední dvoudveřová Octavia, verze Super šedé barvy, opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi 11. dubna 1964, aby uvolnila místo zcela nové řadě vozů 1000/1100 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Poslední kombi opustilo Kvasiny 21. prosince 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo více než 360 000 vozů, včetně více než 54 000 exemplářů combi.
Do výroby se Octavia vrátila po spojení Škodovky s koncernem Volkswagen. Vývoj vozu začal v roce 1992. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie s nadčasovým designem. Liftback s výklopnými pátými dveřmi se představil 4. dubna 1996. V březnu 1998 nabídku doplnila ještě prostornější karosářská varianta combi, v roce 1999 přibylo provedení s pohonem všech kol. Následovala druhá a aktuální třetí generace. Ale to už je zase jiný příběh.