Slavný Mercedes G slaví 40 let

Třída G, představená v roce 1979, se odjakživa vyznačovala mimořádnými terénními schopnostmi, díky nimž vede její cesta již po čtyři desetiletí pouze vzhůru, ale výjimečná je i tím, že již 40 let věrná svým hodnotám.

 

Model G řady 460 měl světovou premiéru ve dnech 4. až 9. února 1979 v Toulonu (Francie). Tisková zpráva značky Mercedes vyzdvihovala při této příležitosti hodnoty, jako jsou „nekompromisní jízdní vlastnosti v terénu i na silnici“ a „největší možná rozmanitost využití“. To platí bez omezení i pro novou třídu G modelové řady 463, která oslavila premiéru v lednu 2018 a od května je stejně jako její předchůdce vyráběna v rakouském Grazu. 
Historie modelu G začala v létě 1969. Daimler-Benz AG tehdy zahájil jednání s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch AG o možné spolupráci. Oba výrobci měli ve své nabídce vozidla s vynikajícími terénními vlastnostmi: Mercedes-Benz Unimog, Puch Haflinger a Puch Pinzgauer. Rakouská terénní vozidla byla pojmenována podle proslulých plemen horských koní. V roce 1971 byla poprvé konkretizována myšlenka společné výroby terénního vozu, který měl kombinovat extrémní terénní vlastnosti s dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Na podzim 1972 přijali předsedové představenstev obou společností, Dr. Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) a Dr. Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG), zásadní rozhodnutí o společném vývoji lehkého terénního vozu. Vedení konstrukčního týmu se ujal Erich Ledwinka, šéfkonstruktér společnosti Steyr-Daimler-Puch.
Vývoj postupně nabíral na obrátkách. Do dubna 1973 vznikl první dřevěný model a již v roce 1974 probíhaly testy prvního provozuschopného prototypu. Z fotografií technického popisu, interně zveřejněného v roce 1975, je zřejmé, jak rychle se designéři a inženýři dopracovali k návrhu, který se již velmi podobal pozdější třídě G. Definitivní tvarové řešení s čistou siluetou stanovilo designérské oddělení Mercedes-Benz, které vedl Bruno Sacco. Designéři dovedně zkombinovali velké, hladké plochy karoserie se stanovenými technickými vlastnostmi, jimiž byly například velké nájezdové úhly vpředu a vzadu nebo relativně vysoká a zároveň úzká karoserie.
Model G od začátku vyráběl závod Puch v obci Graz-Thondorf. V něm je od května 2018 vyráběna i nová třída G modelové řady 463. Od roku 1979 dodává Mercedes-Benz z různých závodů v Německu do Grazu mimo jiné motory, nápravy, řízení a velké výlisky pro karoserie. Sériová výroba byla zahájena v únoru 1979, krátce po světové premiéře. Výrobu měl na starosti v roce 1977 oběma společnostmi založený společný podnik Geländefahrzeug Gesellschaft (GfG).
„Géčko“ bylo uvedeno na trh nejprve jako modelová řada 460. Univerzálně využitelný terénní vůz nabízel funkční interiér a do nejmenšího detailu propracovanou techniku pohonu. Optimální terénní vlastnosti zajišťoval standardně dodávaný připojitelný pohon všech kol se stoprocentní uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a na přání dodávanými uzávěrkami diferenciálů diferenciálů na přední a zadní nápravě, které byly zařazeny do standardní výbavy v roce 1985. Rámová konstrukce a tuhé nápravy s vinutými pružinami byly zárukou mnohostranného využití a robustnosti pro jízdu v terénu.
V době zahájení výroby byly k dispozici typy 240 GD a 300 GD se vznětovými motory, resp. 230 G a 280 GE se zážehovými motory. Zákazníci měli na výběr dva různé rozvory (2400 a 2850 milimetrů) a různé karosářské verze (otevřená, uzavřené kombi a skříňový vůz s bočními stěnami bez oken). Kromě modelové řady 460 s 460 s 12V elektrickou sítí nabízel Mercedes-Benz armádním sborům modelovou řadu 461 s 24 V elektrickou sítí. Jejich verze v podobě kompletně rozložených montážních sad CKD („Completely Knocked Downown “) nesly označení modelová řada 462.
Již brzy po uvedení na trh byl zahájen proces nepřetržitého zdokonalování modelu G, který se stal klíčem k trvalému úspěchu. Mezi důležité kroky patřilo mimo jiné zařazení posilovače řízení (nejprve v typech 280 GE a 300 GD, od roku 1987 ve všech typech) a uzávěrek nápravových diferenciálů (1985) do standardní výbavy. Milníkem bylo také zavedení řízeného trojčinného katalyzátoru (od roku 1986 nejprve jako výbava na přání u typu 230 GE) a protiblokovacího systému ABS od roku 1990 v modelové řadě 463. K optimalizaci komfortu a bezpečnosti přispěla mimo jiné od roku 2001 standardně dodávaná kombinace vyspělých systémů pro řízení jízdní dynamiky a pohonu všech kol, jejíž součástí byl elektronicky řízený stabilizační protiprokluzový systém 4ETS, elektronicky řízený stabilizační ESP a brzdový asistent BAS.
V rámci mimořádně rozsáhlých modernizačních opatření procházela technika „Géčka “ důležitými vývojovými skoky. Například v roce 1990 byla na trh uvedena modelová řada 463 s trvalým pohonem všech kol místo do té doby používaného připojitelného systému. V následujícím období nalezly ve výkonné a luxusní třídě G uplatnění osmiválcové motory a dokonce i dvanáctiválec. Mercedes Benz zároveň pečoval i o tradiční verzi třídy G, která plnila roli mnohostranného užitkového vozidla. Tuto úlohu převzala v roce 1990 nadále vyráběná modelová modelová řada 461. Později se těmito vlastnostmi vyznačovaly verze třídy třídy G Professional.