Test Lexus UX 250h 4×4 E-FOUR: Městský průzkumník

Navrhla ho žena, ale má v sobě nečekané sportovní geny. Není nudný, skvěle jezdí, ale má i několik slabin.

 

Lexus byl před 30 lety založen jako prémiová divize Toyoty, která měla především v Americe konkurovat luxusním německým vozům. Dnes už usiluje i o evropského zákazníka, takže dávno není jen značkou sedanů. Tím aktuálně snad nejevropštějším modelem je novinka UX, jejíž jméno výrobce „překládá“ dvěma způsoby, buď jako Urban (městský) + X-over (tj. crossover) nebo Urban eXplorer, průzkumník města. Dává tak dává jasně najevo, kde se bude cítit nejlépe.

Čtěte také: První skica Octavie RS: Bude to plug-in hybrid

V čele konstrukčního týmu UX stála žena, Chika Kako, a spolu s ní tým, který se podílel na vývoji sportovního modelu LFA. Obojí se dá dobře marketingově prodat. Ale tohle není ani ženské auto ve smyslu toho, že by mělo třeba speciální držák na parfém, ale ani sporťák. Ovšem za volantem tohoto typu vozu budou velmi často sedět ženy a po sešlápnutí plynového pedálu si auto na své sportovní geny trošku vzpomene.
Nejsilnějšími zbraněmi Lexusu UX jsou především design, sedadla, podvozek a spotřeba ve městě. Vnější vzhled auta je celkem dynamický, některé trochu divočejší tvary na přední masce by nemusely každému vyhovovat, ale auto působí v každém případě netuctově. Ještě výraznější je při pohledu zezadu, kde jsou tzv. aerodynamická světla. Svítilny s aerodynamickými stabilizačními žebry začínají nahoře na zadních blatnících a táhnou se napříč celou zádí vozidla. Žebra údajně o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu a přispívají ke stabilnější jízdě. Navíc světelný pás složený ze 120 LED diod přes celou záď je zejména ve tmě velmi efektní.

Čtěte také: Autosalon ve Frankfurtu už nebude. Proč?

Interiér je elegantní až do nejmenších detailů jako je třeba prošívání čalounění, které se „inspirovalo tradiční japonskou technikou ‚sashiko‘, uplatňovanou i při výrobě úborů pro vyznavače bojových umění judo a kendo“. Z pozice řidiče je perfektně vidět ven. Nejvíc bych ale vyzdvihl sedadla, která jednak dobře vypadají, jsou nastavitelná manuálně v šesti nebo elektricky v osmi směrech a především mimořádně pohodlná.  
Třetí předností UX je podvozek a jízdní vlastnosti celkově. Ve městě se hodí průměr otáčení jen 5,2 metru, údajně nejlepší mezi konkurenty. Auto má rovněž nejnižší těžiště v rámci celé třídy (594 mm). I díky adaptivním tlumičům je auto příkladně komfortní, ale rozhodně se nebojí ani zatáček. Skvěle zvládá i náhlé změny směru.

Čtěte také: Mají autokamery význam pro firemní řidiče?

Ve sportovním režimu nezapře svoje geny z LFA. Po sešlápnutí plynového pedálu se přístrojový štít zbarví do oranžova a vůz vydává i příjemný sportovní zvuk. Hybridní agregát Toyota umí, takže testovaná kombinace dvoulitrového benzinového motoru a elektromotoru o celkovém výkonu 135 kW funguje výborně. Na elektřinu umí jet auto i přes stovku, baterie se dobíjí rekuperací, která je citlivě nastavená, aby řidiče neobtěžovala, a zejména ve městě umí být celek i velmi úsporný a dokážete jezdit se spotřebou kolem šesti litrů.
Mezi slabiny naopak počítám malé nepraktické schránky ve dveřích a opravdu malý kufr. Zavazadlový prostor 320 litrů je dobrý na prodlužený víkend ve dvou, ale rodině s jedním dítětem by to nemuselo stačit, protože třeba kočárek bych se dovnitř skládal jen těžko, jakkoli kryt není tvrdý plastový, ale z měkké tkaniny, takže nebrání umístění vyšších předmětů, když vytvaruje se podle nich. Nesžil jsem se ani s ovládáním infotainmentu prostřednictvím touchpadu vedle voliče automatické převodovky. Ovládáte jím jakýsi kurzor, který se přichytává k ikonám na obrazovce, ale není to intuitivní a velmi to odvádí pozornost od řízení. Třeba takové zadávání cíle do navigace bych rozhodně doporučil nechat na spolujezdci s pevnějšími nervy. A pokud jde o spotřebu, tak UX se hodí především do města, kde se dá naplno využít výhoda hybridního ústrojí. Při dlouhé jízdě dálniční rychlosti nebo při ostřejším kroužení venkovskými zatáčkami rychle roste spotřeba i k hranici devíti, deseti litrů. 43litrová nádrž vám tak vyschne poměrně brzo.

Čtěte také: Servisy Peugeot jsou na tom lépe než servisy Škoda, tvrdí Cebia

Martin Šidlák

Technické údaje: Lexus UX 250h 4×4 E-FOUR
Cena:     825 620 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     hybrid
Maximální výkon:     135 kW
Maximální točivý moment:     202 Nm
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,5 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     -/-/5,8-6,0 l/100 km
Emise CO2:     131-136 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4495/1840/1540 mm
Rozvor:     2640 mm
Zavazadlový prostor:     320 l
Provozní hmotnost: 1695 kg