Kamiq s benzinem nebo s dieselem? Který pohon se vyplatí?

Zákaznický katalog o Škodě Kamiq říká, že jde o první crossover – tedy kříženec – značky. Co se tedy stane, když se vezme „městská“ fabia a přidá se jí něco z „výhod SUV“ karoqu? Porovnali jsme benzinovou i dieselovou verzi a k oběma nabízíme dvě úrovně operativního leasingu.

Kamiq stojí na stejné platformě jako hatchback Scala. Svým vzhledem a proporcemi ale evokuje spíše zvýšenou fabii, přičemž velikostně se řadí na pomezí malých vozů a nižší střední třídy.

Na trh rozhodně nevstupuje s lehkými úkoly. Musí zaujmout jako dostupné malé SUV a tedy být levnější alternativou ke zmíněnému karoqu, zároveň však určitě osloví i zájemce o vůz do města, kterým se líbí fabia, ale ta je na ně příliš malá a nízká. Cenově a velikostně může být kamiq brán také za alternativu k fabii combi, která díky velkému zavazadlovému prostoru běžně sloužila jako jediné auto do rodiny. Označení crossover na kamiqa tedy bezezbytku sedí. Ostatně podle české Wikipedie je crossover „typ automobilu s prvky více druhů karoserií. Většinou kombinuje některé karosářské a jízdní prvky SUV (vyšší světlá výška nebo pohon všech kol) s prvky MPV (interiér, způsob řízení).“

A s hodnocením můžeme začít pěkně od podlahy. Světlá výška kamiqu činí slušných 182 mm. To je o 33 mm více, než má scala, o 49 mm více než současná fabie, a překvapivě stále o 10 mm více než o třídu větší karoq (resp. o 6 mm, pokud bychom porovnávali kamiqa s karoqem s pohonem všech kol). Tuto základní výhodu SUV tedy kamiq má, pročež se nemusí bát vyšších chodníků, zpomalovacích prahů či hlubších výmolů. Na větší terén to ovšem nebude, k dispozici je pouze pohon předních kol.

Délka je blízká již zmíněné fabii combi. Kamiq měří 4241 mm, Fabia Combi 4262 mm (druhá generace měla 4239, první 4222). Dárce platformy Scala je na délku rozměrnější – 4362 mm.

Dlouhý rozvor kamiqu a krátký zadní převis však upřednostňují prostor pro posádku na zadních sedadlech před prostorem pro zavazadla. Jestliže zmíněná fabia combi nabízela 530 l a plně tedy vyhověla jako jediné auto do rodiny, kamiq se svými 400 l na takový úkol nejspíš stačit jen tak nebude. Více než místo pro nohy by dětští pasažéři totiž ocenili místo pro svůj kočárek. Jako vhodnější pro rodinné účely se tak z nabídky Škody momentálně jeví scala, která nabídne v zádi 467 litrů. Prvky MPV si tedy kamiq za své tak úplně nevzal.

SIMPLY CLEVER FOREVER

Interiéru ovšem není krom omezeného objemu zavazadlového prostoru příliš co vytknout. Řidiči se bude zamlouvat příjemný posaz za volantem vhodný i pro vyšší či širší somatotypy, cestující na dalších místech – s výjimkou toho zadního uprostřed – pak budou kvitovat až přebytek místa kolem sebe včetně toho vzadu pro kolena. Materiály působí hodnotně, vyloženě pěkné na pohled i omak jsou z velké části čalouněné výplně dveří.

Kamiq tolik nepotěší snad pouze zákazníky hledajícím vůz s vyšším posazem. Nechali jsme do kamiqa nasednout postaršího majitele Škody Yeti první generace a resumé bylo jasné: do yetiho se nastupuje – a zejména se z něj vystupuje – výrazně lépe.

Čtete také

ROZHOVOR: Libor Hladík z PRE – „Budeme se soustředit na komfort zákazníka“

Za kormidlo oddělení E-Mobility v Pražské energetice se z kraje roku postavil Libor Hladík. Na poli infrastruktury se chce věnovat dalšímu rozvoji…

Věren okřídlenému heslu simply clever nabízí kamiq několik praktických detailů. Skvělé jsou samočinně vyklápěcí ochrany hran dveří (za příplatek 3400 Kč jako součást Simply Clever Paketu – doporučujeme), takže po jejich otevření na stísněném parkovišti už nehrozí poškození laku od sousedního auta. Klasikou již je vyladěný organizér v kufru (sítě, zarážky, háčky), deštník ve dveřích či škrabka ve víčku nádrže.

Navrhujeme jeden nový simply clever detail: USB-C kabel ukrytý někde ve středovém panelu. Kamiq totiž přišel o klasické velké USB-A konektory a má už jen moderní malé USB-C. Takový kabel ovšem zatím málokdo běžně vlastní.

Za simply clever už bohužel nemůžeme označit prosklenou střechu. Nelze ji otevřít, takže jako střešní okno neposlouží, a v zimních měsících, ve kterých test probíhal, od ní na hlavy cestujících jde i přes zataženou roletku citelný chlad.

O klima na palubě se naštěstí velmi dobře stará automatická klimatizace. Její ovládací panel sice přišel o některé dříve běžné prvky jako třeba kolečko pro ovládání intenzity ventilátoru, automatický režim je ale natolik dobře naladěn, že do jeho činnosti netřeba zasahovat. Klíčová tlačítka pro změnu teploty (pro levou a pravou stranu zvlášť), zapnutí vnitřní cirkulace nebo vyhřívání zadního skla jsou stále mechanická. Apelovali bychom pouze na „zmechaničtění“ tlačítka SYNC pro vyrovnání nastavené teploty vlevo a vpravo.

Kde nám naopak tlačítka scházela, byl nejdražší nabízený palubní infotainment Amundsen s 9,2palcovým displejem a navigací. Na rozdíl od levnějšího systému Bolero (bez navigace) má namísto klasické dvojice koleček pouze dotykové plošky. Hlasitost tedy proto budete v praxi ovládat spíše na volantu než na středovém panelu. Bez obav volte právě levnější Bolero a chybějící navigaci na jeho displej přenášejte ze svého telefonu android nebo iOS skrze MirrorLink.

Testovaný vůz měl navíc virtuální kokpit, tedy displej místo klasických „budíků“ před volantem. Chválíme bohatý výběr stylů zobrazení, mezi kterými nechybí noční režim šetřící oči. Při něm je celý přístrojový štít černý a svítí v něm pouze rychlost a dojezd (pamětníci mohou vzpomenout na vozy Saab).

JÍZDA BEZ STAROSTÍ

Testovaný vůz poháněl vznětový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 85 kW spojený se 6stupňovou manuální převodovkou. K testu jsme pro srovnání přizvali i benzinovou jednotku 1.0 TSI se zcela shodným výkonem, takže jsme měli příležitost zamyslet se nad tím, zda se vyplatí investice do dražšího dieselu.

Pokud jde o diesel, je dobře odhlučněný a při jízdě nijak neruší, byť samozřejmě z hrubšího chodu lze poznat, že spaluje naftu. Výkonu má na 1,5 t těžký kamiq dostatek i v dálničních rychlostech. Zároveň je úsporný. Spotřeba pod 5 l/100 km v kombinovaném provozu je při defenzivnější jízdě zcela reálná. Během našeho 500km testu kamiq spotřeboval 5,4 l/100 km.

To benzinový tříválec věřen své koncepci má v nižších otáčkách hrubší projev, na který jsme dříve u podobně malých, zato čtyřválcových motorů nebyli zvyklí. Od 1800/min se ale zklidní a při vytočení do vyšších otáček nabídne dokonce i mírný sportovní spirit. Pro kamiqa jde bezesporu o volbu, která naplní všechna běžná očekávání. Výkon 85 kW je zcela dostatečný, vyhovovat běžnému provozu bude zřejmě i slabší, 70kW verze, kterou jsme ale zatím netestovali. Spotřeba během testu činila 8 l/100 km, s kamiqem na benzín jsme se ale pohybovali pouze po městě, takže v kombinovaném provozu jistě klesne.

Jízdním vlastnostem obou zkoušených vozů nelze z pohledu bezpečnosti a řidičské přívětivosti nic vytknout. Stabilizační systém zasahuje při sebemenším náznaku ztráty přilnavosti, což je z pohledu bezpečnosti v pořádku. Prověřili jsme také přítomný sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů. Vybrat si můžete mezi režimem Normal a Sport. Režim Normal je hodně měkký, což se hodí do města, kde kamiq dokáže být na tankodromech všeho druhu velmi komfortní. Režim Sport je určen spíše na dálnici a silnice první třídy, kde omezí houpání karoserie a dodá jistotu při vyšších rychlostech.

Volba režimů se týká i motoru a řízení – můžete volit režimy Eco, Normal, Sport a uživatelsky nastavitelný Individual. Mezi Eco a Normal jsme nepozorovali rozdíly, u Sportu bylo příliš tuhé řízení. Nejčastěji jsme proto jezdili ve městě na Normal a mimo město na Individual. U něj jsme měli vše v modu Normal a podvozek na Sport.

Standardní výbavou všech kamiqů je asistent rozjezdu do kopce, udržování v jízdním pruhu a tempomat. Za příplatek je adaptivní tempomat a asistent změny jízdního pruhu. Oba testované vozy měly bezpečnostní výbavu plnou a všechny systémy fungovaly velmi dobře. Jen je škoda, že asistent změny jízdního pruhu nelze ovládat pouze jedním tlačítkem, ale je třeba pro jeho vypnutí a zapnutí vstoupit do menu. Výrazně lepší řešení má sesterské Audi, u kterého se „lane assist“ zapíná a vypíná dedikovaným tlačítkem na levé páčce pod volantem. Škodovky by se mohly inspirovat.

BEZ ZTRÁTY HVĚZDIČKY. TEDY AŽ NA TEN KUFR.

Kamiq je sterilně dokonalý zvýšený hatchback – v moderní řeči crossover –, kterému se těžko něco zásadního vytýká. Nabízí povedený design zvenku i zevnitř, jednoduchou obsluhu, vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti (5 hvězdiček v testu EuroNCAP), prostorný interiér a zvýšený podvozek jako ochranu proti nástrahám velkoměst. Výhrada tedy směřuje pouze do zavazadlového prostoru, který může být důvodem zvolit místo kamiqa spíše scalu anebo se poohlédnout po fabii combi. Ta již v nabídce nových vozů Škoda chybí, nicméně zvěstí říkají, že nová generace fabie o tuto v našich zeměpisných šířkách oblíbenou karosářskou variantu nepřijde.

Ke zvážení je volba motoru – 1.6 TDI je o 36 000 Kč bez DPH dražší než rovněž 1.0 TSI. Pokud vůz nenajede ročně větší porci kilometrů, určitě neuděláte chybu, pokud zůstanete u spalování benzínu. Pokud má ve firmě ale kamiq plnit poctivou roli referentského vozu a plánujete na voze vyšší nájezdy, je záhodno se nad investicí do dieselu zamyslet. My v rámci dnešního testu a minisrovnání nabízíme i pohled na financování obou variant, a to ve dvou úrovních operativního leasingu. Varianta TOP značí leasing s full servisem, alternativní produkt START pak základní linii operativního leasingu od společnosti VWFS.

KOMENTÁŘ

„FULL SERVICE X LEASING BEZ SLUŽEB

Michal Farkač

Vedoucí úseku Fleet Sales, Volkswagen Financial Services

Operativní leasing s sebou nese spoustu výhod pro klienty, kteří nechtějí vozidlo vlastnit, respektive nechtějí mít starosti s jeho prodejem po tom, co jim vůz ve firmě doslouží. V podstatě se jedná o pronájem vozu na dobu určitou, kdy klient neplatí počáteční akontaci a splácí fixní splátku, díky které si může transparentně řídit cashflow ve společnosti. Jaký je rozdíl mezi full service leasingem a leasingem bez doprovodných služeb? Pokud klient zvolí full service leasing, může se těšit jen na jedinou starost ohledně správy vozu, a tou je samotná jízda. Servisní úkony, výměna pneumatik, asistenční služby a pojištění, to vše patří mezi základní skladbu služeb full service leasingu. Klient si však může zvolit další z široké škály doprovodných služeb, jako je dálniční známka, kniha jízd a případně tankovací karta. Tento produkt je vhodný hlavně pro klienty, kteří chtějí mít své náklady plně pod kontrolou a neřešit nenadálé výdaje. Operativní leasing bez služeb je výhodný pro klienty, kteří si chtějí řešit služby sami, ať už s vybranými servisními partnery, pojišťovnou nebo pneuservisem. Tímto druhem služby si klient sice pronajímá vůz a nemá starost, co s ním bude, až doslouží k firemním účelům, ale přichází o jistotu stálosti nákladů a plánování. Sám si řídí servisní prohlídky, výměnu pneumatik či řešení pojistné události.