Seat oficiálně odhalil třetí generaci modelu Leon. I když to je historicky nejprodávanější vůz značky, vždy stál trochu ve stínu koncernových sourozenců VW Golf a Škoda Octavia. S novou generací tomu tak ale určitě nebude. Co přináší nového?

Seat tvrdí, že investoval do vývoje novinky více než 1,1 miliardy eur. Nový Leon přebírá designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy současné modelové řady. Technickým základem je platforma MQB Evo. V pětidveřové verzi má vnější délku 4368 mm (+86 mm), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1456 mm (-3 mm). Rozvor náprav je 2686 mm, což je o 50 mm více než u třetí generace. Ve verzi Sportstourer má vnější délku 4642 mm (+93 mm), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1448 mm (-3 mm). Rozvor náprav je rovněž 2686 mm. Pětidveřový SEAT Leon nabízí zavazadlový prostor o objemu 380 litrů (shodný s předchozí generací), zatímco Sportstourer má objem zavazadlového prostoru 617 litrů, o 30 litrů více než u předchozí generace.

Příď zaujme výraznějšími rysy, k nimž přispívá silnější prostorové propojení mezi maskou chladiče a předními světlomety. Světlomety LED jsou posunuty více dozadu, čímž vzniká dojem obočí a pronikavějšího pohledu. Záď zaujme pruhem svítilen LED v celé šířce vozidla.

Hlavní dominantou interiéru je centrální 10“ displej informačního a zábavního systému, který zahrnuje funkci rozpoznávání gest. Díky tomu bylo možné snížit počet fyzických tlačítek. Nejdůležitější funkce jsou však i nadále ovládány konvenčními způsoby.

Leon je prvním kompletně síťově propojeným automobilem značky. Srdcem systému konektivity v modelu Leon je digitální panel přístrojů SEAT Digital Cockpit, který kombinuje konfigurovatelný 10,25“ displej s vysokým rozlišením a displej informačního a zábavního systému. Standardní systém Media má 8,25“ displej kompatibilní s chytrými telefony, zatímco 10“ displej navigačního systému nabízí trojrozměrný režim zobrazování mapových podkladů, funkci síťové propojené navigace a technologii Retina. Interakci uživatele s vozidlem usnadňují funkce hlasového ovládání hovorovým jazykem a rozpoznávání gest.

Nová generace kompaktního modelu může být poháněna motory na benzin (TSI), naftu (TDI) nebo stlačený zemní plyn (TGI). Alternativou jsou částečně hybridní (eTSI) a externě nabíjitelné hybridní pohony (eHybrid). Všechny zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Zákazníci mají na výběr varianty s výkonem v rozsahu od 81 kW/90 k do 140 kW/190 k. V modelu Leon nalézají uplatnění tříválce 1.0 TSI (66 kW/90 k nebo 81 kW/110 k) a větší čtyřválcové motory 1,5 litru (96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k). Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Leon je poprvé nabízen se třemi turbodiesely 2.0 TDI, jejichž výkon sahá od 85 kW/115 k do 110 kW/150 k. Chybět nebude ani jednotka 1.5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k.

Novinkou je částečně hybridní pohon s napětím 48 V (eTSI), spojený s motory 1.0 TSI 81 kW/110 k a 1.5 TSI 110 kW/150 k; obě jednotky jsou nabízeny výhradně s převodovkou DSG V případě plug-in hybridu zážehový motor 1.4 TSI kombinován s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici nejvyšší výkon 150 kW/204 k. S výhradně elektrickým pohonem ujede cca 60 km (WLTP).

Michal Žďárský