Test Alfa Romeo Stelvio Veloce: Horkokrevná Italka

Alfa Romeo Stelvio, modré auto

Otestovali jsme omlazený italský model v novým infotainmentem a silným benzinovým motorem o výkonu 280 koní. Co ukázal test Alfa Romeo Stelvio Veloce?

Náš první test Alfa Romeo Stelvio nesl v roce 2017 titulek „Láska s kompromisem“. Ocenili jsme výrazný vzhled a jízdní vlastnosti, ale rozpačití jsme byli zejména z infotainmentu. A právě na jeho vylepšení se zaměřily úpravy modelového roku 2020.

I po několika letech zůstala Alfa Stelvio jedním z vzhledově nejvýraznějších SUV, se kterými se můžete na silnicích setkat. Částečně je to samozřejmě dáno i tím, že na rozdíl od většiny ostatních značek nemá zatím žádného sourozence, takže Stelvio nemůžete s ničím splést. Ale i bez toho je třeba složit designérům poklonu, že vytvořili vůz, který se hned tak neokouká. V případě testovaného vozu byla navíc bonusem i výrazná modrá barva karoserie.

Jestliže jsem si v minulém testu stěžoval na navigaci, která mě štvala složitým zadáváním cílů pomocí otočného kolečka na středovém panelu, miniaturními písmeny pro tuto volbu nebo komplikovaným zadáváním bodů zájmu, tak facelift právě tohle odstranil. Všechny verze nabízejí již ve standardu novou 7palcovou TFT obrazovku mezi kontrolními ukazateli a velkou změnou prošla především centrální 8,8palcová obrazovka. Ta je nyní dotyková a disponuje zcela novým uspořádáním a grafikou založenými na widgetech. To jsou grafické komponenty, díky kterým si uživatel může seskupit ikony na hlavní stránce podle toho, co používá nejčastěji, podobně jako na mobilním telefonu.

Čtete také

Škoda Enyaq RS má rekord: nejdelší drift na ledu

Škoda Enyaq RS iV se zapsala do Guinessovy knihy rekordů. Příslušný komisař potvrdil rekordy v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a v nejdelším…

Nový je i volant, jehož vzhled se liší podle stupně výbavy. Startovací tlačítko na něm zůstalo, ale změnily se použité materiály a detaily. Drobnými úpravami, které už nejsou tak viditelné, prošel i třeba středový tunel, kde je víc odkládacích prostor včetně bezdrátové nabíječky mobilních telefonů, nebo řadicí páky a ovladač jízdních režimů.

Alfa Romeo Stelvio ma poměrně bohatou nabídku motorizací, benzinové i naftové, v celkovém rozpětí od 118 kW/160 koní, až po 206 kW/280 koní. Pouze nejslabší varianta je spojena s pohonem zadních kol, jinak je Stelvio vždy čtyřkolka. A 8stupňový automatem je pak standardem pro všechny. Právě nejsilnější benzinový motor o výkonu 206 kW byl pod kapotou testovaného exempláře. Zmíněný výkon spolu s maximem točivého momentu 400 Nm dává vozu skvělou dynamiku a z nuly na stovku se dokážete dostat už za 5,7 sekundy. Kdo toho ale bude chtít dosáhnout, bude muset nejen přepnout do sportovního režimu označovaného u Alfy jako D, a ještě si pomoct pádly řazení pod volantem.

Normálně je totiž převodovka naprogramována k řazení už v nízkých otáčkách, zjevně kvůli snížení papírové spotřeby. Ta by se měla pohybovat kolem naprosto nereálných 7 litrů, ale my jsme se pohybovali spíš pod hranicí 11 litrů, a to jsme neměli neustále plynový pedál na podlaze. Když si ale pořídíte takové auto, tak na spotřebu asi nebudete příliš hledět. Pak vás ovšem potěší, že vůz má nadprůměrně velkou nádrž na 64 litrů paliva, takže u čerpací stanice budete zastavovat stejně často jako většina řidičů aut s úspornějšími motory.

Alfa Romeo Stelvio, řadicí páka, auto

Nejsilnější zbraní Stelvia byly už od začátku jízdní vlastnosti, což se neztratilo ani po faceliftu. V zatáčkách jde o jedno z nejlépe jezdících SUV, které se vrhá do zatáček s ochotou sportovního hatchbacku. Strmé řízení a nastavení podvozku k ostřejší jízdě doslova svádí. Je ale lepší přepnout do už výše zmíněného režimu D, který mimo jiné přitvrdí tlumiče. Když pak přepnete do režimu N jako Normal, bude auto naopak dostatečně pohodlné pro komfortní jízdu po nerovnostech.

Pokud toužíte po SUV, tak Stelvio je zkrátka hodně zábavné neokoukané auto, které po modernizaci odstranilo největší neduh v podobě uživatelsky ne zrovna přívětivého infotainmentu. Byť ten nový stále neumí česky. Cenově je pak Stelvio na úrovni prémiové konkurence. Testovaný exemplář s benzinovým motorem 206 kW přijde na 1 414 500 Kč, což je podobné jako třeba Mercedes-Benz GLC 300 4Matic 200 kW (1 387 870 Kč) nebo Volvo XC60 T6 AWD Drive-E 228kW (1 519 900 Kč).

Martin Šidlák

Cena:1 169 008 (bez DPH)
Charakteristika:benzinový čtyřválec
Maximální výkon:206 kW/ 5250 ot./min.
Maximální točivý moment:400 Nm/ 2250 ot./min.
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:5,7 s
Spotřeba (město/mimo/kombi):8,9/5,9/7 l/100 km
Emise CO2:161 g/km
Délka/šířka/výška:4687/1903/1671 mm
Rozvor:2818 mm
Objem zavazadlového prostoru:525 l
Pohotovostní hmotnost:1660 kg