S čistě elektrickým nirem jsme se vydali zdolat náročné tratě letošní ECO energy Rally Bohemia. Nadchlo nás jak svými jízdními vlastnostmi, tak i prostorností, výkonem a dojezdem. Úspěch v soutěži tak byl dopředu zaručen.

Když už otestovat elektromobil, tak pořádně a v plném nasazení. S e-Nirem jsme se uprostřed léta vydali zdolat náročné tratě již třetího ročníku podniku ECO energy Rally Bohemia, který je už tradičně součástí doprovodného programu „velké“ Rally Bohemia. Jde o závod určený vozům s jakýmkoliv ekologickým pohonem, a tak se letos na startu sešlo 25 elektromobilů, čtyři plug-in hybridy a jeden vůz poháněný CNG.

Do závodu ECO energy Rally Bohemia se startovalo už ve čtvrtek odpoledne ze Staroměstského náměstí v Mladé Boleslavi.

Náš pravidelný čtenář už ví, že ECO energy Rally Bohemia je soutěží v jízdě pravidelnosti, při které mají posádky za úkol co nejpřesněji dodržet stanovený jízdní průměr na jednotlivých měřených úsecích. Rychlost se kontroluje pomocí GPS na utajených bodech v průběhu jednotlivých zkoušek a letos jich na posádky v trati čekalo hned 250. Posádky dostávají trestný bod za každou desetinu sekundy odchylky v tomto místě. Další trestné body mohou být uděleny i za nedodržení pravidel soutěže. Celkový počet obdržených trestných bodů určuje výsledné pořadí. Náročnost tratě letos určovala celková distance přesahující 700 km, kterou posádky zdolávají podle klasického šipkového itineráře. Tento úsek zahrnoval celkem 21 rychlostních testů o délce 330 km a celkovou distancí se tak stal vůbec nejdelší ECO rally v ČR. Trasa letošního ročníku vedla po náročných a zajímavých zákoutích a členitých silničkách Liberecka, podhůří Jizerských hor, Mladoboleslavska a Kokořínska. V průběhu tří dnů závod zahrnoval i několik zkoušek pravidelnosti na uzavřených rychlostní zkouškách Rally Bohemia či před diváckými tribunami na Autodromu Sosnová u České Lípy. Tedy ideální příležitost, jak modernizované e-Niro otestovat ve všech režimech.

Skvěle vymyšlený elektromobil

Síla čistě elektrického nira je v jeho základním konceptu. Nejde o žádného městského prcka, ani o nezdařilý pokus, jak z běžného auta narychlo upéct elektromobil. Jde o plnohodnotný vůz vystavěný na rozumném půdorysu nabízející díky dostatečné kapacitě akumulátoru i naprosto dospělý dojezd. Výhodou e-Nira je jeho prostornost – za volantem máte místa víc než dost a nemusíte se přizpůsobovat žádným specialitám rádoby moderních elektrických aut. K dispozici je přehledný digitální štít i rozměrná obrazovka infotainmentu, ale třeba klimatizaci si nastavujete pěkně postaru – fyzickými tlačítky. Místa je dostatek i na zadní lavici, a to jak v podélném směru, tak i na výšku. A zavazadelník s objemem 451 litrů berte jako velký bonus.

ČTĚTE TAKÉ:  Elektromobilem do Monte Carla – Průzkum bojem

Tohle auto se prostě ovládá jako jakékoliv jiné, jenom jedete zcela potichu. Pochvalu zaslouží i podvozek, který je velmi tichý a dostatečně komfortní. Auto je i díky nízkému těžišti ovlivněnému umístěním baterie velmi stabilní a mrštné. Samozřejmostí je úchvatná dynamika vozu, a to prakticky v jakékoli rychlosti. Chování auta je možné upravovat volbou jízdních režimů – od těch ekologických dbajících na větší dojezd, až po sportovní mód, kdy je k dispozici maximální výkon a velmi bryskní reakce na povely „plynového“ pedálu. Škoda jen, že v takových chvílích doplácíte na omezenou trakci předních kol, což jsme si mohli několikrát ověřit nejen v závodu samotném, ale zejména při rychlostní vložce na uzavřené trati v Sosnové.

Naše soutěžní Kia e-Niro se startovním číslem 2 na startu jedné z měřených RS.

Pokud jde o dojezd a spotřebu, i zde má e-Niro na konkurenci velký náskok a ukázaly to i výsledky disciplíny v hodnocení spotřeby. Ale o tom až později – nejdřív trocha suché teorie. Kiu e-Niro si totiž lze zakoupit ve dvou variantách – s výkonem 100 nebo 150 kW a náležitě tomu s akumulátorem o kapacitě buď 39,2 nebo 64 kWh. My jsme soutěž absolvovali ve výkonnějším provedení s větším akumulátorem, jehož kapacita má zajistit dle homologace dojezd až 455 km. V průběhu soutěže jsme se pohybovali se spotřebou 12,4 kWh/100 km, což je skoro o 3 kWh na sto km méně, než je uvedeno v technické tabulce výrobce a jen to potvrzuje naše dřívější zkušenosti, že kdo chce, v klidu s e-Nirem ujede i více, jak 500 km. Jeho výhodou je totiž fantastická práce s pádélky pod volantem, kterými může řidič ovlivnit stupeň rekuperace a pokud nechce – například v městském provozu – leckdy nemusí při jízdě na brzdový pedál ani sáhnout. Chválím výrobce i za ukazatel narekuperovné vzdálenosti, což jsou leckdy velmi zajímavá čísla.

Pokud jde o nabíjení, z běžné domácí zásuvky se plná kapacita baterie nabije za 29 hodin. Z wallboxu dobijete e-Niro přibližně za 7 hodin a pokud využijete služeb rychlodobíjecí stanice a plný výkon, který e-Niro zvládá, nabijete akumulátor na 80 % za 42 minut. I této varianty jsme před soutěží několikrát využili a na nabíjecích stanicích ČEZ dobili jak před technickou přejímkou v Mladé Boleslavi, tak později před uzavřením vozů do parc fermé v Liberci. V průběhu soutěže bylo ve vyhrazených časech posádkám k dispozici nabíjení zajištěné pořadatelem, který zároveň měřil množství energie, které každá z posádek elektromobilů ze sítě odčerpává. Každý účastník tak měl k dispozici jednu 230 V/16 A zásuvku, která nám ale zcela dostačovala a každé ráno jsme mohli do další etapy s klidným svědomím startovat prakticky se 100 % kapacity baterie. Hůře už na tom byly posádky se „žravějšími“ vozidly, pro které byla nachystaná distance leckdy tak tak na dojetí.

V parc fermé na náměstí Dr.E.Beneše v Liberci měla každá z posádek k dispozici vlastní 230 V/16 A zásuvku, na které se měřilo celkové množství spotřebované energie.

Stahujeme co se dá

První etapa byla ve jménu kalibrace našich přístrojů a první a zároveň nejdelší měřené zkoušky. Popravdě řečeno – nebyla to žádná sláva a večerní pohled do výsledkové listiny, kde jsme se našli na osmé pozici absolutně, nás vůbec nepotěšil. Soutěž byla ale dlouhá a nová volba strategie začala v dalších sekcích přinášet své ovoce. Výsledkem byl postupný postup až na třetí místo absolutně, kdy jsme poslední den jezdili odchylky v průměru kolem 0,5 s na měřící bod, dvě RS ze čtyř vyhráli a jednou byli druzí. Třetího místa v absolutním hodnocení Rally pravidelnosti si nakonec velmi vážíme, ostatně prakticky bezchybná průměrná odchylka na zmíněných 250 měřených bodech byla jen 1,1 sekundy od ideálního času. Minimální ztráta 51 bodů (5,1 s v rámci 250 měřených bodů) na druhé místo a 190 bodů (19 s) na zlaté umístění při zbytečné chybě v první RS ale zamrzí. O to víc potěší úspěch dalších aut našeho týmu KIA MOTORS CZECH, který závod absolvoval ještě se dvěma modely e-Soul a jedním modelem XCeed Plug-in Hybrid. Právě posádka plug-in hybridu obsadila třetí místo mezi hybridními vozy a oba e-Souly opanovaly kategorii Poháru pořadatele v Rally spotřeby. Vítězství si zajistila posádka Huňáček-Formánek, která ze sítě za celé tři dny odčerpala vůbec nejmenší množství energie ze všech účastnících se elektromobilů – a sice 32,53 kWh. Druhé místo obsadila druhá posádka e-Soulu ve složení Nývlt-Nývltová, kteří odčerpali 35,96 kWh. Škoda Citigo-e iV na třetím místě už zaznamenala výsledek 41,24 kWh. My jsme obsadili v hodnocení spotřeby dvanácté místo, když jsme se soustředili na hlavní kategorii, pěkně se svezli v Sosnové a občas jsme museli v měřených testech prudčeji akcelerovat. Naše hodnota odebrané energie hlásila 73,45 kWh.

Vítězná posádka v hodnocení spotřeby Huňáček-Formánek s modelem Kia e-Soul při průjezdu vloženou speciálkou v Sosnové.

I toto hodnocení jasně ukazuje, jak vydařenou technologii značka Kia nabízí. Ať už v modelu e-Soul, anebo e-Niro, které disponují vlastně zcela totožnými vnitřnostmi. Nás v průběhu soutěže potěšily i takové detaily, jako je rekordní množství zásuvek USB pro nabíjení mobilních zařízení, možnost deaktivace adaptivního tempomatu ve prospěch toho standardního nebo objemný zavazadlový prostor. Jsou to prostě důkazy toho, jak dobře je tohle auto vymyšlené a použitelné.

Značka KIA se na ECO energy Rally Bohemia 2020 stala jednou z nejúspěšnějších značek. V hodnocení vůrobců obsadila celkové druhé místo a z konkurence třiceti posádek si odvezla hned šest sad pohárů.

Jako bonus lze zmínit aplikaci UVO umožňující vzdálenou správu vašeho vozu. V každý moment tak vidíte stav jednotlivých položek, můžete si auto nechat klimatizovat, nastavit z domova cíl do navigace, uzamknout vůz, anebo ovládat průběh nabíjení. Jedinou vadou na kráse modelu Kia e-Niro je tak jeho cena. Tedy ne v porovnání s konkurencí, která je na tom podobně, ale v porovnání s vozy s běžnými spalovacími motory. Základní cenovka modelu e-Niro s výkonem 100 kW je 1 099 980 Kč, za silnější provedení s větším akumulátorem zaplatíte ještě o rovných 100 000 Kč víc.

TEXT: Michal Ždárský

FOTO: autor, Petr Hejna, Vojtěch Formánek

TECHNICKÉ ÚDAJE: Kia e-Niro 150 kW
Cena od:1 199 980 Kč
MOTOR
Charakteristika:synchronní AC elektromotor
Maximální výkon:150 kW/3800-8000 ot./min.
Maximální točivý moment:395 Nm/0-3600 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:7,8 s
Kombinovaná spotřeba :159 Wh/km
Emise CO2:0 g/km
Kapacita baterie:64 kWh
Dojezd:455 km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:4375/1805/1560 mm
Rozvor:2700 mm
Objem zavazadlového prostoru:451 l
Provozní hmotnost:1812 kg
Užitečná hmotnost:364-418 kg

FOTOGALERIE Z PRŮBĚHU RALLYE