Na trhu chybí zánovní vozy. Pokud jsou, míří do zahraničí

ojetá auta

Na trhu ojetých aut vládne letos kvůli koronaviru nestabilita. Po jarním zlevnění začaly ceny ojetin opět mírně stoupat, zvyšuje se věk vozů dovezených ze zahraničí a především co chybí, jsou zánovní vozy. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

Celkově se letos do Česka dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což představuje meziroční pokles o 16 %. Největší propad dovozů osobních ojetých aut zaznamenal trh v dubnu, kdy se meziročně do Česka dovezlo o 53 % méně vozů.

Jak tvrdí Cebia, ve třetím čtvrtletí vzrostl průměrný věk dovážených aut. Podíl těch, která vykazují více než 10 let stáří, se meziročně navýšil o 2,2 procentního bodu na 53,6 %, přičemž průměrné stáří dosahovalo 10,7 let. Před rokem to bylo 10,3 roku. Dovozy starších aut mají nepříznivý vliv na stárnutí českého vozového parku, jehož stáří dlouhodobě narůstá a v kategorii osobních aut letos poprvé překonalo hranici 15 let. Průměrné stáří všech prodávaných ojetin činilo letos zatím 9,5 roku.

Test Renault Scénic
Čtete také

Test Renault Scénic: Rodinná legenda nabitá elektřinou

Test/První jízda Renault Scénicitá elektřinou. Jak má vypadat rodinný vůz pro 20. léta 21. století? A musí být elektromobil jen malý vůz do města nebo naopak velké a těžké SUV?

To je ale jen jeden pohled na věc – zatímco průměrné stáří letos dovezených vozidel činilo 10,7 roku, stáří všech prodávaných ojetin se zahraničním původem, tedy včetně těch dovezených v minulých letech, dosahovalo 11,5 roku. Výrazně mladší se prodávají české ojetiny, jejichž průměrné stáří bylo letos 7,1 roku. Jde často o vozy z firemních flotil a operativních leasingů, kterých už však začíná být na trhu nedostatek. Podle Cebia by tento trend měl i nadále pokračovat, protože kvůli menšímu počtu nových aut, která se letos vyrobila, a menší ochotě firem nyní měnit auta za mladší, bude počet mladých vozů s českým původem ještě klesat. Příkladem může být program Škoda Plus, který hlásí od července snížení nabídky vozů o 20 % na téměř 7 000 vozů, z toho 5 500 vozů značky Škoda. Většina z nich jsou vozy do stáří 4 let.

Právě nižší počet zánovních a mladých vozů vedl v důsledku k jejich zdražení. „Ve třetím kvartálu se zánovní vozy často vyvážely k prodeji do zahraničí a vzhledem k jarnímu významnému poklesu výroby nových aut napříč Evropou lze očekávat, že se vozy budou do zahraničí vyvážet i nadále. Vývozům totiž nahrává i slabší kurz koruny, který na druhou stranu pro český trh znamená, že se k nám budou dovážet levnější ojetiny – tedy zpravidla starší, případně opravené po havárii či poškození,“ tvrdí Cebia.

Průměrná cena ojetých vozů se tedy začala ve třetím kvartále zvyšovat. Zatímco v prvním pololetí klesla meziročně o 7 % na 212 000 Kč, na konci třetího čtvrtletí už dosahovala 228 600 Kč, což představuje navýšení o téměř 8 %. Meziročně pak došlo ke zvýšení průměrné ceny o 1 %. Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen také nekalé praktiky na trhu, které vedou k umělému navyšování hodnoty vozů. Oproti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů o 5 000 na 161 000 km, což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může znamenat, že se více stáčejí tachometry. Lidé nejsou ochotni platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem, a tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné. Auta na naftu vykazovala v průměru o 47 000 najetých km více než auta na benzín.

Zdroj: Cebia, Foto: Auto Palace Group