Nejlepší plug-in hybrid? Test BMW 330e: Ekologie bez kompromisů

BMW, auto, šedé

Už přes 40 let je BMW řady 3 ztělesněním radosti z jízdy. Dnešní doba ale zážitkům za volantem moc nepřeje, důraz je kladen na ekologii. BMW 330e ale s plug-in hybridem ukazuje, že obojí jde skloubit dohromady.

Přiznávám, že nejsem velkým příznivcem plug-in hybridů, které mají spalovací i elektrický motor, na elektřinu ujedou nízké desítky kilometrů a po jejich ujetí se musejí vždy několik hodin nabíjet, aby zůstaly ekologické. A jak ukazují průzkumy, většina uživatelů tohle nedělá, čímž dramaticky stoupá průměrná spotřeba a ekologický aspekt se úplně vytrácí. Plug-in hybridy také velmi často bývají o desítky procent dražší než spalovací verze stejného modelu.

Ekologií se mnozí zaklínají a mnozí na ni naopak všechno svádí. Fakt je, že automobilový svět se mění, a rozhodně v neprospěch benzinových a naftových motorů. Zejména mainstreamové značky omezují nabídku a škrtají ty nejsilnější agregáty, protože se jim zkrátka nevyplatí je vyrábět. U prémiových značek to ala zdaleka neplatí.

Dacia Bigster
Čtete také

Dacia Bigster oficiálně: Novinka dostane nové motory a největší kufr ve svém segmentu

Dacia vstupuje do nového segmentu a ukázala svůj dosud největší model Dacia Bigster, patřící třídy C-SUV. A tím nekončí. Po novém Bigsteru budou následovat další dva vozy.

Příkladem může být BMW, kde elektrifikace naopak dává zákazníkovi větší možnost volby než dřív. Samotný výrobce pro to má dokonce vlastní slogan Power of choice. Příkladem může být třeba model X3, který je dostupný v benzínu včetně vrcholné sportovní verze X3M, v naftě (rovněž se silným motorem M40d), jako plug-in hybrid a nebo zcela nově jako čistý elektromobil – iX3.

Dobře je to ale vidět i u jiných modelových řad. Ověřili jsme si to BMW řady 3, kde je ekologie jakýmsi bonusem navíc, bez podstatných kompromisů a velkých příplatků. Plug-in hybrid v modelové řadě 3 nese označení BMW 330e. Disponuje výkonem 215 kW, zrychlením 5,9 sekundy a stojí 1 218 100 Kč včetně DPH. O něco méně výkonný benzinový 330i se 190 kW zrychlí na stovku za 5,8 s a je jen o sto tisíc levnější (1 103 700 Kč). Ale s benzinovou variantou budete mít spotřebu kolem šesti litrů, s hybridní 1,5 l/100 km a ještě dostanete bonus třeba v podobě parkování na pražských modrých zónách zdarma, což je pro všechny, kteří se autem musí po Praze pohybovat, sakra velká výhoda.

Zvenku poznáte hybrid jen díky malému písmenu „e“ na víku kufru, víčka pro dobíjecí konektor vedle levého předního kola a speciálním SPZkám s EL na začátku. Aktuální trojková řada jako taková sice není žádnou designovou revolucí, ale zachovává si stále elegantní, přitom dynamické linie auta se sportovním duchem. Je to zejména díky hodně dozadu posunuté kabině a výrazným bočním liniím. Povedená je i zadní partie s výraznými světlomety. Uvnitř pak najdete velmi příjemné sedačky, přehledný digitální displej a prémiově vypadající materiály. Ani infotainmentu není co vytknout.

Plug-in hybridní pohon, respektive jeho baterie si berou pár desítek litrů zavazadlového prostoru, takže k dispozici je jen 375 litrů oproti standardním 480. Moc to není, ale dá se to snad omluvit tím, že tohle je auto pro manažera, kterého baví řídit a nepotřebuje jím převážet rodinu s kočárkem. Pro tyhle účely slouží kombi verze Touring, která je také k dispozici jako plug-in.

A právě jízdy si s BMW 330e užije vrchovatě. „Zelené“ auto totiž nemusí jezdit pomalu a klidně, naopak nabídne pořádnou porci zábavy. Základem pohonu je benzinový dvoulitr o výkonu 184 koní, což není špatné, ale od BMW asi člověk čeká víc. To „víc“ reprezentuje elektromotor o výkonu 119 koní. Celkem jich obě jednotky dají dohromady 252. Jak známo, maxima dosahují v různých otáčkách, takže se oba výkony nedají jen sečíst. Tohle stádo katapultuje 330e na stovku za 5,9 sekundy, což i napsané vypadá dobře, realita je ale ještě mnohem adrenalinovější. Díky elektromotoru, který poskytne maximální točivý moment okamžitě, je zrychlení auta překvapivé a popravdě řečeno, i návykové. A to je navíc k dispozici ještě funkce Xtraboost, která po razantním sešlápnutí plynového pedálu přidá k maximálnímu výkonu ještě další 40 koní navíc, a to po dobu 10 sekund! Je potřeba mít ale přepnuto do režimu Sport a mít nabitou baterii.

Samozřejmě krotit takovou sílu přenášenou na zadní kola vyžaduje nejen precizně nastavenou elektroniku, ale i řidiče, který má něco najeto. Ten pak ocení, že baterie o něco snižují těžiště vozu a v zatáčkách umí být auto docela zábavné.

Tenhle sportovec má ale taky svoji druhou, zelenou stránku. Kdo chce, před odjezdem baterie plně nabije (z běžné zásuvky za necelých šest hodin), a pak může podle výrobce ujet až 58 kilometrů jen na elektřinu. Tím bude šetřit palivo v pouze 40litrové nádrži, kterou s četným využíváním XtraBoostu vyjedete velmi brzy. Kompromisem je pak jízdní režim Hybrid, který kombinuje oba motory, a stovku kilometrů s ním zvládnete při běžné jízdě za 3, maximálně 4 litry benzinu.

I jako plug-in hybridního skeptika mě BMW 330e dokázalo nadchnout a přesvědčit, že v jednom autě jde skloubit ekologii i sportovní výkon, aniž by v jednom či druhém bylo potřeba dělat kompromisy.

Martin Šidlák