Zájem o plynovou mobilitu překonal dle statistik loňského roku veškerá očekávání. Pozornost řidičů navíc v minulém roce poprvé přitáhl i zelený plyn s příměsí biosložky. Tu už do distribuční plynárenské sítě v Česku začala vtláčet první funkční bioplynka v Rapotíně. A nyní tomuto trendu fandí i nová generace leonu.

Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za loňský rok 92,954 milionu m³. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než dva tisíce. A špatně na tom není ani síť plnicích stanic. Loni bylo do provozu uvedeno 14 nových plniček a s celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG a ačkoliv se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve až v průběhu roku, pro využití v dopravě jej už odebírají všichni velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. Jako první začala v České republice biometan vyrobený z biologicky rozložitelného odpadu do distribuční plynárenské soustavy vtláčet odpadová bioplynová stanice v Rapotíně, jejíž biometan má neutrální uhlíkovou stopu a 88% úsporu emisí oproti fosilním palivům.

Plynový švihák

SEAT Leon TGI umožňující provoz na zemní plyn završuje širokou nabídku pohonů, které může nová generace španělského bestselleru nabídnout. Zákazník už tak může v současné době pod kapotou vyhlížet jak klasické benzinové motory TSI, tak diesely TDI, částečně hybridní pohon eTSI, externě nabíjitelný hybridní pohon e-HYBRID a nyní tedy už i motor na stlačený zemní plyn s označením TGI.

O pohon se stará čtyřválcový motor TGI o objemu 1,5 l, který dosahuje nejvyššího výkonu 130 k (96 kW). Leon je vybaven třemi nádržemi na CNG s využitelnou celkovou kapacitou 17,3 kg. Díky tomu dokáže bez doplňování paliva ujet na CNG až 440 km. Pokud dojde k vyčerpán í zásoby zemního plynu, motor sám automaticky přepne na spalování benzinu. Sekundární palivová nádrž pojme 9 litrů benzinu. Normovaná spotřeba leonu TGI činí 3,9 až 4,3 kg na 100 kilometrů a nízké emise CO2, 107 až 118 g/km podle metodiky WLTP. Tímto vozy na CNG snižují emise CO2 o cca 25 % oproti ekvivalentní verzi s pohonem na benzin.

Technologie TGI nabízí kromě ekologických a daňových výhod také výjimečně nízké provozní náklady na kilometr, které jsou až o 50 % nižší než u porovnatelného modelu na benzin a až o 30 % výhodnější než u vozu s pohonem na naftu. SEAT se navíc hrdě hlásí k podpoře a dostupnosti biometanu z obnovitelných zdrojů, který umožňuje dosáhnout neutrální bilance emisí CO2 vytvářených při používání vozidla. Velmi kvalitní biometan se získává z organického odpadu a může se přidávat ke konvenčnímu zemnímu plynu nebo používat v čisté podobě jako jeho náhrada.

V květnu na trati

Leon TGI přijíždí na trh ve variantě 1.5 TGI DSG 5D, v nadcházejících týdnech už ale bude k dispozici také s mechanickou převodovkou. Nabídku navíc rozšíří i žádaná karosářská varianta Sportstourer ve spojení s mechanickou převodovkou nebo automatickou převodovkou DSG. Leon TGI bude k dispozici se třemi stupni výbavy, od verze Style, přes Xcellence až k plně vybavené FR. Ceny na českém trhu začínají na 504 000 Kč bez DPH u pětidveřového provedení a na 520 500 Kč bez DPH u varianty kombi.

Novinku už brzy vyzkoušíme jak při cestě pro BioCNG do Rapotína, tak při tradiční krumlovské Czech New Energies Rallye, kterou jsme v posledním uspořádaném ročníku v roce 2019 s předchozí generací Leonu ST TGI dokonce opanovali.

Michal Žďárský