Mínus 250 tisíc aut a 200 miliard korun: Čipová krize v ČR je vážná

škoda, výroba, auto

Čipová krize letos výrazně postihne výrobu aut v České republice, která zaměstnává kolem 180 tisíc lidí a tvoří skoro čtvrtinu průmyslové výroby. Firmy nevyrobí přibližně 250 tisíc aut, po kterých je poptávka, a přijdou tak o 200 miliard korun na tržbách. Daně z těchto peněz budou chybět i státnímu rozpočtu.

Varující zprávu vydalo Sdružení automobilové průmyslu (Auto SAP). Podle jeho statistiky bylo sice v dosavadním průběhu roku vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. o 2,9 % více než v minulém roce, který byl ale ovlivněný covidovými výpadky ve výrobě i prodeji. Od letošního srpna ale výroba vázne. „Na základě aktuálních dat tak lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že v letošním roce nebude v Česku vyrobeno přes 250 tisíc osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli této globální krizi přijde o zhruba 200 miliard Kč na tržbách,“ uvedl Auto SAP.

„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v České republice více než 250 tisíc vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Hyundai i10, auto, malé
Čtete také

Hyundai i10 po modernizaci zdražil, ale stále je nejlevnějším autem na trhu

Hyundai i10 se začal prodávat v modernizované verzi. Přestože jeho startovní cena stoupla z 259 900 Kč na 279 990 Kč, zůstal nejlevnějším pětidveřovým pětimístným…

Podle Auto SAP současné krizi nejlépe odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně více. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.

Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (- 3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+ 1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (- 4,6 %). Od pondělí 18. října na následující dva týdny zcela zastavila výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech, výjimkou je jedna linka v v Kvasinách.

Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (- 0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (- 0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,9 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 52 706 ks (tj. 6,3 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 ks (tj. 4,6 %). ŠKODA AUTO vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.

Martin Šidlák