První test Toyota Mirai: Prvních pár kilometrů s vodíkem

auto, šedé, toyota, mirai

Ujeli jsme 20 kilometrů, nevyprodukovali žádné CO2, ale naopak vyčistili 9 tisíc litrů vzduchu. Jízda plynula jak líné letní odpoledne. Co dalšího nám ukázal první test vozu Toyota Mirai?

O vodíku se mluví jako o palivu budoucnosti, ale vzhledem k tomu, že v Česku není žádná veřejná vodíková stanice, není velká šance, že nějaké vodíkové auto na silnici potkáte. Přesto se tu prodává. Jmenuje se Toyota Mirai a my jsme ji poprvé mohli řídit, byť jen na krátkém, asi 20kilometrovém okruhu. Což není mnoho, i naše dojmy budou proto jen povrchní, ovšem setkání s budoucností to bylo zajímavé.

Vodíkové auto je vlastně elektromobil, který ale elektřinu nečerpá s baterie nabité z elektrické sítě, ale vyrábí si ji sám z vodíku. Nejenže při tom neprodukuje žádné CO2, ale ještě čistí vzduch. Jediným odpadem je voda.

Tisková zpráva k Toyotě Mirai to popisuje velmi srozumitelně – Palivové články pro svoji práci potřebují velmi čistý vzduch. K odstraňování pevných částic, oxidů dusíku, oxidu siřičitého a dalších nečistot se proto používá speciální katalytický filtr, který dokáže zadržet 90-100 % nečistot o průměru 0-2,5 mikronu. Za dobu, kdy Mirai ujede 10 000 km, očistí 4,7 milionů litrů vzduchu.

Toyota Mirai, vodík, tankování
Čtete také

8 mýtů o vodíkové Toyotě Mirai a vodíku vůbec

Elektromobil není jediná cesta k bezemisní dopravě. Toyota vidí budoucnost i ve vodíku. Ale s vodíkem je spojena i řada pochybností a nejasností. Sestavila proto…

Pro představu, jde o stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok. Jediným vedlejším produktem činnosti palivových článků je vodní pára. Voda se z výfukové soustavy uvolňuje buď automaticky, nebo ji může řidič vypustit ručně, například před vjezdem do garáže. Poslouží mu k tomu ovladač na palubní desce.

Toyota Mirai bude nepřehlédnutelná už svým vzhledem. Design je na můj vkus trochu zvláštní. Svým způsobem zapadá do rodiny velkých sedanů Toyoty a Lexusu, ale určitě není pro každého. Může za to především přední maska. Ovšem hodně dozadu posunutá kabina budí při pohledu zboku dojem dynamického kupé. Vpředu dominují výrazné Bi-LED světlomety, největší ze všech dosavadních modelů od Toyoty, vzadu jsou světla dokonce přes celou záď. Řečí čísel – rozměry auta jsou 4 890 × 1 815 × 1 535 mm.

Kokpit tvoří otevřený prostor, jenž sjednocuje 12,3″ obrazovku multimédií s přístrojovým štítem před řidičem. Grafika i způsob ovládání je velmi podobný systémů v nejnovějších Toyotách a Lexusech, příjemným bonusem je, že je v češtině.

Toyota Mirai má luxusně zpracovaný interiér na úrovni Lexusu LS. Kompaktní baterie pod zadními sedadly nezabírá místo v kabině ani zavazadlovém prostoru. Ten má přesto velikost jen 272 litrů, což je podstatně méně, než konkurenční Hyundai Nexo s 461 litry. Vzadu je pohodlně místa pro dvě osoby, i když bych vzhledem k celkové délce vozu čekal o něco víc.

Jízdní projev pohonu je mnohem víc podobný hybridu než ryzímu elektromobilu. Elektromotor má výkon 182 koní a 300 Nm točivého momentu, vše přenášeno na zadní nápravu. Vůz se rozjede z nuly na stovku za devět sekund a dosáhne maximální rychlosti 175 km/h. Tohle není sporťák, jak by naznačovala boční silueta. Jak výše uvedená čísla naznačují, zrychlení je spíš plynulé než strhující. Jízda s ním plyne jak líné letní odpoledne. Ale pohodové klidné odpoledne. Auto je totiž tišší než hybrid.

Na posouzení jízdních vlastností jsme za volantem strávili málo času, ale první dojem je opět podobný velkým sedanům z vlastní rodiny – Toyotě Camry nebo Lexusu LS. Jízda je houpavá, zdvihy odpružení jsou velkorysé, takže příjemně plujete krajinou, ale do závodění se nepouštíte. Auto zvládá velké nerovnosti, ostré nárazy i drobné vlnky českých silnic s grácií.

A na hlavní věc jsme nezapomněli, jen jsme si ji nechali na konec. Spotřebu je těžké posoudit, ale mohla by se pohybovat kolem 1 kilogramu na 100 km. Zahraniční zkušenosti říkají, že je to kolem 0,85 ve městě a 1,20 mimo město. Tankování trvá zhruba pět minut, takže jen o něco víc, než u aut na CNG. Udávaný dojezd je přitom 650 kilometrů, při specifickém pokusu o zápis do Guinessovy knihy rekordů zvládlo 1360 kilometrů. První veřejné čerpací stanice na vodík by se měly letos otevřít na pražském Barrandově a v Litvínově. Příští rok pak v Brně a Praze – Horních Počernicích, v roce 2023 přibude pátá stanice v Plzni. Výstavba takové stanice vyjde zhruba na milion eur, ale až 80% je podle zástupců automobilky možné pokrýt ze státní dotace.

Slabou stránkou není ani cena, která se pohybuje na úrovni třeba Audi A6. V základu stojí Toyota Mirai 1,7 mil. Kč. Za podobně velké elektromobily byste dali i víc. A vzhledem k tomu, že elektromobily s námi už nějaký čas jsou, dobíjecí infrastruktura je dramaticky větší než u vodíku, tak je velká šance, že s rozvojem vodíkových článků a přibývajícím počtem stanic a aut bude klesat i jejich cena. Potenciál je větší než u elektromobilů. Jak v ceně, tak v praktičnosti užívání. Tohle je podle nás budoucnost.

Martin Šidlák