Začíná e-Salon, jednou z hlavních novinek je Cupra Born

auto, modré, most, cupra born

Sportovní značka Cupra přiváží do Prahy na veletrh čisté mobility e-Salon svůj nový model, první elektromobil, Cupra Born. Slibuje zrychlení na stovku za 6,6 sekundy a základní cenovku těsně pod milion korun.

Zákazníci budou mít na výběr elektromotory o výkonu 150 k (110 kW) nebo 204 k (150 kW), jejichž hnací síla je přenášena na vozovku zadními koly. Napájení zajišťuje vysokovýkonná sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou až 58 kWh, která postačuje k dojezdu až 421 km.

CUPRA Born s paketem e-Boost nabízí ještě vyšší výkony. Paket je k dispozici se dvěma variantami akumulátorové baterie. Verze s kapacitou 77 kWh zrychlí z 0 na 100 km/h za 7 sekund a nabídne dojezd 540 km, zatímco sada akumulátorů s kapacitou 58 kWh zkrátí dobu sprintu z 0 na 50 km/h na pouhých 2,6 sekundy a z 0 na 100 km/h na pouhých 6,6 sekundy a umožní dojezd 421 km. Ve zrychlení ale nejde o nejrychlejí model Cupra, protože Cupra Formentor v jedné ze svých verzí nabídne sprint za 4,2 sekundy.

Dacia Bigster concept
Čtete také

Dacia: Spalovacích motorů se nevzdáme, dokud nám to nezakážou

Dacia se bude držet spalovacích motorů, dokud to půjde, a chystá se je nabízet do poslední chvíle, tvrdí Xavier Martinet

CUPRA Born má výhradně elektrický pohon zadních kol pro ještě sportovnější charakter a podmanivější zážitky. Synchronní elektromotor s trvalými magnety a nejvyššími otáčkami více než 16 000 min-1 je uložen nad zadní nápravou, před její příčnou osou. Točivý moment přenáší jednostupňová převodovka s rozvodovkou.

Nabíjení může probíhat na nabíjecích stanicích se střídavým (až 11 kW) i stejnosměrným proudem (až 170 kW). Z nabíjecího stojanu o výkonu 170 kW je možné doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí 100 km za pouhých 7 minut.

K dynamickým schopnostem modelu CUPRA Born významně přispívají také jeho vnější rozměry s délkou 4322 mm, šířkou 1809 mm, výškou 1540 mm a rozvorem náprav 2767 mm. Podvozek navíc využívá osvědčené technologie a robustní konstrukci se vzpěrami McPherson vpředu a vyspělými pětiprvkovými závěsy vzadu. Zavazadlový prostor má objem 385 litrů.

Rozsáhlá nabídka systémů zahrnuje mimo jiné prediktivní adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), asistenta Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistenta pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) a asistenta pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist)*, asistenta pro rozpoznávání dopravních značek, asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) a přednárazového asistenta. Všechny nezbytné informace od asistenčních systémů jsou řidiči poskytovány přímo prostřednictvím průhledového displeje s rozšířenou realitou.

Cena pro začástek prodeje startuje na 984 900 Kč. Vůz je možné do 14. listopadu 2021 spatřit v pražských Letňanech na veletrhu čisté mobiity e-Salon.

Martin Šidlák