Ceny aut stále rostou, nejvíc zdražil Qashqai a Tiguan

auta

Ceny osobních automobilů pokračovaly v posledním pololetí v růstu, v průměru jsou ve srovnání s předchozím červencovým obdobím vyšší o 4,6 %. Největší nárůst, v průměru o 7,4 %, se týká vozidel v základních výbavách, vozidla ve vrcholných výbavách zdražila o 3,1 %, přičemž stejný trend lze sledovat napříč všemi druhy pohonných ústrojí.

Dílčí poklesy cen byly naprostou výjimkou. Vůbec největší 8,3% nárůst nastal u vozidel s pohonem LPG následovaný benzínovými (6,3 %) a naftovými (4,5 %) motory. Naopak k nejnižšímu průměrnému navyšování cen došlo u čistě elektrických vozidel (0,5 %). Ukázal to cenový index společnosti EY, který od roku 2018 pravidelně sleduje a analyzuje trh s osobními automobily a jejich dopad na spotřebitele.

V rámci srovnávání cen osobních automobilů mezi červencem 2021 a únorem 2022 došlo podle očekávání k růstu průměrných cen o 4,6 %. Největší vliv na to měly ceny nejnižších výbav, které se zvýšily v průměru o 36 963 Kč (7,4 %), nicméně i vozidla v nejlepších výbavách zdražila, konkrétně o 3,1 % představující cenový nárůst o 25 157 Kč. Tímto tempem by za rok zdražily vozy v základní výbavě o více než 15 %. Mezi tyto cenově navýšené modely patří většina portfolia od tuzemského výrobce ŠKODA AUTO.

Nejednalo se ale o jedinou značku, která zdražovala nejvybavenější modely. Zdražovala drtivá většina automobilek jako například Ford se svými modely Focus či Fiesta, přičemž ani u vozů Toyota nebo Peugeot tomu nebylo jinak. Dacia a její modely Duster a Logan patří rovněž mezi nejvíce zdražené modely, ty přispěly zejména k průměrnému 8,3% růstu cen vozidel na LPG pohon, což odpovídá částce 28 451 Kč.

„Ani v uplynulém půlroce, tedy v období od července 2021 do února 2022 jsme se pochopitelně nedočkali zlevňování. Vliv na to má mnoho faktorů. Jedním z nich je nedostatek nových vozidel z důvodu nedostatku polovodičů na trhu v minulém roce. Druhým důvodem je obecně rostoucí inflace a s ní zvyšující se úrokové sazby. Třetím tradičním a nepolevujícím faktorem jsou stále rostoucí náklady na plnění legislativních požadavků, u kterých se v blízké době pokles také neočekává. Vidině levnějších vozů rozhodně nepřispívá ani současná politická situace na Ukrajině, která bude mít prakticky jistě negativní dopad i na automobilový průmysl. Už nyní se totiž objevují zprávy, že domácí ŠKODA AUTO je nucena kvůli válce omezit výrobu z důvodu nedostatku dílů. Všechny tyto faktory přináší jasné indikace, že růst cen osobních automobilů bude pokračovat a bohužel i zrychlovat.“ komentuje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Nejvýraznější změny nastaly u základních výbav, ty se v průměru navýšily o 7,4 %, což odpovídá částce 36 963 Kč. Největší podíl na této změně mají benzínem poháněná vozidla, za která si spotřebitelé připlatí v průměru o 37 039 Kč více (8,6 %). Druhým nejvíce zdraženým pohonem byly automobily na LPG (nárůst o 6,8 % v základních výbavách), ke kterým se přidal i další tradiční typ spalovacích agregátů. Jednalo se o auta na naftu, která vyjdou zákazníky v průměru o 42 782 Kč (5,8 %) dráž. Naopak nejmenší změny průměrných cen za základní výbavy nastaly u čistě elektrických vozů, jejichž ceny vzrostly o 0,1 %.

Největší procentuální změny z hlediska kategorií zaznamenaly malé vozy, jejichž průměrné ceny nejnižších výbav vzrostly o 13,5 %. Na tento průměrný nárůst o 39 723 Kč mělo vliv zdražování vozidel např. – Dacia Sandero a Logan, Citroen C3, Peugeot 208 a ŠKODA Fabia, která na trh přišla v nové generaci, a navíc se základní cenou vyšší o 60 000 Kč. Další kategorií, za kterou si zákazníci v průměru za základní výbavu připlatí o 47 632 Kč (7,1 %) více, je SUV.

Čtěte také: Poprvé za volantem Enyaqu Coupé RS iV – Pěkně zostra!

Nejvýraznějšího zdražení se dočkal Nissan Qashqai, a sice o 104 000 Kč z důvodu uvedení nového modelu na trh. Druhým nejvíce zdraženým modelem byl Volkswagen Tiguan, jehož cena vzrostla o 101 000 Kč. Střední třída v základních výbavách zdražila v průměrů o 6,6 %, což v peněžních jednotkách představuje navýšení cen o 49 386 Kč. Podobně na tom byla nižší střední třída s průměrným růstem ve výši 5,7 % (25 740 Kč). Naopak jeden z nejmenších růstů cen základních výbav byl zaznamenán u vyšší střední třídy, a to ve výši 1,2 %.

Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez započtení inflace)

Mini vozy (A) prošly zdražením základních výbav o 4,2 %. Na poli nejvyšších výbav došlo ke zdražení o 2,3 %.

Kategorie malých vozů (B) prošla výrazným zdražováním. Ceny základních výbav vzrostly o 13,5 % a nejvyšších výbav o 7 %. V průměru si zákazníci připlatili o 37 007 Kč více.

Nižší střední třída (C) podražila v průměru o 2,2 %, která představují nárůst cen o 13 789 Kč. Základní výbavy zdražily o 5,7 %, přičemž ceny nejvyšších výbav vzrostly jen o 0,2 %.

Střední třídě (D) se zdražování také nevyhnulo. U základních výbav došlo k průměrnému zdražování o 6,6 %, zatímco nejvyšší výbavy rostly mírnějším tempem – o 4,4 %, což pro spotřebitele představuje zdražení o 56 085 Kč.

Ve vyšší střední třídě (E) a kategorii MPV nedošlo k výrazným změnám, jako je tomu u ostatních segmentů.

Vozidla z kategorie SUV & Crossover v průměru navýšila ceny o 4,2 %. Zdražovaly všechny typy pohonů, nejvíce však ceny benzínových vozidel v základních výbavách (o 8,7 %). Nejmenší nárůst cen nastal u plug-in hybridních automobilů v nejvyšších výbavách, jejichž ceny vzrostly v průměru o 25 838 Kč, to odpovídá 1,6 % růstu. U již zmiňovaného modelu Nissan Qashqai došlo k nejdramatičtějšímu zdražení ve výši 249 000 Kč v nejvyšší výbavě. Má to několik důvodů; prvním z nich je příchod nové generace na trh a druhým je přidání nové úrovně nejvyšší výbavy Tekna+1.

„Během sledování posledního období se potvrdil trend posledních let – ceny osobních automobilů rostou a zdražování nabírá na rychlosti. Ve srovnání se základním obdobím (duben 2018), kdy jsme pravidelně začali mapovat ceny osobních vozidel na českém trhu, se průměrné ceny zvedly o 19,4 % bez započtení inflace. Bohužel ani v nejbližších měsících nemůžeme očekávat pokles cen v kontextu se současnou geopolitickou situací, která bude mít zcela jistě dopad i na automobilový průmysl. Situaci nepomáhá ani rostoucí míra inflace, která má přímý vliv na výši úrokových sazeb. Vedle toho se potvrdila predikce zveřejněná v červenci 2021, která popisovala budoucí dopady na tehdy aktuální nedostatek polovodičů. V rámci EY Consultingu jsme očekávali mírné zlevnění čistě elektrických vozů z důvodu dostupnějších technologií na jejich výrobu a výhledově klesajících cen baterií za 1kWh. Zatím se bohužel tento trend nepotvrzuje. Graf přehledně dokládá rostoucí ceny osobních automobilů, které budou růst i v následujících měsících,“ popisuje Petr Knap.

Zdroj: EY