Jízda bez nabíjení? Solární Lightyear 0 to umí. Když svítí slunce

auto, šedé, elektromobil, solární, Lightyear 0

Koupit si Teslu a pak nabíjet u Lidlu zadarmo, tak používá svůj vůz řada elektromobilistů. První produkční solární vůz Lightyear 0 umí jezdit zadarmo i tam, kde není pobočka Lidlu. Zvládne se sám dobít až na 70 kilometrů. Připravte si ovšem nejméně 250 000 eur.

Po šesti letech výzkumu a vývoje, návrhu, konstrukce, stavby prototypů a testování představila nizozemská společnost Lightyear první sériově vyráběný solární automobil na světě. S vozem „Lightyear 0“ mohou řidiči jezdit na elektřinu dva až sedm měsíců v roce bez použití zásuvky nebo nabíjecí stanice podle toho, v které zemi žijí. Solární automobil Lightyear One totiž ujede 70 km pouze na sluneční světlo, takže čím slunnější země, tím delší dojezd.

„V roce 2016 jsme měli jen nápad,“ řekl Lex Hoefsloot, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Lightyear. „O tři roky později jsme měli prototyp. Nyní, po šesti letech testování, iterací, navrhování a nesčetných překážek, je Lightyear 0 důkazem, že to, co se zdálo nemožné, je skutečně proveditelné.“

MG5 Elektric, elektromobil, elektrický kombík
Čtete také

Elektrický kombík MG5 má českou cenu. Slibuje dlouhý dojezd

Už třetí novinku letos představila v Česku značka MG. Po HS a MG4 je tu elektrický kombík MG5 Electric.

První vozidlo bude dodáno v listopadu. Lightyear 0 má pět metrů čtverečních patentovaných, dvojitě zakřivených solárních článků. Vyrábějí elektřinu za jízdy nebo při parkování venku. Za optimálních podmínek intenzivního a dlouhodobého slunečního svitu tak může Lightyear 0 „natankovat“ energii až pro 70 kilometrů dojezdu za den. V oblastech jako je Nizozemsko a Německo to platí přibližně dva měsíce, ve Španělsku nebo Portugalsku až sedm měsíců. V ročních obdobích nebo oblastech s méně slunečním svitem se možnosti „cestování zdarma“ zkracují.

Samotný Lightyear 0 je jinak klasický elektromobil se standardně dobíjenou baterií o kapacitě 60 kWh. Díky velmi dobré aerodynamice uvádí výrobce, že s ní má auto dojezd podle WLTP až 625 kilometrů. Na ostatní informace je automobilka zatím skoupá, v tiskové zprávě uvádí jen délku vozu pět metrů, spotřebu 10,5 kWh/100 km a váhu 1575 kilogramů.

Německý Focus ale uvedl, že Lightyear 0 má elektromotory umístěné přímo u všech čtyř kol, což je efektnivní řešení z hlediska účinnosti, ale nikoli jízdního komfortu. Maximální točivý moment má být 1720 Nm, maximální výkon 130 kW (170 k). Solární vůz zvládne sprint z 0 na 100 km/h za deset 10 sekund, jeho maximální rychlost je 160 km/h.

Přístrojová deska je vybavena pouze 10,1palcovým dotykovým displejem informačního a zábavního systému. Interiér je vyroben výhradně z veganských materiálů z přírodních zdrojů. Do interiéru se vejde pět dospělých osob, vpředu na vyhřívaných sedadlech Recaro. Společnost plánuje vyrobit maximálně 946 kusů Lightyear 0 za cenu 250 000 eur za kus. Na oplátku nabízí osmiletou záruku.

Martin Šidlák