S elektrickým Hyundai Kona do Portugalska a zpět

Zdá se to být poměrně šílený nápad, vzít elektromobil Hyundai Kona a naplánovat si cestu do Portugalska dlouhou skoro 6500 km. Kolik elektriky jsme při cestě propálili? Kolikrát museli nabíjet? A na kolik taková cesta vyjde?

Tenhle poměrně odvážný nápad samozřejmě nepřišel jen tak. Dle našich zvyklostí jsme vyrazili na třetí závod šampionátu FIA ecoRally Cup při Oeiras ECORALLY Portugal. Původní plán byl dopravit náš vůz Hyundai Kona Electric na místo samostatně a přeletět do Lisabonu tak jako loni. Souhra okolností tomu ale chtěla, že jsme museli vyrazit po ose. A absolvovat cestu napříč Evropou dlouhou bezmála 3000 km tam, odjet soutěž s distancí 427 km a vyrazit na zpáteční cestu čítající dalších skoro 3000 km.

Po našich předchozích zkušenostech jsme se ale průběhu zase tak nebáli. Přece jen jsme těch elektrických kilometrů při našich cestách po Evropě už pár tisíc najeli. I když tohle byla výzva zatím největší. Čekal nás průjezd přes Německo, Francii, Španělsko a půlku Portugalska kousek za Lisabon. V průběhu soutěže jsme navštívili i nejzápadnější cíp evropského kontinentu – mys Cabo da Roca ležící západně od města Sintra.

Zatímco v průběhu soutěže jsme znovu sahali na spotřeby padající pod 11 kWh/100 km a dojezd atakující 600 km na jediné nabití. Na přejezdu jsme na spotřebu příliš nehleděli. Naší prioritou byl čas, a to jak při nastavení dálničního tempa, tak výběrem nabíjecích stanic. Zde jsme sázeli výhradně na síť dražších hyperchargerů. Na dálnici se pohybovali více méně maximální povolenou rychlostí s rychlejším přesunem přes Německo. Stejně tak nabíjení jsme volili dle rozmístění nabíjecích stanic nejčastěji v pásmu 10 či 20 až 80 %. Právě do této hranice umí kona využívat více méně maximální nabíjecí maximum, následně výkon postupně klesá.

Tři dny na cestě

Cestu do Oeiras jsme absolvovali za 27 hodin jízdy a ujeli 2865,9 km. V průběhu přesunu rozvrženého do tří dnů jsme absolvovali 13 zastávek, z toho dvě v rámci přespání na hotelu. Dá se tedy říct 11 nabíjecích pauz po dnech rozvržených do čtyř-pěti a dvou zastávek. Průměrná nabíjecí pauza byla přesně 40 minut, přičemž nejkratší trvala 27 minut, nejdelší 55 minut. Při zpáteční cestě jsme vsadili na jednu nabíjecí zastávku navíc a ještě lépe optimalizovali čas. Průměrná doba jednoho nabíjení tak byla 34 minut.

Průměrná spotřeba modelu Hyundai Kona Electric v průběhu cesty činila na cestě do Portugalska 18,8 kWh/100 km. Což je při dosaženém dálničním rychlostním průměru vlastně velmi slušná hodnota. Na cestě zpátky jsme přes Německo ještě více pospíchali a do Prahy přijeli se spotřebou 19,4 kWh/100 km. Ptáte se na cenu za nabíjení? Při cestě jsme využívali služeb Charge myHyundai a celou Evropou projeli s jedinou kartičkou. Její výhodou je při využití balíčku Premium cena na Ionity stanicích 7,70 Kč/kWh, i proto jsme tuto síť rádi vyhledávali.

Nízké náklady

Celkem jsme na cestě tam i zpět „propálili“ 1179,88 kWh (590,65 kWh na cestě tam a 589,228 kWh na cestě zpět). Za tuto energii bychom zaplatili 9300 Kč. Faktem je, že tři dobíjení jsme absolvovali zdarma. Dvě v rámci hotelového ubytování a jednou se nám stanice Ionity rozeběhla sama bez nutnosti přihlášení a platby. Bylo by ale asi nefér toto do statistiky zahrnovat.

Náklady na kilometr nás tak vyšly i při zvoleném rychlém tempu na 1,6 Kč. Při teoretickém zahrnutí nabíjení zdarma na 1,40 Kč/1 km. I bez toho je to vlastně minimálně polovina toho, na kolik by vyšla cesta se spalovacím autem. Kdybychom chtěli a jeli úsporněji, daly by se jednotlivé přejezdy natáhnout, jet s nižší spotřebou, ještě nižšími náklady a absolvovat méně nabíjení. Jak jsem ale řekl, naši prioritou nebyla spotřeba, ale čas. A díky službě Charge myHyundai a její spolupráci s Digital Charging Solutions můžeme mít navíc dobrý pocit i z toho, že jsme jeli za využití „zelené“ elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Pokud někdo průběžně pečlivě počítá s námi, možná mu na těch počtech dle přiznané průměrné spotřeby něco nesedí. Z cesty máme samozřejmě velmi pečlivou a komplexní statistiku, ze které jsou krásně vidět i ztráty v průběhu nabíjení. Prostým výpočtem dle průměrné spotřeby dojdeme tedy k tomu, že ony ztráty v tomto případě činily přibližně 8 %. Což není málo, na druhou stranu je to ve srovnání s konkurencí pro Konu Electric velmi slušný výsledek. Hodnoty dalších elektrických modelů se pohybují často i kolem 10, 12, či 14 %.

Skvělý výsledek

A jak se nám vedlo na soutěži, během které jsme s Hyundai Kona Electric absolvovali i 12 kol na závodním okruhu v Estorilu? V soutěži regularity, či chcete-li pravidelnosti, jsme v rámci dvanácti měřených RS vybojovali velmi slušné druhé místo, v soutěži spotřeby pak s vypětím všech sil obsadili místo páté. Jelikož první trojice vsadila čistě jen na jízdu spotřeby a rezignovala na pořadí v regularity, nebylo v ničích silách s nimi v této disciplíně bojovat.

Ale na FIA už se podle všeho řeší změna pravidel, aby k tomuto nadále nedocházelo. I tak jsme byli první ze všech Hyundai Kona modelů a vlastně první ve spotřebě z těch posádek, které nerezignovaly na soutěž regularity. Druhou stranou mince takového počínání některých posádek je propad v pořadí a nulové body v pravidelnosti, proto jsme nakonec i my i v celkovém hodnocení udrželi druhé místo a z Portugalska po absolvování celkem 6227 km a nekonečně mnoho hodin za volantem naší soutěžní Kony Electric přivezli velmi cenné stříbrné poháry. Stálo to za to!

Michal Žďárský
FOTO: Bernardo Lúcio, autor

fotogalerie