Test Dacia Duster 150 TCE 4×4 Extreme: Rumunské all inclusive

auto, šedé, suv, Dacia, Duster

Dacia Duster láká zákazníky především cenou. My jsme v testu vyzkoušeli naopak to skoro nejdražší, co model nabídne. Co ukázal test Dacia Duster 150 TCE 4×4 za skoro 600 tisíc korun?

Od poloviny června můžou zákazníci objednávat model Dacia s novou identitou, tedy hlavně s novým logem, umístěným uprostřed čelní masky. Logo tvoří propojená písmena „D“ a „C“ ve stylizované podobě článků řetězu. My jsme ale ještě dostali na test Dacia Duster Extreme, vůz s původní identitou, zato ve speciální limitované sérii. Jak vypadá vrcholný model v podání rumunské značky, která se na trhu prosadila tím, že je dostupná i pro nenáročné zákazníky?

S novou identitou se trochu proměnil i ceník Dacie Duster a pojmenování výbavových stupňů. Takže limitovaná verze Extreme už v době vydání testu nešla objednat, ale jednotlivé prvky výbavy samozřejmě ano. V „extrémní“ výbavě majitel dostal prakticky vše, co je možné do Dusteru objednat. Třeba i kamerový systém Multiview, hands-free kartu pro bezklíčový přístup a startování, další dvě USB i pro cestující vzadu, asistent pro sjezd svahů či automatickou klimatizaci.

Test Dacia Duster 1.5 dCi: Dvojitý milionář

Připlatit šlo vlastně už jen za lak karoserie, plnohodnotnou rezervu a vyhřívání předních sedadel. Cena testovaného vozu se tak vyšplhala na 587 400 Kč. A to s benzínovým motorem 1.3 TCE 150, manuální předovkou a pohonem všech kol. S výjimkou Suzuki S-Cross je to ale pořád cena, na které drtivá většina konkurentů teprve začíná. Nebo se k ní spíš méně čí více seshora přibližuje. A to mluvíme o základní, nikoli té nejvyšší výbavě.

Limitované edice Extreme šla poznat podle specifických černě lakovaných 17″ disků kol z lehkých slitin a oranžových doplňků. Ty jsou na masce chladiče, na vnějších zpětných zrcátkách, ale i na zadních světlometech. I v interiéru se pak oranžové detaily objevily na výdeších klimatizace, výplních dveří, středové konzole nebo prošívání sedadel.

auto, modré, volkswagen, arteon, shooting brake
Čtete také

Test Volkswagen Arteon R Shooting Brake: Modrý sen

Test Volkswagen Arteon R Shooting Brake. Být top manažerem s velkorysým rozpočtem na služební auto a zálibou v modré barvě, mojí první volbou…

Poctivý pracant

Test Dacia Duster Extreme potvrdil, že i v nejvyšší specifikaci zůstává Dacia Duster tím poctivým pracantem, kterého milují motorističtí novináři i zákazníci. Na měkčený plast v interiéru nenarazíte, ale zato se dá vnitřek auta snadno umýt mokrým hadrem. Chybí nejmodernější elektronické asistenty, které hlídají řidiče i provoz vzadu, zboku a snad i seshora a zespoda. Dacia nerozezná auto od cyklisty nebo jelena, o nočním vidění nikdy neslyšela. Ale ty nejpoužívanější a nejpraktičtější věci v autě jsou a dají se jednoduše ovládat. Kromě věcí, jako je klimatizace, máme na mysli třeba systém kamer. Ty se hodí nejen při parkování, ale i pří jízdě terénem. Na horizontu, za který nevidíte, můžete zapnout na obrazovce obraz z čelní kamery.

Zatímco řidič a spolujezdec na předních sedadlech si na prostor stěžovat nebudou. Ti vzadu zjistí, že prostor pro kolena a nohy je o něco menší než v některých malých crossoverech. Čtyřkolky mají zavazadlový prostor o velikosti 467 litrů, dvoukolky 478 litrů, což je naopak na poměry srovnatelných aut hodně.

Čtyřkolka je u dusteru vždy spojena s manuální převodovkou, automat si pořídíte jen k předokolce. Manuál není špatný, sice k přesnosti drah jednotlivých stupňů bych drobné výhrady měl. Stejně jako k tomu, že rostoucí výkon motoru po sešlápnutí plynového pedálu se trochu přenáší i do řadicí páky. První dva stupně jsou hodně „krátké“, zejména jednička slouží zároveň jako náhrada klasické redukce. Na běžné silnici se tak snadno dá rozjet i na dvojku. Na rychlé řazení si člověk musí zvyknout.

Extrémní výbava i schopnosti

Výkon 110 kW (150 k) je na motor o objemu jen 1,3 litru velmi slušný. Stejně jako točivý moment 250 Nm. Je vcelku živý a na stovku dokáže auto rozjet za 10,4 sekundy. Není z nejtišších, jakkoli se v aktuální generaci vnitřní hluk snížil o polovinu. Ale pro příznivce spalovacích motorů není zvuk vůbec nepříjemný. Papírová spotřeba je 6,8 l/100 km, v praxi jsme jen lehce překonali sedmilitrovou hranici. Takže s 50litrovou nádrží nejste moc omezeni na dojezdu.

A ani na tom, kam a kudy chcete jet. I přesto, že jde o nejdražší specifikaci v modelové řadě, neznamená slovo Extreme jen extrémní výbavu, ale i extrémní schopnosti. Doménou auta stále jsou především rozbité a polní cesty. Tam je auto jako doma. Posádku neruší rány od podvozku, ten se na nerovnostech přiměřeně zhoupne a díky světlé výšce 214 – 217 mm zavadíte, jen pokud se budete opravdu hodně snažit.

Martin Šidlák

Technické údaje: Dacia Duster 150 TCE 4×4 Extreme

Délka/šířka/výška: 4341 / 1804 / 1693 mm
Rozvor: 2673 mm
Zavazadlový prostor: 467 l
Max. výkon:  110 kW / 5200-6000 ot.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1700-3250 ot.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,8 l / 100 km
Spořeba v testu: 7,1 l / 100 km
Základní cena: 359 900 Kč (TCe 90)
Cena testovaného modelu: 587 400 Kč