Test Dacia Duster 150 TCE 4×4 Extreme: Rumunské all inclusive

auto, šedé, suv, Dacia, Duster

Dacia Duster láká zákazníky především cenou. My jsme v testu vyzkoušeli naopak to skoro nejdražší, co model nabídne. Co ukázal test Dacia Duster 150 TCE 4×4 za skoro 600 tisíc korun?

Od poloviny června můžou zákazníci objednávat model Dacia s novou identitou, tedy hlavně s novým logem, umístěným uprostřed čelní masky. Logo tvoří propojená písmena „D“ a „C“ ve stylizované podobě článků řetězu. My jsme ale ještě dostali na test Dacia Duster Extreme, vůz s původní identitou, zato ve speciální limitované sérii. Jak vypadá vrcholný model v podání rumunské značky, která se na trhu prosadila tím, že je dostupná i pro nenáročné zákazníky?

S novou identitou se trochu proměnil i ceník Dacie Duster a pojmenování výbavových stupňů. Takže limitovaná verze Extreme už v době vydání testu nešla objednat, ale jednotlivé prvky výbavy samozřejmě ano. V „extrémní“ výbavě majitel dostal prakticky vše, co je možné do Dusteru objednat. Třeba i kamerový systém Multiview, hands-free kartu pro bezklíčový přístup a startování, další dvě USB i pro cestující vzadu, asistent pro sjezd svahů či automatickou klimatizaci.

Test Dacia Duster 1.5 dCi: Dvojitý milionář

Připlatit šlo vlastně už jen za lak karoserie, plnohodnotnou rezervu a vyhřívání předních sedadel. Cena testovaného vozu se tak vyšplhala na 587 400 Kč. A to s benzínovým motorem 1.3 TCE 150, manuální předovkou a pohonem všech kol. S výjimkou Suzuki S-Cross je to ale pořád cena, na které drtivá většina konkurentů teprve začíná. Nebo se k ní spíš méně čí více seshora přibližuje. A to mluvíme o základní, nikoli té nejvyšší výbavě.

Limitované edice Extreme šla poznat podle specifických černě lakovaných 17″ disků kol z lehkých slitin a oranžových doplňků. Ty jsou na masce chladiče, na vnějších zpětných zrcátkách, ale i na zadních světlometech. I v interiéru se pak oranžové detaily objevily na výdeších klimatizace, výplních dveří, středové konzole nebo prošívání sedadel.

Česká pošta, Škoda Kamiq
Čtete také

Pošťáci přesednou do vozů Škoda Kamiq. Česká pošta si 652 kusů vzala na leasing od Drivalie

Už ne jen dodávky nebo staré osobáky. Leasingová společnost Drivalia předala České poště 652 automobilů Škoda Kamiq.

Poctivý pracant

Test Dacia Duster Extreme potvrdil, že i v nejvyšší specifikaci zůstává Dacia Duster tím poctivým pracantem, kterého milují motorističtí novináři i zákazníci. Na měkčený plast v interiéru nenarazíte, ale zato se dá vnitřek auta snadno umýt mokrým hadrem. Chybí nejmodernější elektronické asistenty, které hlídají řidiče i provoz vzadu, zboku a snad i seshora a zespoda. Dacia nerozezná auto od cyklisty nebo jelena, o nočním vidění nikdy neslyšela. Ale ty nejpoužívanější a nejpraktičtější věci v autě jsou a dají se jednoduše ovládat. Kromě věcí, jako je klimatizace, máme na mysli třeba systém kamer. Ty se hodí nejen při parkování, ale i pří jízdě terénem. Na horizontu, za který nevidíte, můžete zapnout na obrazovce obraz z čelní kamery.

Zatímco řidič a spolujezdec na předních sedadlech si na prostor stěžovat nebudou. Ti vzadu zjistí, že prostor pro kolena a nohy je o něco menší než v některých malých crossoverech. Čtyřkolky mají zavazadlový prostor o velikosti 467 litrů, dvoukolky 478 litrů, což je naopak na poměry srovnatelných aut hodně.

Čtyřkolka je u dusteru vždy spojena s manuální převodovkou, automat si pořídíte jen k předokolce. Manuál není špatný, sice k přesnosti drah jednotlivých stupňů bych drobné výhrady měl. Stejně jako k tomu, že rostoucí výkon motoru po sešlápnutí plynového pedálu se trochu přenáší i do řadicí páky. První dva stupně jsou hodně „krátké“, zejména jednička slouží zároveň jako náhrada klasické redukce. Na běžné silnici se tak snadno dá rozjet i na dvojku. Na rychlé řazení si člověk musí zvyknout.

Extrémní výbava i schopnosti

Výkon 110 kW (150 k) je na motor o objemu jen 1,3 litru velmi slušný. Stejně jako točivý moment 250 Nm. Je vcelku živý a na stovku dokáže auto rozjet za 10,4 sekundy. Není z nejtišších, jakkoli se v aktuální generaci vnitřní hluk snížil o polovinu. Ale pro příznivce spalovacích motorů není zvuk vůbec nepříjemný. Papírová spotřeba je 6,8 l/100 km, v praxi jsme jen lehce překonali sedmilitrovou hranici. Takže s 50litrovou nádrží nejste moc omezeni na dojezdu.

A ani na tom, kam a kudy chcete jet. I přesto, že jde o nejdražší specifikaci v modelové řadě, neznamená slovo Extreme jen extrémní výbavu, ale i extrémní schopnosti. Doménou auta stále jsou především rozbité a polní cesty. Tam je auto jako doma. Posádku neruší rány od podvozku, ten se na nerovnostech přiměřeně zhoupne a díky světlé výšce 214 – 217 mm zavadíte, jen pokud se budete opravdu hodně snažit.

Martin Šidlák

Technické údaje: Dacia Duster 150 TCE 4×4 Extreme

Délka/šířka/výška: 4341 / 1804 / 1693 mm
Rozvor: 2673 mm
Zavazadlový prostor: 467 l
Max. výkon:  110 kW / 5200-6000 ot.
Max. točivý moment: 250 Nm / 1700-3250 ot.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,8 l / 100 km
Spořeba v testu: 7,1 l / 100 km
Základní cena: 359 900 Kč (TCe 90)
Cena testovaného modelu: 587 400 Kč