Test Volkswagen Multivan T7 plug-in hybrid. Plug-in hybridnímu pohonu obecně moc nefandíme a k testu Volkswagenu Multivan jsme proto přistupovali s předsudky, výsledná spotřeba nás ale šokovala.

Sedmá generace Volkswagenu Multivan nabídne postupně nejširší paletu pohonů ve své historii. Kromě benzínové nebude chybět ani dieselová varianta, v podobě ID.BUZZ bude v nabídce i ryze elektrická verze. Někde mezi tím stojí plug-in hybridní pohon, který jsme otestovali.

Plug-in hybridní Multivan je postaven na kombinaci osvědčeného zážehového čtyřválce 1.4 TSI o výkonu 110 kW a synchronního elektromotoru o výkonu 85 kW. Celkový výkon soustavy je 160 kW/218 k a maximální točivý moment 350 Nm. Pohon využívá sadu lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 10,4 kWh. To vše stačí na zrychlení na stovku za rovných devět sekund.

Test Volkswagen Multivan T7 plug-in hybrid: Na elektřinu až do 140 km/h

Kdykoli je to možné, rozjíždí se Multivan eHybrid v režimu „E-Mode“ – tedy výhradně elektricky a s nulovými emisemi. Výjimkou jsou situace, kdy teplota akumulátorů klesne pod minus 10 stupňů Celsia nebo je příliš nízký stav jejich nabití. Dojezd s elektrickým pohonem je papírově 46 až 50 kilometrů a jízda na elektřinu je možná až do rychlosti 140 km/h.

Nádrž na benzin má pouze 45 litrů, takže jsme plug-in hybridní Multivan přebírali s trochou skepse. Dojezd na benzín ukazoval 420 kilometrů na benzín a 50 kilometrů na elektřinu. Tu jsme vypotřebovali prakticky hned první den popojížděním po Praze. Před námi ale byla cesta do rakouských Alp. Na tu jsme vyrazili s baterií nabitou pouze na 13%, které si „vzal“ Barrandovský most. Po prvních sto kilometrech se ale začaly dít věci.

Akumulátorová baterie se za jízdy po dálnici částečně dobíjela rekuperací a motorem. Mnichovem jsme proto projeli už zase jen na elektřinu. Ještě lépe pak auto fungovalo v samotných Alpách, kdy na střídajících se kopcovitých úsecích rekuperovalo tak efektivně, že bez externího nabíjení nepřekročila spotřeba pět litrů na sto kilometrů. Na jednu nádrž a jedno nabití jsme tak ve finále celkově ujeli 650 kilometrů se spotřebou pod 7 litrů, což skoro odpovídá udávanému WLTP dojezdu 700 kilometrů.

I bez nabíjení fantastická spotřeba

Pomáhá tomu chytrý software, který využívá mapové podklady a GPS s informace o průběhu trasy. Díky prediktivní hybridní strategii například pozná vjezd do obce a s předstihem se v režimu „Hybrid“ připraví na použití elektromotoru. Řidič může být upozorňován například na včasné zpomalení před zatáčkou. Při zapnutém adaptivním tempomatu to vše dělá multivan zcela automaticky.

U Volkswagenu Multivan tak neplatí to, co dosud o většině plug-in hybridů platilo – jízda bez nabíjení neznamená brutálně vysokou spotřebu, naopak. Spotřeba je opravdu nízká, systém funguje perfektně. Nějaké nevýhody se ale samozřejmě najednou. Proti spalovací 1.5 TSI se zvýšila hmotnost o cca 150 kilogramů, takže se zároveň snížila nosnost. Nabíjecí kabely zabírají prostor v zavazadlovém prostoru. Naopak příjemným překvapením je cena. Zatímco Multivan 1.5 TSI startuje s cenovkou bez DPH už pod milionem korun (993 474 Kč), tak plug-in hybrid koupíte od 1 187 501 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Volkswagen Multivan T7 plug-in hybrid

Délka/šířka/výška: 4973 / 1941 / 1907 mm
Rozvor: 3124 mm
Zavazadlový prostor: 469 l (po strop)
Max. výkon:  160 kW
Max. točivý moment: 350 Nm
Max. rychlost: 192 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,0 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,5 l / 100 km
Elektrický dojezd: 46-50 km
Cena od: 1 187 501 Kč (bez DPH)