VW otočil: elektromobil není jediná cesta, budoucnost má i e-palivo

Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na elektromobilitu. Jeho nástupce Oliver Blume ale nyní toto dogma oslabuje. Většina osobních automobilů koncernu sice bude v budoucnu elektrická, ale bere na milost i syntetické e-palivo. Auta se spalovacími motory budou podle něj existovat i v příštích desetiletích.

Blume německému časopisu Automobilwoche, že díky syntetickému e-palivu by tyto automobily mohly přispět k rychlému snížení emisí CO2. Blume přechází ze svého úspěšného postu u Porsche do Volkswagenu, kde v září nahradí Herberta Diesse. Ve společnosti Porsche Blume již několik let prosazoval tzv. e-paliva jako doplněk k bateriovým vozům. E-palivo je pomocí větrné nebo sluneční energie synteticky vyráběný benzín. Porsche ho již vyrábí ve zkušebním závodě v Patagonii.

Blumeho předchůdce Herbert Diess odmítal e-paliva, protože nebyla dostatečně účinná, ale také proto, že se Diess chtěl vyhnout konfliktům se Zelenými a ekologickými organizacemi. V e-palivech viděl hrozbu pro „obrat v jízdě“ od koncepce, která chce výrazně omezit individuální dopravu a povolit pouze elektromobily. Diess proto nasadil v koncernu VW stoprocentní elektrický kurz a vysloužil si za to potlesk organizací, jako je Greenpeace. „V rámci společnosti byl jeho postup mnohem kontroverznější,“ konstatoval ale magazín Focus. „Nejen kvůli snižování počtu pracovních míst spojených se spalovacími motory, ale také kvůli problémům s implementací elektromobility do praxe, které jsou s rostoucím počtem elektromobilů stále zřejmější.

Elektrické dogma EU blokuje e-palivo

Odborníci tuto změnu vítají. Například známý odborník na motory, profesor Thomas Koch z KIT Karlsruhe, nedávno v rozhovoru pro Focus Online řekl: „Musíte se podívat za hranice Evropy. Z globálního hlediska strategie zaměřená pouze na elektrický pohon, která se řídí pouze ideologií a nikoli proveditelností, selže – přinejmenším v segmentu velkoobjemových vozů. Podle mého názoru je pro ochranu životního prostředí, hospodářství a také pro zaměstnanost důležité, abychom zachovali svobodu technologií pohonu pro Německo jako průmyslovou lokalitu, protože všechny z nich lze používat způsobem šetrným ke klimatu.“

Jednoduché to ale e-palivo rozhodně mít nebude. V EU politici zatím blokují všechny alternativy k elektromobilům a od roku 2035 dokonce zakázali prodej všech nových osobních automobilů se spalovacími motory. Proti e-palivům jsou i ekologické organizace. Nedávno proti nim například razantně vystoupila ekologická organizace Transport & Environment (T&E). Proti emisím CO2 při výrobě a spalování nic nemá, ale podle nejnovějších testů emisí, které si objednala, vypouštějí automobily poháněné syntetickým palivem stejné množství jedovatých oxidů dusíku (NOx) jako motory na benzin E10. A nejen to. Podle testů, které pro T&E provedla organizace IFP Energies Nouvelles, vypouští automobil na epalivo mnohem více oxidu uhelnatého a amoniaku. Přestože se emise pevných částic při přechodu na e-benzín výrazně sníží, na každý ujetý kilometr vozidla se stále uvolní více než dvě miliardy částic.

Martin Šidlák, zdroj: Focus online