Extrémní test: Toyota Land Cruiser vs. Ford Ranger Raptor. Tahle auta byla zrozena pro terén. My jsme je podrobili opravdu náročné zkoušce. Tolik bláta a bahna asi většina z vás pohromadě neviděla. Co všechno jsme zažili, to nedokážou slova popsat, musíte se podívat na video.

Toyota Land Cruiser – nejprodávanější model značky, kultovní a nesmrtelný offroad. A proti němu ultimátní pick-up Ford Ranger Raptor. Tahle dvě auta jsme proti sobě postavili v opravdu extrémním testu na bahnité offroadové trati v Milovicích.

Toyota Land Cruiser se chlubí mnoha nej. Prodává se ve více než 190 zemích světa. Je nejprodávanějším modelem značky vůbec. Na trhu je už přes 70 let. U jejího zrodu byl americký Jeep Willys, který si japonští inženýři dovezli za 2. světové války z Filipín. První model z roku 1951 se proslavil tím, že vyjel tradiční stezku samurajů na horu Fuji.

Ford Ranger Raptor nové generace je vrcholnou sportovní variantou nového Rangeru. Ten se bude vyrábět v Jihoafrické republice společně s Volkswagenem Amarok. Raptor se ale vyrábí odděleně, a to  v Thajsku. Vzhled vychází z Rangeru a dominantními prvky jsou masivní lemy blatníků, hliníkové nášlapy a výrazné světlomety s denním svícením ve tvaru písmene C.

Interiér: Odlišné přístupy

Aktuální generace Toyoty Land Cruiser z roku 2009 prošla v roce 2020 modernizací. Ta přinesla hlavně nový motor. Designově jde o klasické SUV, byť sloních rozměrů. Na délku má přes 4,8 metru, na výšku skoro 1,9. V pětimístné verzi nabídne zavazadlový prostor o objemu 621 litrů, ale umí svézt i sedm cestujících a k nim 104 litrů nákladu. Interiér je robustní a jednoduchý, na spoustu funkcí jsou zde ještě klasická tlačítka.

Ford Raptor je proti Land Cruiseru úplně nový. S délkou skoro 5,4 metru je opravdovým králem silnic. I interiér vypadá moderněji. Dominuje mu plně digitální přístrojový štít s obrazovkou o úhlopříčce 12,3 palce a centrální 12palcová dotyková obrazovka. Kabina je vždy pětimístná, ale jako u každého pick-upu lze náklad umístit jen na korbu pod uzamykatelný kryt. Úložná plocha má rozměry zhruba 1,5 krát 1,5 metru, mezi podběhy se zužuje na 1,2 metru.

auto, offroad, Toyota Land Cruiser

Nechutně vysoká spotřeba

Na běžné silnice není ani jeden model úplně ideální. Oba jsou samozřejmě příliš velké, v zatáčkách se naklánějí a mají nechutně vysokou spotřebu. Ale tragédie to rozhodně není. Toyota Land Cruiser sice stojí na klasickém žebřinovém rámu, ale má adaptivní tlumiče, které zajišťují dostatečnou míru komfortu. Vyšší překážka v podobě třeba zpomalovacích prahů s vámi pořádně houpne, ale většinou vás na silnici bude rušit spíš hluk pronikající do interiéru a možná mírně zneklidňovat pohled na ukazatel spotřeby, který u nového dieselového motoru o objemu 2,8 litru a výkonu 150 kW hravě překročí desetilitrovou hranici.

To Raptor je přes svůj užitkový původ paradoxně lepším autem na silnici. Je totiž nastaven tak, aby jezdil rychle a pohodlně kdekoli a kdykoli. Aby ne, když nabídne zrychlení na stovku za 7,9 sekundy. Sedíte sice velmi vysoko nad vozovkou, ale tlumiče jsou nastaveny tak, že jízda je komfortní a srovnatelná s běžnými SUV. Se zavázanýma očima by většina lidí nejspíš nepoznala, že jede v pick-upu. Ovšem se spotřebou je na tom Raptor ještě hůř než Toyota. Papírová žízeň třílitrového benzínového motoru Ecoboost se dvěma turbodmychadly o maximálním výkonu 215 kW je 13,8 l/100 km. V praxi jsme dokázali jezdit v okreskovém poklidu do desíti litrů, na dálnici kolem 13 a v terénu za 17…

auto, offroad, Ford Ranger Raptor

Extrémní test: Toyota Land Cruiser vs. Ford Ranger Raptor

My jsme ale tahle auta postavili proti sobě, ať ukážou, do umí v terénu. Nejprve pár technických údajů. Přední nájezdový úhel mají oba soupeři stejný – 31 stupňů. Ten zadní má lepší Ford – 27 vs. 25 stupňů. I v přechodovém úhlu vede Raptor – 24 proti 22 stupňům. Toyota Land Cruiser ho ovšem překonává v disciplíně boční náklon, kdy zvládne až 42 stupňů oproti 30 u Fordu.

Ranger Raptor má poprvé stálý pohon všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Land Cruiser disponuje permanentním pohonem všech čtyř kol s uzamykatelným středovým diferenciálem a samosvorným zadním. Ve středně obtížném terénu by si obě auta byla rovnocenným soupeřem. My jsme je ale vzali do extrémně náročného rozbahněného terénu na offrodové trati v Milovicích. Raptor toho ve finále zvládl o něco víc. Vděčil za to jednak terénním pneumatikám kultovní značky BF Goodrich, zatímco Toyota měla běžné zimní pneumatiky. Hlavním rozdílem se ale ukázal být výkon motoru. Ten v Raptoru vytáhl zkrátka auto z bláta o něco spolehlivěji. I samostatný přední a zadní diferenciál pomohl.

Do takto náročného terénu se tak hodí víc Ranger Raptor, který je vítězem našeho blátivého testu. Jenže v takovém terénu se většina lidí pohybovat nebude, a kdyžtak jen výjimečně. Pro běžné používání se už kvůli použitelnějšímu zavazadlovému prostoru a nižší spotřebě hodí Land Cruiser víc. Je také o něco levnější – stojí od necelých 1,6 milionu, kdežto Raptor od 1,9 milionu.

Martin Šidlák, Roman Švidrnoch